W ciągu najbliższych trzech lat planujemy otwierać co najmniej jeden sklep własny na pół roku oraz jeden franczyzowy na kwartał - zapowiada Jakub Razowski, koordynator projektu B2B w spółce GlobalDom, która jest właścicielem sieci DECORADOR.
Dlaczego DECORADOR zdecydował się na rozwój poprzez franczyzę?
Jakub Razowski: Przede wszystkim dlatego, że branża dekoracji wnętrz charakteryzuje się dużą dynamiką wzrostu i właśnie dzięki franczyzie jesteśmy w stanie otworzyć wiele sklepów w dość krótkim czasie. Poza tym centrala sieci mieści się w Warszawie, tu funkcjonują wszystkie sklepy stacjonarne, które bezpośrednio nadzorujemy. Duża ilość sklepów w miastach rozmieszczonych w całym kraju, takiego częstego nadzoru mogłaby być pozbawiona. Franczyza w tej sytuacji jest dobrym rozwiązaniem, gdyż franczyzobiorca własnym majątkiem odpowiada za powodzenie sklepu, więc można założyć, że bardziej zależy mu na sukcesie placówki niż zatrudnionemu kierownikowi. W obecnie funkcjonujących sklepach kierownicy sklepów zostali wyłonieni na drodze wewnętrznego awansu, są to osoby związane z siecią DECORADOR od dłuższego czasu. Poza Warszawą moglibyśmy mieć problem z doborem odpowiedniej kadry.
W ciągu sześciu lat działalności udało się firmie uruchomić pięć sklepów. W jakim stopniu decyzja o udzielaniu franczyzy przełoży się na przyspieszenie rozwoju sieci?
W ciągu najbliższych trzech lat planujemy otwierać co najmniej jeden sklep własny na pół roku oraz jeden franczyzowy na kwartał, co oznacza, że na koniec 2012 roku powinniśmy mieć 11 sklepów własnych i 12 franczyzowych. W kolejnych latach zakładamy przyspieszenie rozwoju sieci. Nasze sklepy własne będą otwierane w dużych miastach, liczących powyżej 200 tys. mieszkańców. Franczyzobiorcom oferujemy możliwość otwarcia naszych placówek w miastach liczących od 80 do 200 tys. mieszkańców. Dopuszczamy jednak możliwość otwierania jednostek franczyzowych w większych miastach - w wielu z nich, tak jak w Warszawie, jest miejsce na więcej niż jeden DECORADOR - będzie to jednak omawiane indywidualnie. Aktualnie mamy zainteresowanie ze strony potencjalnych franczyzobiorców z Krakowa, Katowic i Częstochowy.
Jakie warunki stawiają Państwo franczyzobiorcom? Co jest konieczne, by odnieść sukces, prowadząc sklep pod marką DECORADOR?
Preferujemy franczyzobiorców, którzy są już doświadczeni w prowadzeniu własnego biznesu, najchętniej w branży pokrewnej do dekoracji wnętrz. Najważniejsze jest jednak, aby franczyzobiorca miał doświadczenie w świadczeniu usług czy to B2C, czy też B2B. Przede wszystkim bowiem nasz franczyzobiorca musi rozumieć, że pracownicy w sklepie DECORADOR nie są kasjerami, lecz doradcami klienta. Franczyzobiorca musi zatrudnić w swojej placówce stylistę - taka osoba jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania sklepu. Stylista nie tylko świadczy usługę dekoracji wnętrz, która musi znaleźć się w ofercie DECORADOR, ale również doradza klientom w sklepie, promuje markę w mediach, organizuje eventy w sklepie, przygotowuje ekspozycje i szkoli pracowników. Chętnie przyłączymy do naszej sieci także działające już niezależne sklepy np. z żaluzjami, roletami czy tapetami. Osoby, które je prowadzą, znają dobrze swój lokalny rynek i potrzeby klientów, a dzięki przyłączeniu się pod logo DECORADOR, mogłyby rozszerzyć ofertę oraz zdobyć lepsze warunki u producentów.
Jak jest zorganizowany sklep DECORADOR? Co poza stylistą jest charakterystyczne dla jego oferty?
Przygotowane zostały dwa koncepty sklepów. Pierwszy to sklep o powierzchni od 120 do 300 mkw., jest on przeznaczony dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców - to koncept dla doświadczonych franczyzobiorców dysponujących większymi nakładami inwestycyjnymi. Model ten zakłada przewagę powierzchni sklepu z produktami regularnymi nad powierzchnią Pracowni, czyli miejsca z wzronikami produktów na zamówienie, takimi jak tapety, naklejki, rolety, karnisze czy farby. Drugi koncept zakłada przewagę Pracowni, a produkty regularne stanowią uzupełnienie oferty. To jest koncept, który chcemy proponować franczyzobiorcom. Jest on tańszy, bo po pierwsze wymagana powierzchnia jest mniejsza - od 80 do 120 mkw., co wiąże się z mniejszymi nakładami na urządzenie takiego sklepu. Po drugie, mniejsze są również koszty zatowarowania. Koszt produktu generowanego w Pracowni, powstaje dopiero w momencie złożenia zamówienia. Nasz pierwszy sklep franczyzowy w Toruniu będzie funkcjonował według pierwszego konceptu. Ma on 130 mkw., znajdzie się w nim pełna oferta naszych produktów gotowych oraz Pracownia i usługi dekoratora wnętrz. Na takie rozwiązanie chciał się zdecydować nasz franczyzobiorca, a my przystaliśmy na ten pomysł, wierząc w sukces konceptu.
A więc podział na koncept dla sklepów w dużych miastach i sklepów w średnich miescowościach nie jest jednak niepodważalny. Doradzają Państwo przy wyborze lokalizacji i konceptu?
Zdecydowanie tak. Liczymy oczywiście na to, że franczyzobiorca znający lokalny rynek sam zaproponuje korzystną lokalizację. Jeśli jednak uznamy, że jest niewłaściwa, będziemy wówczas starać się zaproponować inną. DECORADOR otrzymuje na bieżąco szereg ofert z centrów handlowych w całym kraju, dzięki temu mamy bieżące informacje o tym, gdzie powstaje nowa galeria oraz gdzie zwalniają się powierzchnie komercyjne. Franczyzobiorca nie tylko otrzyma pomoc w znalezieniu i zdobyciu lokalu, a także w negocjowaniu umowy najmu. W następnym etapie stylistki DECORADOR już dla konkretnej lokalizacji przygotowują projekt oraz wizualizację aranżacji wnętrza sklepu. Zapewniamy także dostawę odpowiednich mebli, oznakowanie sklepu oraz sprzęt komuterowy. Doradzamy także przy wyborze oferty produktowej, która musi być dostosowana do charakterystyki danego rynku oraz konkurencji. Możemy dla każdego miasta przeprowadzić badanie rynkowe na tyle szczegółowe, by wiedzieć, jakie konkretne wzorniki tapet powinny znaleźć się w ofercie Pracowni danego sklepu.
Na co jeszcze w ramach wsparcia mogą liczyć franczyzobiorcy?
Wraz z przystąpieniem do systemu, franczyzobiorca otrzymuje podręcznik operacyjny liczący ok. 300 stron oraz ponad 100 stron załączników - znajduje się w nim całe know-how marki DECORADOR, wszystkie procedury, informacje o produktach oraz obsłudze klienta. DECORADOR przygotował szereg szkoleń przed otwarciem oraz w trakcie działania placówki, które oferowane są franczyzobiorcy nieodpłatnie. Doradzamy przy wyborze pracowników, w szczególności stylisty. Mamy duże zaplecze marketingowe, promujemy nasze wzory i produkty w mediach, nasi styliści często występują w mediach w roli ekspertów. Działania te korzystnie wpływają na wizerunek marki DECORADOR oraz budują i umacniają jej świadomość. Franczyzobiorcy mogą liczyć na pomoc w nawiązaniu kontaktów z lokalnymi mediami, a także relacji B2B - spora część sprzedaży DECORADOR, zwłaszcza przez Świętami Bożego Narodzenia, jest generowana przez firmy, które kupują swoim kontrahentom upominki w naszych sklepach. Jesteśmy otwarci na inicjatywy franczyzobiorców, przykładem jest pierwsza placówka w Toruniu, która będzie oferowała farby i tynki Caparol do tej porty niesprzedawane w naszych sklepach.
Jakiego rzędu środkami na inwestycję powinien dysponować potencjalny franczyzobiorca DECORADORA?
Licencja systemu franczyzowego DECORADOR kosztuje 30 tys. zł. Do tego należy doliczyć przygotowanie i urządzenie sklepu, zakup mebli, sprzętu oraz jego zatowarowanie. Przy założeniu, że sklep będzie miał ok. 100 mkw. i będzie w nim dominowała Pracownia, koszty powinny zamknąć się w 200 tys. zł.
DECORADOR to nie tylko pięć sklepów stacjonarnych, ale także sklep internetowy. Dzięki temu mogli Państwo wysondować popyt w innych niż Warszawa miastach. Gdzie sklepy tej sieci mają największą szansę odnieść sukces?
Wszystkie miastach rozwijające się są idealne dla DECORADORA. Dobrym wyborem są miasta akademickie, w których ciągle wzrasta podaż mieszkań. Sklep internetowy pozwolił nam określić grupę docelową klientów sieci. Są to przede wszystkim kobiety i małżeństwa w wieku 35-45 lat z wykształceniem średnim oraz wyższym. Tak więc w miejscowościach, w których dominuje ta grupa, jest szansa na uruchomienie z sukcesem sklepu DECORADOR. Nasz sklep internetowy ma największy wybór tapet i to jest produkt numer jeden zamawiany przez klientów z całej Polski. Pozwala to na wyciągnięcie wniosku, że Polacy są otwarci na odważne wzornictwo i ciekawy design, a więc czekają na sklep DECORADOR w swoim mieście.
Jak się rozwija rynek dekoracji wnętrz? Czy w związku z kryzysem zauważyli Państwo spowolnienie? Czy sprzedaż tego rodzaju produktów charakteryzuje się jakąkolwiek sezonowością?
Sprzedaż w naszych sklepach z roku na rok rośnie. DECORADOR nie odczuł kryzysu, ponieważ nawet jeśli klienta nie stać na nowe mieszkanie i jego urządzenie, chce zmienić stare wnętrza. Zasłony, poduszki, tapety – to niewielkie dodatki, które mogą odmienić całe wnętrze starego mieszkania. Polacy lubią takie zmiany, stali się bardzo wrażliwi na modne wzornictwo. Lubią rearanżować swoje wnętrza. Zaufali stylistom i coraz chętniej korzystają z porad naszych profesjonalistów. Usługa dekoracji wnętrz jest dostępna dla każdego klienta – w cenie 250 zł otrzymuje on nieograniczoną liczbę spotkań ze stylistą w swoim domu i naszym sklepie.
Jeśli chodzi o sezonowość zakupów naszych klientów, to rzeczywiście jest ona zauważalna. Jesienią i zimą sprzedawane są głównie ciemniejsze kolory, cięższe tkaniny, latem natomiast dominują pastele, produkty z oferty ogród, w miesiącach ślubów szczególnym zainteresowaniem cieszą się też zastawy stołowe czy komplety sztućców. Dlatego właśnie należy odpowiednio aranżować ekspozycje, wystawy oraz produkty na półkach w zależności od sezonu tak, aby wzrok klienta przykuwały produkty, których aktualnie poszukuje, które współgrają z jego aktualnymi potrzebami i nastrojem. Nie jest to łatwe, jednak franczyzobiorca może liczyć na wiedzę z tego zakresu zebraną w podręczniku operacyjnym oraz radę naszych stylistów.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na współpracę z Akademią Rozwoju Systemów Sieciowych przy budowie systemu franczyzowego?
Z ARSS współpracowaliśmy już wcześniej, korzystaliśmy z porad prawnych firmy i byliśmy z nich bardzo zadowoleni. Logiczne więc dla nas było, że skoro chcemy budować system franczyzowy, to będziemy to robić z ARSS. Efekty mówią same za siebie - w dwa tygodnie po zamknięciu podręcznika operacyjnego rozpoczęliśmy już rozmowy z pierwszym franczyzobiorcą.
Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka
Nie wiesz która franczyza będzie dla Ciebie najkorzystniejsza? Zobacz nasz katalog franczyz i wybór stanie się prosty.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji