Pandemia nie tak dotkliwa dla centrów handlowych

Data dodania: 5 października 2021
Kategoria:
Foto: Centrum Handlowe

Pandemia COVID-19 oraz związane z nią obostrzenia miały istotny wpływ na sektor handlowy, jednak nie przyniosły one tak dużego wzrostu liczby pustych lokali w centrach handlowych, jak przewidywano. Dane z firmy CBRE pokazują, że średni wskaźnik niewynajętych powierzchni w największych polskich aglomeracjach wzrósł jedynie o 0,5 punktu procentowego, osiągając poziom 5,3%.

Wzrost pustostanów w wybranych miastach

Zauważalny wzrost pustostanów nastąpił w miastach takich jak Wrocław, Trójmiasto i Poznań. Z drugiej strony, w Krakowie, Łodzi oraz na Górnym Śląsku odnotowano spadek średniego poziomu niewynajętych powierzchni w centrach handlowych. Eksperci z CBRE wskazują, że centra handlowe poradziły sobie z wyzwaniami pandemii lepiej niż przewidywano.

Handel w obliczu pandemii

Branża handlowa znacząco odczuła skutki pandemii, zwłaszcza w zakresie dostosowywania się do często zmieniających się wytycznych i zapewniania bezpieczeństwa klientów oraz pracowników. Mimo początkowych obaw, centra handlowe w dużych miastach zdołały przystosować się do nowych warunków. Według Magdaleny Frątczak z CBRE, wzrost liczby pustych lokali w 8 największych aglomeracjach był nieznaczny i często wynikał z czynników niezależnych od samych centrów, jak np. wyjście z kraju sieci Tesco.

Trendy w największych aglomeracjach

Analizując dane z sierpnia 2020 i 2021 roku, widoczny jest wzrost średniego wskaźnika niewynajętych powierzchni w 8 największych aglomeracjach z 4,8% do 5,3%. Wyróżniają się tutaj Wrocław, Trójmiasto i Poznań, gdzie znaczący wpływ na wzrost pustostanów miało wycofanie się sieci Tesco. W szczególności we Wrocławiu odnotowano wzrost z 5% do 7,1%, głównie z powodu niewynajętej przestrzeni po brytyjskiej sieci. W Trójmieście i Poznaniu również zauważono podobne tendencje, a w Warszawie niewynajęta przestrzeń wzrosła do 4,6%.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design