5.10.15. chce wejść do mniejszych miast

Data dodania: 7 listopada 2011
Kategoria:

Obecny rok i rok 2012 to niezwykle ważne lata dla naszej firmy. Głównie planujemy rozwijać sieć dystrybucji poprzez sklepy franczyzowe - mówi Paweł Okpisz, manager ds. franczyzy w firmie Komex, która jest właścicielem sieci 5.10.15.

Sieć 5.10.15. jest od lat bardzo dobrze znana rodzicom kupującym swoim dzieciom ubranka. Franczyzobiorcom jednak może być znana na razie trochę mniej, gdyż stosunkowo od niedawna rozwija się poprzez franczyzę. Proszę powiedzieć, dlaczego zdecydowali się Państwo na rozwój poprzez franczyzę i jakie jest zainteresowanie współpracą  z firmą.

Paweł Okpisz: Sieć  sklepów własnych 5.10.15. to w chwili obecnej ponad 130 punktów sprzedaży. Jest to jedna z największych sieci własnych na rynku krajowym i dalszy jej dynamiczny rozwój jest ograniczony podażą lokali dostępnych w dużych miastach. To powoduje, że w naturalny sposób nasze zainteresowanie kieruje się w stronę mniejszych miast, gdzie nasza sieć ma jeszcze bardzo duży potencjał rozwoju. Sieć sklepów partnerskich rozrasta się w tempie ekspresowym i liczy już prawie 40 punktów sprzedaży.

A jakie są jej dalsze plany rozwoju?

Planujemy dynamiczny rozwój sieci sklepów 5.10.15. na terenie całego kraju, a także zagranicą. Obecny rok i rok 2012 to niezwykle ważne lata dla naszej firmy. Głównie planujemy rozwijać sieć dystrybucji poprzez sklepy franczyzowe. Do końca 2011 roku planujemy otworzyć jeszcze około 10 sklepów własnych i ponad 20 sklepów franczyzowych.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby zostać franczyzobiorcą 5.10.15.?

Partnerów franczyzowych poszukujemy we wszystkich miastach od 20 do 50 tysięcy mieszkańców (np. Radomsko, Kołobrzeg, Nysa, Kutno, Oświęcim, Nowa Sól czy Bolesławiec), w których jeszcze nie posiadamy punktów sprzedaży. Najatrakcyjniejsze dla nas są centra handlowe oraz ścisłe centra miast (rynek lub główna ulica handlowa). Poszukujemy partnerów z lokalami o powierzchni około 100 mkw. Partner franczyzowy musi być przygotowany na zainwestowanie kwoty rzędu 80 000 – 120 000 zł. Oczywiście wysokość kwoty zależy od wielkości lokalu i jego obecnego stanu. Kwota te obejmuję wszystkie koszty związane z otwarciem nowego sklepu (opłaty oraz koszt jego urządzenia).

A czy wcześniejsze doświadczenie w branży jest istotne? Jakie ewentualne wyzwania może spotkać na swojej drodze osoba, która podejmie się  prowadzenia sklepu z odzieżą dziecięcą?

Dysponujemy jednym z najlepszych systemów franczyzowych na rynku. W ramach tej formy współpracy dostarczamy naszym partnerom kompleksowy know-how oraz wszystkie niezbędne narzędzia do prowadzenia dochodowego biznesu. Oczywiście mile widziane jest doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności i tzw. smykałka do sprzedaży. Niemniej nie wymagamy doświadczenia w branży odzieżowej. Ze względu na bliską współpracę z partnerami nie oczekujemy od nich także doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Przekazujemy naszym partnerom kompleksowy know-how i wspieramy ich w dziedzinie sprzedaży oraz visual merchandisingu. Bardzo często nasi partnerzy właśnie poprzez otwarcie sklepu 5.10.15. zaczynają swoją przygodę z handlem. Dla nich wyzwaniem jest już samo prowadzenie takiego biznesu. Jednym z najważniejszych elementów wpływających na wyniki sprzedaży jest właściwe podejście do klientów. Pozytywne nastawienie i umiejętność zarażania nim pracowników ma ogromne znaczenie i samo w sobie także bywa wyzwaniem dla franczyzobiorców.

Wiem, że na początku ubiegłego roku zdecydowali się Państwo na wypowiedzenie umów swoim franczyzobiorcom oraz zmianę formy współpracy. Proszę  powiedzieć, o co chodziło w tej sprawie, jak się zakończyła i czy franczyzobiorcy, którzy teraz będą przystępować  do sieci, moga liczyć na stabilne warunki współpracy?

W ostatnich latach duży wpływ na polski rynek i rynek światowy miały czynniki zewnętrzne. Większość firm z sektora odzieżowego odczuło mocno wzrost cen materiałów i wpływ globalnego kryzysu na sprzedaż. Rozstaliśmy się z niektórymi partnerami, ale nie na długo, gdyż duża część franczyzobiorców wróciła do nas, aby otwierać z nami kolejne sklepy. Oferujemy naszym klientom umowy na czas nieokreślony, co najlepiej świadczy o stabilności proponowanego przez nas modelu franczyzowego.

Jak oceniają  Państwo obecną sytuację w branży i jak przekłada się  ona na wyniki firmy Komex, właściciela sieci 5.10.15.? Odnotowują Państwo wzrost przychodów czy tez może zawirowania kryzysowe odbiły się na sprzedaży w sklepach?

Oczywiście ślady po kryzysie z ostatnich lat widać jeszcze do dzisiaj. Kilku firm zabrakło na rynku odzieżowym. Obecnie możemy powiedzieć, że sytuacja na rynku jest stabilna i optymistycznie patrzymy w przyszłość. O dobrej kondycji firmy najlepiej świadczy dynamiczny rozwój sieci sklepów własnych i franczyzowych 5.10.15.

Jak od strony finansowej wygląda ten biznes dla franczyzobiorców, tzn. po jakim czasie taki nowo otwarty sklep franczyzowy staje się rentowny, kiedy następuje zwrot z inwestycji, na jakie średnie zyski może liczyć franczyzobiorca?

Wszystko zależy od lokalizacji punktu sprzedaży, wielkości sklepu i franczyzobiorcy. Oczywiście największe znaczenie ma zaangażowanie partnera oraz lokalizacja sklepu. Mix wymienionych czynników ma bardzo duży wpływ na wyniki sprzedaży i powodzenie inwestycji. Sklep może być rentowny już po kilku tygodniach, ale jest to oczywiście zależne od wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Każdy punkt sprzedaży żyje swoim życiem i wpływ na wysokość sprzedaży mają różne czynniki mikro. Zupełnie oddzielnym zagadnieniem jest zwrot z inwestycji, gdyż ten mierzony jest w miesiącach czy latach. Trudno jest podać dokładny przedział czasowy, gdyż ilość czynników, jakie mają wpływ na finalny wyniki i zwrot z inwestycji, jest bardzo duża. Możemy ocenić jednak, że średni zwrot z inwestycji to około 20-24 miesiące. Na zyskowność sklepu z kolei największy wpływ mają koszty stałe w połączeniu z obrotem.

Czy w branży i samej sieci da się zauważyć wpływ sezonowości na sprzedaż? W jakich miesiącach można spodziewać się największego popytu, a kiedy te wyniki są nieco słabsze?

Oczywiście sezonowość występuje również w naszej branży i jest ona powtarzalna. Co roku możemy spodziewać się największego popytu w czerwcu (przed wakacjami), w sierpniu (przed startem szkoły). Zwiększony ruch konsumentów w naszych sklepach i większą sprzedaż zauważamy również w okolicach większych świat jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, ale również przed Dniem Dziecka czy w tzw. długie weekendy.  Jest jednak jeszcze jeden czynnik zewnętrzny, który ma znaczący wpływ na ilości odwiedzin i poziom sprzedaży, i jest nim pogoda.

Czy w najbliższym czasie planują Państwo jakieś zmiany, nowości w ofercie sklepów? Chodzą też słuchy, że spółka myśli o giełdzie...

W tym roku i w kolejnych latach planujemy rozwijać sieć sklepów również poza granicami naszego kraju. Już funkcjonują nasze sklepy w Arabii Saudyjskiej, a w najbliższym okresie otworzymy kilka punktów w innych krajach.

Zmianie uległy także procesy projektowe, czego efekt można już zauważyć w obecnych kolekcjach. Nasi klienci mogą zauważyć poprawę w jakości produktu, a także atrakcyjność wzornictwa. Obecność na najważniejszych targach mody i międzynarodowe inspiracje zaowocowały dużymi zmianami w ofercie marki. Jednak produkt wymaga także nowoczesnej prezentacji, dlatego firma zdecydowała się na wprowadzenie nowego formatu salonów. Jeszcze w tym roku planujemy pierwsze otwarcia w nowym koncepcie. Warto też wspomnieć o tym, że w najbliższym czasie zacznie swoją  działalność nasz nowy sklep internetowy.

To jednak nie wszystkie zmiany. Od roku wprowadzamy nowe produkty do naszych punktów sprzedaży. Już dziś w sklepach 5.10.15. można kupić buty dla dzieci, akcesoria, pomoce edukacyjne w cenach często niższych niż w sklepach naszej konkurencji.

Co do wejścia na giełdę, to mogę tylko powiedzieć, że rozważamy wiele form pozyskania kapitału na ciągły i dynamiczny rozwój sieci sprzedaży.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram