Chociaż obroty sieci w naszym kraju wzrosły w minionym roku finansowym o ponad 16 proc., to rezultaty jej działalności były rozczarowujące. SPAR ma trudności w utrzymaniu lojalności ze strony polskich franczyzobiorców. Zapowiada zmiany w zasadach współpracy, które mają zaowocować wzrostem liczby sklepów w ciągu roku… aż o 30 proc.!
Południowoafrykańska spółka The SPAR Group Ltd., zarządzająca siecią sklepów spożywczych SPAR m.in. w RPA, Irlandii, Szwajcarii czy Polsce, podsumowała rok obrotowy zakończony 30 września 2021 roku. Pomimo zawirowań związanych z pandemią całkowity obrót wygenerowany przez grupę wzrósł o 2,9 proc. do blisko 128 mld randów (ok. 33,3 mld zł). W Polsce dynamika była jeszcze wyższa. Obroty sklepów wyniosły 2,36 mld randów, czyli ponad 600 mln zł, co oznaczało wzrost o 16 proc. rok do roku (dynamika w PLN, w randach było to ponad 10 proc.). To spory progres, jednak i tak okazał się niższy od założeń.
„W Polsce, choć poczyniono znaczne postępy w tworzeniu podstaw przyszłego wzrostu, region ten nie przyniósł oczekiwanej poprawy finansowej” - czytamy w raporcie The SPAR Group. Z dalszej części raportu dowiadujemy się ponadto, że biznes SPAR w Polsce wymaga pilnych działań naprawczych. Wśród kluczowych problemów znajdują się m.in. niska lojalność ze strony właścicieli sklepów czy wysokie koszty logistyki.
Marka SPAR najmocniejsza jest obecnie w południowej części Polski, ale nawet tam lojalność franczyzobiorców była poniżej zamierzonych poziomów – wyniosła 27 proc. we wrześniu 2021 wobec targetu na poziomie 40 proc.
„Nasz zespół zarządzający w Polsce doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że potrzebne są pilne działania naprawcze” – informuje The SPAR Group. „Będziemy wprowadzać nowe środki w sposobie prowadzenia interesów z naszymi partnerami detalicznymi oraz zwiększać wydajność logistyki w celu obniżenia kosztów” – zapowiada spółka w raporcie. Informuje również, że planuje zwiększyć liczbę sklepów SPAR w Polsce w kolejnym roku o 30 proc.
Plan jest ambitny, ale nie nierealny. SPAR posiada różnorodne formaty – od sklepów convenience typu express po hipermarkety EUROSPAR zlokalizowane najczęściej w centrach handlowych. Próbowaliśmy dowiedzieć się, jak polski zarząd sieci SPAR postrzega osiągnięte wyniki i przyszłe cele, niestety biuro prasowe poinformowało nas, iż SPAR w Polsce nie komentuje wyników finansowych. SPAR w naszym kraju liczy 227 sklepów wobec 219 na koniec września 2020.
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Aktualności
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji