
Grupa Żabka zdecydowanie podnosi tempo ekspansji swojej sieci handlowej, jednocześnie zapowiadając pierwszą w historii wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy. Zarząd firmy podkreśla, że szybki wzrost skali działalności, wysoka marżowość i sprawdzony model biznesowy przekładają się na ponadprzeciętną generację gotówki, co umożliwia dalszą redukcję zadłużenia oraz rozpoczęcie dzielenia się zyskami.
Zgodnie z opublikowaną aktualizacją strategii, Żabka zamierza zwiększyć tempo otwierania nowych placówek. Od 2025 roku planowane jest ponad 1 300 otwarć rocznie - więcej niż zakładano wcześniej. Do końca 2028 roku sieć ma liczyć około 16 tysięcy sklepów, co oznacza wzrost o 1 500 względem pierwotnych planów z momentu debiutu giełdowego. Na decyzję tę wpływają dobre wyniki nowo otwieranych punktów oraz korzystny dostęp do atrakcyjnych lokalizacji, zarówno w Polsce, jak i w Rumunii.
Spółka utrzymuje również wcześniejsze założenia z prospektu IPO - w tym plan ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023-2028.
Stabilna generacja gotówki pozwala firmie sukcesywnie zmniejszać zadłużenie. Żabka spodziewa się wkrótce osiągnąć poziom wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA (po uwzględnieniu kosztów najmu) na poziomie 1,0x, co oznacza znacznie szybszą poprawę niż zakładano wcześniej.
Efektywność operacyjna i sprzedażowa pozwala również utrzymać inne założenia IPO - w tym jednocyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), marżę EBITDA w górnej części przewidywanego przedziału 12-13% oraz wzrost marży skorygowanego zysku netto do poziomu 4,5% w średnim terminie.
Wraz z nową polityką alokacji kapitału, Rada Dyrektorów planuje rekomendować wypłatę dywidendy w wysokości 50% zysku netto za rok 2025. W kolejnych latach udział ten może wzrosnąć do poziomu 70%, w zależności od kondycji rynku i planów inwestycyjnych spółki. W dłuższej perspektywie nie wyklucza się również uruchomienia programu skupu akcji własnych.
- Zgodnie z zapowiedziami podczas IPO realizujemy strategię dynamicznego rozwoju Grupy Żabka, opartą na solidnych fundamentach finansowych i rosnącej marżowości. Koncentrujemy się na ekspansji organicznej, by do końca 2028 roku nasza sieć liczyła około 16 tysięcy sklepów w Polsce i Rumunii. Jest to około 1 500 więcej placówek niż przewidywaliśmy w momencie debiutu na GPW w 2024 r. Zrewidowaliśmy jednocześnie nasz potencjał rozwoju (tzw. whitespace), który łącznie wynosi dziś około 27 tys. placówek w Polsce i Rumunii. Nowa polityka alokacji kapitału zakłada łączenie inwestycji w dalszy rozwój z regularnym dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami poprzez dywidendę, której poziom będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W przyszłości nie wykluczamy również skupu akcji własnych - wszystko z myślą o budowaniu długoterminowej wartości Grupy oraz stabilnych korzyściach dla inwestorów - skomentował Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
- Rozpoczynamy kolejny etap rozwoju Grupy Żabka, łącząc dynamiczną ekspansję sieci w Polsce i Rumunii ze zwrotem wartości dla akcjonariuszy poprzez dywidendę. Nasza strategia opiera się na konsekwentnym wzroście organicznym, poprzez ekspansję sieci sklepów, rozwój sprzedaży porównywalnej Like-For-Like oraz rozwój naszych biznesów cyfrowych. Dzięki stałemu wzmacnianiu pozycji konkurencyjnej, innowacyjnej ofercie produktowej oraz skutecznej alokacji kapitału, dążymy do ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023-2028 i umocnienia pozycji lidera branży modern convenience - powiedział Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.
- Grupę Żabka charakteryzuje ciągły wzrost oraz silna generacja gotówki. Dzięki temu od momentu debiutu giełdowego byliśmy w stanie istotnie zredukować nasze zadłużenie, zbliżając się do poziomu 1.0x wskaźnika dług netto do EBITDA post rent szybciej niż pierwotnie zakładaliśmy. Jednocześnie skutecznie zoptymalizowaliśmy nasze źródła finansowania, obniżając efektywny koszt kapitału. W efekcie, jesteśmy dziś gotowi ogłosić nową politykę alokacji kapitału zakładającą wypłatę dywidendy. Tym samym dołączamy do elitarnej grupy spółek, które generują dynamiczny wzrost oraz dzielą się zyskami z akcjonariuszami - poinformowała Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
Na koniec czerwca 2025 roku sieć Grupy Żabka obejmowała 11 793 sklepy w Polsce i Rumunii. To wzrost o 10,8% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, gdy działało 10 640 placówek. Według zaktualizowanych prognoz, potencjał obu rynków, na których obecna jest Grupa, szacowany jest na łącznie blisko 27 000 lokalizacji. Oznacza to, że w długoterminowym ujęciu możliwe jest niemal podwojenie obecnej liczby sklepów.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji