Jak to zrobić, by szeptali o Twojej firmie w salonie fryzjerskim?

Autor: AM
Data dodania: 12 kwietnia 2022

Obecnie konsumenci poświęcają tylko 1,5 sekundy swojej uwagi na reklamę. Banery reklamowe w internecie często drażnią odbiorcę, te umieszczone w przestrzeni miejskiej mogą nawet szpecić okolicę.

A gdybyśmy na chwilę porzucili pomysł przyciągnięcia uwagi odbiorcy i weszli z nim w relację? Jak tego dokonać? Stwórz marketing, z którego będziesz dumny. Zapraszam na lekturę praktycznych wskazówek – jak sprawić, by szeptali o Twojej firmie w zakładzie fryzjerskim.

Gdy słyszysz o tym, że Twój biznes potrzebuje marketingu to pierwsza myśl, która może przyjść Ci do głowy to zatrudnienie specjalisty lub zwrócenie się do agencji reklamowej z prośbą o ofertę oraz propozycję działań, które sprawią że nazwa Twojej firmy zaistnieją w świadomości lokalnej społeczności. Małe firmy nie posiadają jednak budżetu na spektakularne kampanie reklamowe, zwłaszcza na początku swojej działalności.

Działaj lokalnie, myśl globalnie – w myśl tej mantry możesz wznieść swój marketing na wyższy poziom. Skup się na klientach, na lokalnej społeczność – to wokół nich i na nich ukierunkowane powinny zostać wszystkie działania, które będziesz mógł nazwać swoim marketingiem.

Poznaj z kim masz do czynienia – stwórz personę!

Bez względu na to czy prowadzisz osiedlowy sklep, zakład fryzjerski czy może warsztat samochodowy: biznes kreci się wtedy, gdy są klienci. W zgodzie z francuskim przysłowiem „zadowolony klient powie o tym dwóm innym, niezadowolony dziesięciu” – na tym powinny skupić się Twoje działania, na ich zadowoleniu. Przytoczone przysłowie powinno być jednocześnie przestrogą i swoistym memento dla każdego funkcjonującego w biznesie.

Klient będzie zadowolony nie tylko wówczas, gdy zaoferujesz mu obsługę na najwyższym poziomie i profesjonalną pomoc posprzedażową, lecz dopiero gdy wejdziesz z nim w trwałą relację będziesz mógł poszczycić się stałym i wiernym klientem. Musisz go lepiej poznać, jego pragnienia i marzenia. Dokonasz tego tworząc przykładową personę swojego biznesu. Nie musisz posiłkować się profesjonalnymi badaniami – obserwuj, stwórz ankietę z narodami, poczęstuj kawą i porozmawiaj.

Dlaczego persony są takie ważne?

Myślisz, że znasz swoich klientów? Nic bardziej mylnego. By ich poznać nie wystarczy oszacowanie ich przeciętnego wieku, dominującego zawodu, czy stanu rodzinnego. Twój biznes musi być przede wszystkim dla nich użyteczny. Tam gdzie mowa o użyteczności, tworzenie persony ma jak największy sens.

Jak stworzyć personę?

Persona musi być realna, to archetyp użytkownika – nadajemy jej imię, dobieramy zdjęcie i określamy podstawowe cechy demograficzne. Określając personę musimy poznać jej cechy osobnicze, czyli określamy jej charakter, poznajemy jej potrzeby, marzenia i pragnienia. W celu stworzenia persony możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia lub zrobić to samemu, korzystając z poniższego schematu. Ważne! Tworząc personę dla oferowanej przez Ciebie usługi lub produktu nie bazuj tylko na własnej wyobraźni. Pomoże Ci to uniknąć pułapki, braku zmiany perspektywy. Własną perspektywę musisz zmienić, by poznać swoich klientów. Obserwuj ich, zapytaj o zdanie, zaproś do udziału swoich współpracowników.

Persona – Twój klient

Idealnie jeśli mógłbyś bazować na danych ilościowych pozyskanych np. z Twojego profilu firmowego na Facebook, Instagramu, czy z analityki strony internetowej. Badania ilościowe powinny zostać pogłębione jakościowym wywiadem, obserwacją – możesz dodatkowo stworzyć ankietę wśród swoich klientów wykorzystując np. elementy grywalizacji, czy drobnych nagród.

Stworzenie persony i odpowiedzi na pytania z rysunku nr 1 dadzą Ci bardzo jasny obraz tego, co potrzebuje Twój klient. Będziesz dysponował również dokumentem, który pozwoli Twojemu zespołowi na wyrównanie i sprecyzowanie wiedzy. Jeśli posiadasz dość zróżnicowana klientelę – stwórz dwie lub trzy przykładowe persony.

Znając potrzeby swojego klienta jesteś już o krok od zabrania go w podróż w świat lokalnej marki. Jeśli Tą podróż zaprojektujesz jako fascynującą, miłą i przyjemną – stworzysz nierozerwalną relację z klientem. Musisz tylko pójść o krok dalej ze swoim lokalnym marketingiem, czyli czas na Customer Experience.

Customer Experience w skali mikro dające makro efekty

Ile razy przy podejmowaniu decyzji o wyborze usługi konkretnego szewca lub zakupu produktu w danym sklepie kierowałeś się wrażeniami i doświadczeniem, zamiast np. ceną? Customer Experience to mapa podróży klienta, która jest sumą wszystkich doświadczeń jakie wiążą się z Twoja marką lokalnego biznesu. Posiadasz już stworzoną personę, czas na rozrysowanie CE dla Twojego biznesu. Będziesz potrzebował kilku kartek, otwartego umysłu i pięciu prostych kroków.

Krok 1 – Perspektywa Twojego klienta

Doskonale znasz już swojego klienta. Czas przejść zatem do rozpisania jego perspektywy, czyli zaprojektowania całej ścieżki dotarcia do Twojego produktu lub usługi. Ścieżka obejmuje: etap pojawienia się pomysłu lub zapotrzebowania na Twoją ofertę, czas na zbieranie informacji o produkcie – czyli tzw. faza przed zakupowa oraz wszystko to, co klient otrzyma już po zakupie – czyli faza pozakupowa.

Krok 2 – Modnie brzmiące „touch pointy”

Pod pojęciem touch point określamy wszystkie punkty styku klienta z marką. Punktem styku będzie zarówno profil firmowy na Facebook, reklama w gazecie, czy telefon do biura obsługi klienta lub do sklepu. Wypisz wszystkie momenty, w których klient napotka informacje o Tobie. Musisz wykazać się szczerością, gdyż touch pointy należy podzielić na:

• punkty bolączek, czyli wymagające poprawy (ich jakość pozostawia wiele do życzenia),
• punkty sukcesu – czyli wszędzie tam, gdzie klient będzie usatysfakcjonowany,
• momenty prawdy – czyli miejsca, w których klient finalnie zdecyduje czy nabędzie twoja ofertę, czy odejdzie do konkurencji.

Reasumując punkty styku będą wszystkimi sposobnościami, w których klient może się dowiedzieć o Twojej ofercie lub z niej skorzystać.

Krok 3 – Potrzeby klienta na poszczególnych etapach podróży

W tej części musimy wypisać wszystkie potrzeby klienta na poszczególnych etapach jego podróży do miejsca docelowego, jakim jest nasz produkt lub usługa. Do wszystkich potrzeb należy przypisać możliwości jak nasza marka może zaspokoić owe potrzeby. Pomocne okazuje się również przypisanie pożądanych emocji jakie powinny towarzyszyć klientowi na poszczególnych etapach jego podróży.

Przykładowa mapa podróży klienta - lokalne biuro podróży

Kasia Kowalska lat 36, matka dwójki dzieci, mężatka – pracuje w Urzędzie Gminy. Zbliża się okres wakacji. Kasia planuje wyjazd z rodziną na wakacje.

Jak wyglądać będzie ścieżka zakupowa Kasi?

  1. Pojawienie się pomysłu / potrzeby zorganizowania wakacji dla 4 osobowej rodziny.
  2. Research – Poszukiwanie ofert.
  3. Wizyta w Biurze Podróży.
  4. Po wakacjach.
  5. Pomysł / Potrzeba

Na tym etapie Kasia rozmawia z rodzina, obliczają budżet potrzebny na wymarzone wakacje. Jakie są bolączki Kasi:

• Gdzie pojechać?
• Jaki mamy kapitał?
• Kiedy pojechać?
• Zorganizować wypad we własnym zakresie, czy skorzystać ze zorganizowanej wycieczki?
• Kraj, czy zagranica?

Katalog pytań i wątpliwości na tym etapie może być bardzo szeroki. Możesz je wykorzystać by zaistnieć w świadomości Kasi.

Porady:

• Wzbogać swoją stronę internetową o zakładkę z blogiem, zamieść tam artykuły poradnikowe, które pozwolą Kasi rozwiązać jej wątpliwości.
• Wykorzystaj kanały społecznościowe pokazujące ciekawe miejsca wypoczynku: Facebook i Instagram będzie niezbędny!
• Zadbaj o wysokie pozycje w wyszukiwarce – możesz wykonać to samemu lub zleć odpowiedniej agencji.
• Zaistniej w świadomości swoich znajomych jako przyjazne biuro podróży, poproś ich o rekomendacje.
• Postaraj się być obecnym na lokalnych wystawach, czy eventach.
• Zorganizuj tematyczne spotkania w Miejskim Centrum Kultury o podróżach.

  1. Research – Poszukiwanie ofert

Po pierwszym etapie swojej podróży nasza bohaterka wie już gdzie pojedzie, kiedy i jaki ma na to budżet. Czas przystąpić do poszukiwania ofert. Kasi może szukać ofert w internecie, na portalach społecznościowych, w porównywarkach – w szczególności interesują ją oferty promocyjne. W wolnej chwili po pracy Kasia zamierza przejść się po lokalnych biurach podróży.

Porady:

• Koniecznie zadbaj o dobrą ekspozycję swoich ofert wakacyjnych.
• Pamiętaj, aby oferty na Twojej stronie internetowej, w kanałach społecznościowych oraz w samym biurze były spójne. Nic bardziej nie odstraszy klienta niż różne ceny Twojej oferty.
• Wykorzystaj Facebook do reklamy targetowanej najnowszych ofert – skorzystaj z funkcji: call now.
• Zainstaluj na swojej stronie darmowe narzędzie – czat, za pomocą którego będziesz mógł odpowiadać na pytania.
• Zachęć użytkowników do zapisania się na newsletter.

  1. Wizyta w Biurze Podróży

Kasia wraz z mężem postanowiła udać się do biura podróży. Usłyszeli o Twojej marce lokalnego biura podróży. W głowie mają ustalony plan podróży. Oczekują fachowego doradztwa i wsparcia przy wyborze oferty. Pojawiają się pytania: jakie ubezpieczenie, forma płatności, transport na lotnisko, potrzebne dokumenty etc. Klient czeka u progu.

Porady:

• Zadbaj o szeroki pakiet oferty ubezpieczenia podstawowego oraz dodatkowego – niezbędna wiedza o zakresie ochrony poszczególnych ofert.
• Katalogi i ulotki – powinny zawierać najważniejsze informacje, klient nie powinien domyślać się ceny!
• Zapewnij możliwość skorzystania z różnych form płatności: ratalna, przedpłata, gotówka, bezgotówkowe rozliczenie, promocje, program lojalnościowy.
• Zadbaj o dodatkowe oferty: transportu na lotnisko, możliwość wykupienia wycieczek fakultatywnych, rezerwacja hotelu po przylocie.
• Podaruj klientowi dodatkowe materiały: słownik obcojęzyczny z Twoim logo, poradnik kulturowy.
• Podziel się wrażeniami innych klientów z pobytu w tym samym ośrodku, do którego wyjeżdża Kasia z rodziną – upewnij ich w słuszności wyboru oferty.
• Poproś o telefon i zgody marketingowe – wykorzystaj SMS lub e-mail by przypomnieć o zbliżającej się dacie wyjazdu czy dopełnieniu formalności.
• Zachęć do podzielenia się wrażeniami z podróży w mediach społecznościowych, zachęć do zestawienia opinii.

  1. Po wakacjach

Budowanie wizerunku i dobrych relacji z klientami odbywa się również po finalizacji zakupu. Posiadając odpowiednie zgody na przesłanie informacji reklamowych możesz jeszcze bardziej przywiązać do siebie klienta. Pamiętaj tylko, aby nie być zbyt nachalnym. Wyślij klientowi podziękowania za wybór oferty Twojego biura podróży w formie kartki z miejsca, w którym byli. Zaskocz klienta życzeniami urodzinowymi poprzez SMS lub spersonalizowaną wiadomością e-mail z nowymi ofertami.

Przytoczone wyżej wskazówki możesz zastosować lub poszerzyć o własne pomysły. Koniecznie stwórz własną mapę podróży klienta – nawet implementacja jednego, czy dwóch elementów na każdym etapie bez wątpienia poprawi poziom zarządzania doświadczeniami klientów, a w konsekwencji poziom zarządzania całym biznesem.

Jak często konsumenci rezygnują z usług firmy z powodu kiepskiej obsługi, braku fachowej wiedzy, czy małego zainteresowania ich potrzebami? Nieustannie. Stworzenie własnej mapy podróży dla Twojego lokalnego biznesu, kosztem niewielkiego nakładu pracy pomoże Ci:

• w pełnym zrozumieniu klientów i rozpoznaniu ich potrzeb,
• uschematyzowaniu działań marketingowych,
• znalezieniu prostych i tanich rozwiązań,
• zaangażuje Twoich pracowników i zwiększy ich świadomość,
• sprawi, że będą o Twojej firmie mówić w salonach fryzjerskich – polecając, jako świetną firmę!

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Poradniki franczyzowe

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram