Inwestorzy spoza branży chcą otwierać apteki

Data dodania: 8 października 2010
Kategoria:

Ale farmaceuci także coraz częściej myślą o franczyzie. O tym, jakie perspektywy ma przed sobą rynek oraz kto i za ile może dołączyć do sieci rozmawiamy z Januszem Pietruszką, prezesem GK ACP Pharma.

Jak oceniają Państwo zainteresowanie ofertą franczyzową Mediq Apteka?

Janusz Pietruszka: Rynek farmaceutyczny nadal jest bardzo atrakcyjny. Obserwujemy wzrost zainteresowania naszą ofertą franczyzową zwłaszcza wśród osób niezwiązanych do tej pory z branżą farmaceutyczną. Szacunkowo 8 na 10 zgłoszeń przychodzi właśnie od tej grupy inwestorów, a pozostałe od aptekarzy już działających na rynku.

Jak rozwija się w tym roku sprzedaż w aptekach? Jakie są dalsze przewidywania w tym zakresie?

Prognozy dotyczące dalszego rozwoju branży farmaceutycznej wskazują na postępowanie procesów konsolidacyjnych, czego rezultatem będzie dalszy spadek liczby aptek. Od początku 2010 roku zamknięto blisko 400 jednostek. Przewiduje się, że w 2010 roku statystyczna apteka przyniesie ponad 2 mln obrotu (średnio miesięcznie 170 tys. zł), zaś średnia liczba pacjentów w aptece wyniesie 3500 osób. Od początku roku głównym motorem rynku farmaceutycznego są leki z segmentu OTC (wzrost o 4,8 proc. w stosunku do 2009 r.), jednakże nadchodzący okres jesienno-zimowy z pewnością przyczyni się do podniesienia poziomu sprzedaży w pozostałych segmentach leków  (Rx i Rx 100%).

W ramach systemu Mediq można otworzyć 4 formaty aptek: uliczną, przyszpitalną, osiedlową i w centrum handlowym. Czy występują między nimi znaczące różnice w zakresie generowanych przychodów i zysków?

Mediq Polska od wielu lat zarządza aptekami własnymi - obecnie mamy ich ponad 200. Zdobyte w ten sposób doświadczenie wykorzystaliśmy do wytypowania 4 formatów aptecznych. Zaplanowane z myślą o nich działania marketingowo-sprzedażowe przyczyniają się do optymalizacji zysków naszych placówek i placówek prowadzonych przez naszych partnerów. Każdy z wymienionych 4 formatów aptecznych zdefiniowany jest pod kątem innego pacjenta. Uwzględniają one istotne różnice w najchętniej kupowanych produktach, a także powodach, dla których pacjent zdecydował się dokonać zakupu. Taki podział pozwala wytypować odpowiednie działania marketingowe, które skutecznie poprawiają wyniki sprzedaży. Strategia uwzględnia np. to, że w aptece przyszpitalnej odnotowujemy wyższą sprzedaż leków typu Rx, czyli sprzedawanych na receptę, a w centrach handlowych większym zainteresowaniem pacjentów cieszą się kosmetyki i suplementy diety. Oczywiście w największym stopniu za kreowanie sprzedaży i budowanie koszyka zakupów odpowiedzialny jest zespół specjalistów zatrudnionych w aptece, dlatego też w ramach współpracy franczyzowej oferujemy naszym partnerom szereg szkoleń mających na celu wsparcie sprzedaży. Jeśli chodzi o wybór lokalizacji pod aptekę pod kątem przyszłych zysków, to przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę ruch w danym miejscu, istnienie konkurencji i dostępność miejsc parkingowych.

Ile trzeba zainwestować w otwarcie apteki Mediq?

Kwota inwestycji potrzebna do uruchomienia apteki w systemie franczyzowym Mediq Apteka jest uzależniona przede wszystkim od lokalizacji i powierzchni lokalu, jaką dysponuje inwestor (parametry te są jednymi z wielu danych, które używamy do projekcji finansowych, oceniających potencjał danego miejsca), a także skali adaptacji lokalu do wymogów aptecznych. Wycena takiej inwestycji waha się w granicach od 100 do 500 tys. zł. Łatwiej będzie tym, którzy już posiadają własną aptekę. Dla nich koszt dostosowania lokalu pod standardy sieci Aptek Mediq wynosi od 30 do 90 tys. zł.

Ile umów franczyzowych zostało podpisanych do tej pory? I jakie są dalsze plany w tym zakresie?

Dotychczas podpisane zostały 3 umowy franczyzowe, dwie z istniejącymi już aptekami i pierwsza z inwestorem, który otworzy aptekę typu greenfield. Następne dwie apteki mieszczące się w Płońsku i Oławie kończą zaawansowany proces wdrożeniowy. Jesteśmy również na etapie wstępnej rekrutacji i dokonywania szczegółowej projekcji finansowej w kolejnych projektach typu greenfield. Zgodnie z przyjętymi założeniami chcielibyśmy do końca bieżącego roku pozyskać 10 partnerów franczyzowych.

Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram