Kara dla Sfinksa obniżona o ponad 400 tys. zł

Autor: Redakcja
Data dodania: 21 marca 2018
Kategoria:
Foto: Sfinks
Kara dla Sfinksa obniżona o ponad 400 tys. zł

Sąd Apelacyjny zmienił wyrok UOKiK, obniżając karę za zmowę cenową z 462 tys. zł do 50 tys. zł. 

Przypomnijmy, że pierwszy wyrok dotyczy decyzji z czerwca 2013 r. Prezes UOKiK uznał wówczas za praktykę ograniczającą konkurencję zawarcie przez spółkę Sfinks ze swoimi franczyzobiorcami porozumienia polegającego na ustalaniu sztywnych cen sprzedaży produktów oferowanych w restauracjach.

Urząd nałożył na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości ponad 462 tys. zł. W sierpniu 2016 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił w całości odwołanie spółki.

Jednak styczniu 2018 r. Sąd Apelacyjny zmienił wyrok SOKiK, obniżając karę do 50 tys. zł. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd stwierdził, że wprowadzenie w swojej sieci franczyzowej sztywnych cen odsprzedaży przez Sfinks stanowi porozumienie ograniczające konkurencję. Mimo że spółka twierdziła, że stosowanie jednolitych cen jest niezbędne, aby zapewnić jednolitość usług w sieci, nie przedstawiła w tym zakresie żadnych analiz marketingowych.

Obniżając karę pieniężną Sąd Apelacyjny wskazał, że różnica między ceną, która hipotetycznie mogła ukształtować się, gdyby nie zawarto zmowy, a ceną ustalaną w ramach porozumienia nie mogła być duża, co świadczy o niewielkiej szkodliwości tego czynu. 

Sfinks Polska to największa firma restauracyjna z sektora casual dining w kraju i jedna z największych w Europie. Spółka zarządza sieciami Sphinx, Piwiarnia Warki, Chłopskie Jadło i WOOK oraz warszawskim pubem Bolek i restauracją Fabryka Pizzy w Piastowie. Najbardziej znaną marką jest Sphinx – sieć istniejąca na rynku od 22 lat.  Piwiarnia Warki to największa sieć pubów w Polsce. Chłopskie Jadło specjalizuje się w kuchni polskiej, która cieszy się niesłabnącą popularnością wśród Polaków.

Z kolei WOOK, to sieciowa restauracja oferująca dania kuchni azjatyckiej. Lokale sieci działają w modelu operatorskim i franczyzowym. Na bazie umów masterfranczyzy i licencji Sfinks rozwija też sieci pod markami Fabryka Pizzy, Meta, Meta Disco i Funky Jim. Sfinks Polska jest spółką giełdową, notowaną na GPW od 2006 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram