W ubiegłym roku sieć podpisała 6 nowych umów franczyzowych. Pandemia tylko na moment zachwiała branżą sklepów medycznych, po czym powróciła ona do wzrostów.
– Najtrudniejszym czasem były pierwsze dwa miesiące pandemii. Odwiedzało nas mniej klientów, bo ludzie bali się wychodzić z domu. Staraliśmy się też dostosować asortyment sklepów do aktualnych potrzeb związanych z koronawirusem. Wkrótce sytuacja się ustabilizowała i obecnie klientów nie brakuje, tak samo jak telefonów z pytaniem o franczyzę – mówi Edyta Braszkowska, właścicielka sieci sklepów medycznych Samo Zdrowie, do której należy 18 placówek. Tylko w ubiegłym roku sieć pozyskała sześciu nowych franczyzobiorców, podczas gdy rok wcześniej podpisała 5 nowych umów.
Zapotrzebowanie na produkty związane z ochroną zdrowia oraz dbałość o chorych bardzo wzrosły w ostatnim czasie. W obecnej, pandemicznej rzeczywistości niemal każdy ma w domu pulsoksymetr, ciśnieniomierz, płyny do dezynfekcji, maseczki – wzrost sprzedaży tych produktów przyczynił się do wyższych zarobków sklepów medycznych.
– Zauważyliśmy, że inne firmy, które ucierpiały na pandemii, rozważają przekształcenie działalności właśnie w naszą branżę. Np. fizjoterapeuci, którzy stracili na pewien czas pacjentów, chcą otwierać sklep przy gabinecie – jest to świetne połączenie – dodaje Edyta Braszkowska. Podkreśla, że w minionym roku wszystkie sklepy należące do sieci Samo Zdrowie odnotowały zyski, nawet te, które otworzyły się na początku 2020, a więc w momencie, kiedy koronawirus zaatakował gospodarkę i życie społeczne.
W planach na ten rok jest otwarcie kilku nowych placówek Samo Zdrowie, w szczególności w 5 województwach, w których sieć nie jest jeszcze obecna. Mowa o woj. podlaskim, łódzkim, lubuskim, opolskim i świętokrzyskim.
Potencjalny franczyzobiorca powinien dysponować odpowiednim lokalem własnym lub wynajętym w dobrze umiejscowionej, widocznej lokalizacji. Warto zwrócić uwagę na połączenia autobusowe – czy w okolicy sklepu jest przystanek, czy można dojechać np. z przychodni lub szpitala. Ważna jest też obecność parkingu. Zgodnie z wytycznym NFZ, lokal musi być też dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Inwestycja w sklep medyczny Samo Zdrowie wynosi ok. 60 tys. zł. W kwocie tej zawarta jest jednorazowa opłata franczyzowa (15 tys. zł netto), pierwsze zatowarowanie, oznaczenie sklepu, ubezpieczenie, zakup mebli, wykonanie podstawowego remontu, zakup komputera, kasy fiskalnej i oprogramowania.