Tylko pięć polskich marek znalazło się wśród 500 najbardziej wartościowych brandów w Europie

Data dodania: 10 sierpnia 2021
Kategoria:

Najnowsze zestawienie firm Brand Finance Europe 500 prezentuje pięćset najbardziej wartościowych marek europejskich. Ranking ten jest zdominowany przez przedsiębiorstwa z Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, podczas gdy kraje Europy Środkowo-Wschodniej są w nim marginalnie reprezentowane. Z Polski znalazło się tylko pięć firm, w tym trzy kontrolowane przez państwo. Konrad Jagodziński z Brand Finance wskazuje, że niewielka liczba polskich marek w rankingu wynika z braku inwestycji w globalny marketing i ograniczenia się do rynku krajowego.

Dominacja głównych gospodarek europejskich

– Raport ukazuje przewagę największych gospodarek Europy. Niestety, kraje Europy Środkowo-Wschodniej są słabo reprezentowane, zaledwie 22 marki z tego regionu znalazły się w rankingu, w tym 15 rosyjskich – mówi Konrad Jagodziński, dyrektor ds. komunikacji w Brand Finance. – Polska, mimo że ma pięć marek w zestawieniu, mogłaby osiągnąć lepsze wyniki biorąc pod uwagę wielkość naszej gospodarki. Problemem jest brak inwestycji w rozwój marek i ich ekspansję międzynarodową. Marka działająca na wielu rynkach ma łatwiej; jeżeli działa tylko na jednym, to ogranicza się do potencjału tego rynku.

Polska jest reprezentowana przez pięć marek w zestawieniu 500 najbardziej wartościowych w Europie. Liderem jest Biedronka, zajmująca 272. miejsce w rankingu europejskim, co stanowi wzrost o 13 miejsc w stosunku do roku poprzedniego. Na drugim miejscu jest PKO Bank Polski, który spadł na 304. miejsce z 250. W polskiej trójce znajduje się również PZU, które awansowało o 26 pozycji, na 359. miejsce.

Pozostałe polskie marki w europejskim rankingu

W zestawieniu 500 europejskich marek znalazły się również PKN Orlen (375. miejsce) oraz debiutujące Asseco Poland.

– Wartość polskich marek waha się między 1 a 2 miliardami euro. To znaczna suma, ale w porównaniu z najwyżej wycenianą marką Mercedes, wartą blisko 50 miliardów euro, różnica jest znacząca – zauważa Jagodziński. – Polskie marki w tym zestawieniu plasują się dalej. Najbardziej wartościowa, Biedronka, jest wyceniana na 1,7 miliarda euro, a Asseco – na 900 milionów euro.

Tylko Asseco Poland z pięciu polskich marek zanotowało wzrost wartości w ostatnim roku. Pozostałe, podobnie jak większość marek europejskich, straciły na wartości. Dyrektor ds. komunikacji w Brand Finance podkreśla także, że Asseco jest jedną z niewielu polskich marek o zasięgu międzynarodowym, co pomaga jej zarówno finansowo, jak i w budowaniu wizerunku.

Rola silnych marek w gospodarce światowej

– Od dawna podziwiamy gospodarkę Stanów Zjednoczonych, które zbudowano na silnych, globalnie rozpoznawalnych markach, takich jak McDonald’s, Coca-Cola, Amazon, Apple czy Google – mówi Jagodziński. – Te marki są symbolami amerykańskiego sukcesu i przynoszą korzyści gospodarce. Inne kraje, które wcześniej nie skupiały się na budowaniu marek, teraz zmieniają swoje podejście.

Chiny są przykładem kraju, który w ciągu ostatnich 10 lat zainwestował znaczne środki w rozwój i rozpoznawalność swoich marek. W pierwszej 25-tce najbardziej wartościowych marek świata znalazło się aż 11 chińskich, a tylko 10 amerykańskich. Polska nie ma żadnej marki w tym globalnym rankingu. Dla porównania, niemiecka marka Edeka zajmuje 127. miejsce w europejskim top 500, a więc o 145 pozycji wyżej niż Biedronka.

– Wartość marki ma ogromne znaczenie dla sukcesu biznesowego. Im silniejsza i bardziej wartościowa marka, tym większe i łatwiejsze sukcesy dla firmy. Najsilniejsze marki na świecie generują znacznie większe przychody dla swoich udziałowców i cieszą się większym zaufaniem inwestorów, klientów, rządzących i regulatorów – wyjaśnia Jagodziński.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design