Obecnie liczba placówek partnerskich Alior Banku jest prawie dwukrotnie wyższa niż liczba własnych oddziałów, a franczyza jest dla banku bardzo istotnym kanałem sprzedaży. Alior Bank nadal poszukuje partnerów chętnych do otwarcia i poprowadzenia własnej placówki bankowej.
Dobra bankowa franczyza powinna być stabilna, rentowna i elastycznie odpowiadająca na zmiany rynkowe. Najlepszą metodą zbudowania stabilności jest szeroko pojęta uniwersalność placówki. Do takiego modelu konsekwentnie zmierza Alior Bank, którego model biznesowy zakłada, że placówka partnerska zarabia nie tylko na produktach z segmentu klienta indywidualnego, ale również produktach oferowanych klientowi biznesowemu (mikro i małym firmom), leasingu oraz produktach hipotecznych. Zakres usług oferowanych przez placówki partnerskie Alior Banku jest zbliżony do tego, który jest dostępny w placówkach własnych banku – mówi Jacek Torowski, Dyrektor Departamentu Sieci Zewnętrznych w Alior Banku. - Proste systemy sprzedażowe z wykorzystaniem podpisu elektronicznego oraz nowatorskie narzędzia do obsługi klientów, m.in. iPady, iKiosk, zapewniają już na starcie prostą i szybką obsługę osób przychodzących do placówki – dodaje.
Placówki partnerskie Alior Banku najczęściej uruchamiane są w mniejszych miastach, liczących między 15 a 30 tys. mieszkańców, w których z założenia bank nie otwiera własnych oddziałów. Koszty otwarcia takiej placówki zależą w dużym stopniu od rodzaju i standardu lokalu. Adaptacja lokalu w stanie deweloperskim o powierzchni ok. 45 mkw. to koszt rzędu ok. 40 tys. zł. W przypadku lokalu z rynku wtórnego koszty mogą być wyższe i zależą przede wszystkim od stanu technicznego lokalu. W sieci partnerskiej Alior Banku funkcjonują zarówno placówki liczące ok. 45-60 mkw., jaki i znacznie większe. W większości są one wyposażone w dwa lub trzy stanowiska, tak aby mogły zapewnić płynną obsługę klientów.
Jak informuje Jacek Torowski, część kosztów związanych z uruchomieniem oddziału finansowana jest przez bank. Dotyczy to m.in. zakupu i montażu elementów wizualizacji zewnętrznej oraz wewnętrznej. Dodatkowo bank zapewnia również materiały marketingowe informujące o nowo otwartej lokalizacji oraz pakiet gadżetów reklamowych na start. Pokrywa również koszty zakupu i zabezpieczenia platformy IT oraz sprzętu (system monitoringu placówki, komputerów, urządzeń wielofunkcyjnych, routerów, tabletów). Wartość tego wsparcia Alior Bank szacuje na ok. 40 tys. zł. Z kolei partner, poza przystosowaniem lokalu, ponosi również bieżące koszty prowadzenia placówki.
Jak natomiast wygląda kwestia zarobków? Te zależne są w dużej mierze od prowizji od sprzedanych produktów. Aczkolwiek bank wypłaca partnerom również stałe wynagrodzenie portfelowe zależne od skali zbudowanego biznesu i aktywności klientów. Jak informuje Jacek Torowski, nowa placówka partnerska powinna osiągnąć rentowność w ciągu ok. 6 miesięcy. Zdarza się jednak, że partnerom udaje się uzyskać rentowność już po 2-3 miesiącach od otwarcia.
Nowi partnerzy oraz obecni, zainteresowani przejęciem lub otwarciem placówki, mogą korzystać z programów na start, które zapewniają wyjątkowo korzystne wynagrodzenie w pierwszych sześciu miesiącach prowadzenia działalności pod marką Alior Banku. To realne wsparcie na drodze do rentowności nowo otwartej placówki. Dla każdej placówki przewidziano również określony budżet marketingowy, pozwalający na pokrycie kosztów reklamy. Dużym wsparciem są także bazy CRM, które pomagają maksymalizować sprzedaż w placówkach – dodaje Torowski.
Kandydat na franczyzobiorcę Alior Banku, poza środkami finansowymi na start, powinien mieć dobrze przygotowany biznesplan oraz wizję działania placówki. Kluczowe jest posiadanie doświadczenia w branży finansowej, ponieważ znajomość jej specyfiki ułatwia prowadzenie nowo otwartej placówki i pozwala skrócić czas niezbędny do maksymalizacji wyniku finansowego.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji