Z korporacji do własnej firmy

Data dodania: 21 marca 2018
Kategoria:
Foto: Robert Szczęsny, franczyzobiorca Mail Boxes Etc.

– Współpracę z MBE nawiązałem w połowie 2015 roku. Przez ostanie 20 lat pracowałem w dużych korporacjach logistycznych, świadczyłem pracę na stanowiskach kierowniczych. Była to ciężka wyczerpująca praca, dająca jednak dużą satysfakcję – mówi Robert Szczęsny, właściciel franczyzowego punktu Mail Boxes Etc. w Grodzisku Mazowieckim. 

Co spowodowało, że zrezygnował Pan z etatu w dużej firmie?

Lata mijają, a konkurencja nie śpi. Przychodzi nowe, zdolne pokolenie, lepiej wykształcone, bardziej świadome, znające języki obce, które stoi za plecami i czeka na twoje potknięcie. Nie chciałem jak kilku moich znajomych z branży w wieku 50+ pewnego dnia dostać informację – stary, wypaliłeś się, już jesteś nie potrzebny itp. Postanowiłem zadziałać profilaktycznie. Pomyślałem o stworzeniu dla siebie „miejsca pracy”, gdzie pracując będę spokojny o swoją przyszłość.

Dlaczego wybór padł na działalność w branży kurierskiej?

Rozpatrywałem różne możliwości - od restauracji przez sprzedaż motocykli po „Żabkę” i tak natrafiłem na propozycje MBE. Model biznesowy tej firmy w znaczącej części wpisywał się moje w kompetencje. Uznałem, że jak zaczynać działalność gospodarczą to od czegoś na czym się znam.

Na co zwrócił Pan uwagę w tej ofercie franczyzy?

Przekonała mnie kompleksowa propozycja usług w świetnie rokującej branży rozwijającej się rok do roku w wartościach dwucyfrowych (usługi w branży logistyki, magazynowanie, pakowanie po usługi poligraficzne etc.). Mógłbym długo wymieniać, ale tak naprawdę kluczem do sukcesu jest słowo kompleksowe.

Kto korzysta z Pana usług?

Moimi klientami są głownie mali i trochę więksi przedsiębiorcy, rzadko duże firmy.

Dlaczego?

Duża firma ma swój dział administracji i logistyki, radzi sobie sama. Małe przedsiębiorstwa - często jednoosobowe potrzebują wsparcia, nie maja czasu zajmować się „wszystkim”, skupiają się na swojej działalności podstawowej, a resztę chcą wrzucić w tzw. „outsourcing”. Są to firmy z różnych branż, od producentów artykułów spożywczych, kosmetyków po firmy prawnicze itd.

W każdej firmie jest coś, co można byłoby zmienić, aby ułatwić prowadzenie biznesu. Czy dostrzega Pan coś takiego w swojej codziennej pracy?

Bez zmian nie ma rozwoju, trzeba na bieżąco mapować procesy, optymalizować je i szukać rozwiązań. W dzisiejszych czasach możliwości innowacji jest bardzo dużo. W naszej działalności może to być wprowadzenie skanera do rejestracji przesyłek, czy aplikacji do zamawiania kuriera. Otwartość na zmianę musimy reprezentować w relacjach z klientem, trzeba rozmawiać, aby poznać jego potrzeby i zaproponować odpowiednią usługę. Prosty przykład, klient nadaje u nas tylko przesyłki, narzeka na brak czasu i pracownika do pakowania, proponujemy klientowi kompleksowe rozwiązanie - odbierzemy towar, spakujemy, wypełnimy listy przewozowe i wyślemy. W przyszłości zaproponujemy klientowi prowadzenie magazynu.

Jakiego rodzaju usługi przynoszą największe zyski?

W moim przypadku są to usługi w obszarze logistyki, czyli przesyłki krajowe, międzynarodowe, a także magazynowanie, pakowanie itp. W tym roku planuję też rozwinąć działalność poligraficzną.

Główną pozycję w strukturze rynku usług kurierskich zajmują przesyłki B2B. Czy na zleceniach osób indywidualnych też można zarobić?

Każdy klient jest dla mnie tak samo ważny. Każdego trzeba obsłużyć rzetelnie. Jest to dla mnie droga do B2B, bo ten człowiek gdzieś pracuje, może będzie w pracy potrzebował naszej pomocy. Więc, odpowiadając na pytanie – tak, w tym modelu docelowo jak najbardziej można zarobić na klientach indywidualnych.

Jak wygląda proces otwarcia franczyzowej placówki Mail Boxes Etc.?

Najpierw odbywa się spotkanie wstępne, podczas którego przestawiana jest propozycja współpracy. Po akceptacji obydwu stron podpisuje się umowę. Franczyzodawca oferuje wsparcie przy wyszukaniu właściwego punktu/lokalu, oferuje też projekt wyposażenia. Następnie, odbywa się szkolenie, które jest dużym wsparciem na początku działalności ze strony centrali. W razie potrzeby można też się zwrócić do innych franczyzobiorców, aby poprosić o radę. Sam wielokrotnie dzwoniłem do kolegów i pytałem. Często szybka podpowiedź zrób tak, czy tak załatwia sprawę. Pod tym względem MBE faktycznie jest zgrane. Nie zdarzyło się, żebym został z problemem sam.

Jaką kwotą powinien dysponować przedsiębiorca, który chce otworzyć taki punkt?

Kwota uzależniona jest od wielkości otwieranego punktu, wyposażenia oraz liczby zatrudnionych osób. Myślę, że na start potrzebne jest minimum 80 - 100 tys. zł.

Po jakim okresie działalności następuję zwrot inwestycji?

Wiele zależy od poziomu kosztów ponoszonych przez franczyzobiorcę i inwestycji, których podejmuje się już po uruchomieniu oddziału. Dodatkowe nakłady finansowe zawsze wydłużają czas zwrotu zainwestowanych pieniędzy. Poza tym, pozyskiwanie klientów również jest kwestią bardzo indywidualną i nie można porównać franczyzobiorcy, który wchodzi do sieci z już rozwiniętą siecią kontaktów i klientów do takiego, który dopiero będzie się uczył branży.

Czy Pan jako franczyzobiorca Mail Boxes Etc. może równolegle prowadzić inną działalność w branży usług kurierskich. Czy istnieje tu zakaz konkurencji?

Taki model nigdy nie jest wykluczany od razu. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji.

Rynek usług kurierskich jest uzależniony m.in. od kondycji branży e-commerce. Co w przypadku załamania koniunktury w tym sektorze handlu?

Kolejny raz zacytuje słowo klucz – „kompleksowe”. Model biznesowy MBE to nie jest jedna noga, a przynajmniej cztery. Na przykład, jak firmie handlowej spada sprzedaż co robi? Inwestuje w reklamę, tworzy nowe opakowania, rozsyła próbki i oferty. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że poprosi MBE o wsparcie - może zamówi ulotkę czy nowy folder. Dlatego nie obawiam się wahania koniunktury.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design