Przez ostatnie miesiące handel uliczny okazał się bardziej odporny na obostrzenia pandemiczne niż lokale w centrach handlowych.
Gdy wprowadzono zakaz handlu w niedzielę, podobnie jak w czasie obostrzeń pandemicznych, właściciele sklepów i restauracji przy głównych ulicach mieli większe możliwości adaptacji swojego biznesu niż ci w dużych centrach handlowych. Byli oni także skuteczniejsi w przyciąganiu klientów. W konsekwencji, po doświadczeniach pandemii, wiele znaczących marek coraz bardziej zainteresowanych jest otwieraniem nowych lokalizacji na ulicach handlowych.
Podczas pandemii konsumenci preferowali zakupy w mniejszych sklepach, które oferowały szybszy dostęp do otwartej przestrzeni. Dzięki temu ulice handlowe zyskały na popularności. Pandemia zachęciła nowych klientów, którzy wcześniej preferowali centra handlowe lub nie rozważali zakupów w sklepach ulicznych. Małe sklepy okazały się uzupełnieniem oferty online, pozostając otwartymi przez większość czasu pandemii.
Właściciele restauracji ulicznych mieli więcej szans na kreatywne dostosowanie się do restrykcji pandemicznych. Wprowadzali nowe produkty, takie jak pieczywo rzemieślnicze czy dania na wynos, co było rzadziej możliwe w restauracjach w centrach handlowych.
Zniesienie ograniczeń dla gastronomii i sklepów ulicznych w ostatnim czasie pozytywnie wpłynęło na właścicieli tych obiektów. Chociaż pandemia wymusiła spowolnienie działalności i redukcję personelu, obecne ożywienie stawia przed nimi wyzwanie związane z brakami kadrowymi i koniecznością szybkiego zwiększenia podaży produktów.
Nadchodzące wakacje mogą przynieść kolejne szanse dla właścicieli biznesów na ulicach handlowych. Wiele wskazuje na to, że z powodu wakacji spędzanych w kraju zarówno ulice w dużych miastach, jak i pasaże w mniejszych miejscowościach wypoczynkowych będą mogły poprawić swoją sytuację. Trudno jest przewidywać powrót do obrotów sprzed pandemii, ale wiele lokali ulicznych ma szansę na nadrobienie strat z okresu obostrzeń i zdobycie nowych klientów.
Renata Kamińska, ekspertka ds. ulic handlowych w CBRE
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Aktualności
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji