Parki handlowe w Polsce to dobry biznes

Data dodania: 16 grudnia 2021
Kategoria:

Rosnący trend lokalności i zmiany w nawykach zakupowych przyczyniły się do wzrostu popularności obiektów handlowych typu convenience. Parki handlowe i mniejsze centra zakupowe zyskują na znaczeniu, co motywuje deweloperów do intensyfikacji działań.

Liczba inwestorów zainteresowanych realizacją obiektów handlowych w tym formacie wzrasta z kwartału na kwartał. Obok elastyczności powierzchni i korzystnych stawek najmu, kluczowym atutem parków handlowych jest ich lokalizacja blisko klientów.

– Wzrost popularności mniejszych obiektów handlowych najlepiej ilustruje fakt, że niektóre marki przygotowują specjalne koncepty pod ten format. Sieci handlowe reaktywują swoje plany ekspansji, rozpoczynając rozmowy o wynajmie powierzchni w nowych lokalizacjach. Sektor dyskontowy wzmacnia swoją pozycję, otwierając kolejne placówki w parkach handlowych. Również marki modowe, dotychczas obecne głównie w galeriach, poszukują nowych kanałów sprzedaży, pojawiając się w mniejszych centrach. Na naszym rynku pojawiają się nowe marki, jak np. market budowlany Hipper.pl, planujący rozmieszczenie sieci sklepów w parkach handlowych – mówi Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca w LBC Invest.

Rekordowy wzrost powierzchni handlowych

Pierwsze trzy kwartały bieżącego roku przyniosły większy przyrost powierzchni handlowych niż cały ubiegły rok. Wzrost krajowych zasobów o niemal 330 tys. mkw. przewiduje się, że do końca roku rynek powierzchni handlowych powiększy się o około 500 tys. mkw. nowej podaży.

– Obecnie w całym kraju budowanych jest około 460 tys. mkw. powierzchni handlowych, w tym około 40 parków handlowych i centrów convenience. W tym roku na rynek wejdzie ponad 200 tys. mkw. nowej powierzchni w tym formacie, co będzie historycznie rekordowym wynikiem. Deweloperzy nadal zwiększają tempo inwestycji. Parki handlowe i mniejsze centra zakupowe wśród nowych projektów stanowią już ponad 60 proc. – mówi Agata Karolina Lasota.

Inwestycje i plany rozwoju

Na polskim rynku pojawiają się kolejne grupy inwestycyjne z nowymi markami obiektów codziennych zakupów, jak polsko-niemiecka grupa inwestycyjna 4FI, która niedawno otworzyła centrum Mozaika w Krakowie. Aktywne są sklepy meblowe i budowlane, które rozwijają swój potencjał. W tym roku nowe magazyny handlowe otworzyła Agata Meble w Bydgoszczy, a IKEA w Szczecinie. W budynkach po Tesco otworzyła się Castorama w Żarach, Leroy Merlin w Bydgoszczy i Kutnie, a także Leroy Merlin w Warszawie. Rozbudowuje się również Centrum Atut Ruczaj w Krakowie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a w grudniu otwarta została Galeria Andrychów.

Wkrótce na rynku pojawią się nowe obiekty, takie jak Saller Park Lipnik, Premium Park Lubrza, park handlowy Ząbkowice Śląskie, Sierpc Retail Park, Tuchola Park, S1 Center w Złotoryi, Multishop Suwałki, Park handlowy Świnoujście czy Stop Shop Zielona Góra. Firma EDS Retail Park planuje otwarcie parku handlowego w Sosnowcu oraz w Rembelszczyźnie, a w tym roku odda do użytku park handlowy w Redzie. Fortis Investments przygotowuje projekty o łącznej powierzchni 17 tys. mkw., w tym w Opocznie, Ciechocinku, Łęczycy i Łowiczu. Nowy park firmy DL Invest Group powstaje w Mikołowie.

– Wyższe stopy kapitalizacji w Polsce w porównaniu z Europą, które w przypadku niektórych parków handlowych sięgają 7 proc., stanowią silny impuls do inwestowania w ten segment nieruchomości – informuje Agata Karolina Lasota. – W ostatnim czasie w sektorze handlowym dominowały transakcje dotyczące nieruchomości o mniejszej powierzchni. Parki handlowe i centra convenience są atrakcyjne dla inwestorów, co potwierdza duża liczba prowadzonych negocjacji dotyczących nieruchomości w tym formacie, w tym także projektów w przygotowaniu do budowy – dodaje dyrektor z LBC Invest.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design