Polacy robią zakupy o połowę mniejsze niż rok temu

Data dodania: 5 czerwca 2020
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Polacy pomimo odmrożenia boją się robić zakupy i bardzo ostrożnie wydają pieniądze w centrach handlowych. 

Dane wykazywane przez członków ZPPHiU są jednoznaczne. Widać ogromne spadki zarówno w liczbie odwiedzin w sklepach, jak i zawieranych transakcji. Pod uwagę wzięto w analizie trzy okresy handlowe w maju 2020 oraz 2019 roku (LFL).

- W pierwszych dniach odmrożenia handlu w porównaniu do analogicznych okresów z zeszłego roku spadki sięgnęły 70%. Po blisko miesiącu aktywności handlowej widzimy, że jest tendencja wzrostowa ale nawet dziś osiągamy ledwo połowę zeszłorocznych wyników dla analogicznych okresów. Ciężko patrzeć w przyszłość z optymizmem – alarmuje Zarząd ZPPHiU.

Zestawienie odwiedzalności oraz obrotów przedstawia się następująco:

Porównywane okresy                Procentowy spadek                          Procentowy spadek
                                             bądź wzrost odwiedzalności                bądź wzrost obrotów    
                                             (WARSZAWA / RESZTA KRAJU)         (WARSZAWA / RESZTA KRAJU)

9 maja 2020 vs.                       -69,6% / -65,2%                                -62,3% / -58,3%
11 maja 2019
11-16 maja 2020 vs.
13-18 maja 2019                     -59,2% / -53,5%                                 -51,8% / -41,8%
18-23 maja 2020 vs.
20-25 maja 2019                       -55,9% /-47,7%                                -46,7% / -36,1%

- W analizie tego typu wyników należy brać pod uwagę fakt, że dziś ludzie idą po zakupy w bardzo konkretnym celu – potrzebują wiosennej garderoby, szamponu, żwirku dla kota czy pompki do roweru. Nie odwiedzają centrum handlowego dla rozrywki, czy by zjeść rodzinny obiad ale realizują konkretne zadania zakupowe. Stąd zwiększona konwersja czyli większa ilość zakupów w stosunku do osób odwiedzających sklepy. Na wzrost obrotów ma natomiast niebagatelny wpływ bogata oferta promocyjna, niespotykana w dzisiejszej skali w poprzednich latach. Handlowcy ratują swoje biznesy jak mogą i przyciągają klientów mnogością okazji – podsumowuje sytuację Zarząd ZPPHiU.

Druga kwestia to taka, że połowa Polaków chce powrotu niedziel handlowych  i większego bezpieczeństwa podczas zakupów -wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie członków ZPPHiU.
 
- Ograniczenie handlu w niedziele od początku wprowadzenia tego rozwiązania budziło kontrowersje ale dziś pojawiły się zupełnie nowe obiektywne argumenty za jego zawieszeniem. Przede wszystkim dla klientów, którzy ze względów bezpieczeństwa unikają miejsc zatłoczonych, dodatkowy dzień na robienie zakupów stanowić będzie szansę na bardziej równomierne rozłożenie ruchu w centrach handlowych i podniesienie poziomu komfortu związanego z dystansem społecznym – wskazuje Zarząd ZPPHiU.

Badanie TNS Kantar wskazuje, że akceptacja klientów dla przywrócenia niedziel handlowych szybko i istotnie rośnie od początku epidemii. Tylko w ciągu ostatnich siedmiu tygodni wśród osób, które przed epidemią przynajmniej raz w tygodniu kupowały w centrach handlowych, nastąpił wzrost poparcia dla przywrócenia handlowych niedziel z 50% aż do 66% (+16 pp.).

- Poczucie bezpieczeństwa podczas zakupów jest po prostu ważne dla zdecydowanej większości, jeżeli nie dla wszystkich Polaków. Powrót do niedziel z możliwością dokonywania zakupów pozwoli też na szybszą odbudowę gospodarki i stworzy dodatkowe miejsca pracy, a przynajmniej pomoże uchronić te dziś zagrożone. Nadzwyczajna sytuacja rynkowa wymaga elastyczności zarówno od  przedsiębiorców, jak i rządzących. Rozłożenie ruchu klientów na 7 a nie 6 dni w tygodniu wpisywać się tez powinno w rządowy program działań przeciwdziałających rozwoju epidemii -  dodaje Zarząd ZPPHiU.

Według prognoz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w 2020 roku PKB Polski spadnie o 3,5%. Przywrócenie, przynajmniej czasowe, niedziel handlowych, może być czynnikiem przyczyniającym się do ograniczenia spadku. Nadzwyczajna sytuacja rynkowa wymaga elastyczności zarówno od przedsiębiorców, jak i rządzących. Niezbędne są rozwiązania systemowe dlatego ZPPHiU postuluje o zmianę dotyczącą przywrócenia handlowych niedziel na czas walki z gospodarczymi skutkami epidemii koronawirusa.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design