Franczyza na usługach

Data dodania: 23 marca 2022
Kategoria:

Pandemia jest z nami już drugi rok. Kolejne lockdowny skutecznie utrudniały prowadzenie biznesu, zwłaszcza w branży usługowej. Mimo wszystko każdy franczyzodawca starał się minimalizować straty i wykorzystywać przerwy w obostrzeniach.

Sieci usługowe możemy podzielić na takie, których oferta skierowana jest do biznesu, czyli innych firm (m.in. szkolenia i tłumaczenia, agencje marketingowe, usługi kurierskie i gastrokurierskie, fotowoltaika) oraz takie, które nastawione są na obsługę klientów indywidualnych (m.in. agencje nieruchomości, banki, pośrednicy finansowi i ubezpieczeniowi, szkoły językowe i zajęcia dla dzieci, salony fryzjerskie i barberskie, depilacja i kosmetyka, przedszkola i żłobki, korepetycje, modelowanie sylwetki, fitness, zdrowie, turystyka). Nie można również zapominać o gastronomii, ale jest to na tyle duży segment rynku, że wymaga oddzielnego raportu.

Branża usługowa skupia ponad 200 systemów franczyzowych, można powiedzieć na każdą kieszeń. Koszt uruchomienia zaczyna się dosłownie od 0 zł, do nawet kilkuset tysięcy złotych. Co ciekawe, nawet najdroższe sieci franczyzowe w tym sektorze, mogą poszczycić się sporą liczbą franczyzobiorców.
W jakiego rodzaju biznesy usługowe wciąż warto inwestować? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie przedstawiając główne trendy w tym sektorze gospodarki.

NIERUCHOMOŚCI

Zdaniem ekspertów rynek pośrednictwa w obrocie nieruchomościami będzie się konsolidował. Małym, niezależnym biurom coraz trudniej będzie się na nim utrzymać.

– Dynamiczny rozwój Grupy Metrohouse i ogromne zainteresowanie uruchomieniem własnego biura nieruchomości wynika z jednej strony z rozpędzonego rynku sprzedaży nieruchomości, a z drugiej z oferowanej partnerom możliwości czerpania zysków z połączenia pośrednictwa w obrocie nieruchomościami z obsługą finansowania zakupu – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse. Do sieci Metrohouse należy obecnie 97 placówek, w tym 7 własnych i 90 franczyzowych. W ciągu najbliższych 3 lat firma planuje powiększyć sieć o kolejne 100 oddziałów działających na zasadzie franczyzy.

Jest to również jedna z nielicznych branż, która w czasie trwającej drugi rok pandemii sukcesywnie się rozwija. Niewątpliwe sprzyja temu rosnąca inflacja i świadomość ludzi, że zakup nieruchomości to obecnie jedna z pewniejszych inwestycji. Ale również fakt, że wielu ludzi zostało zmuszonych do przebranżowienia się, a mając umiejętności sprzedażowe łatwiej poruszać się w branży, która oferuje działanie na podobnych zasadach.

Pozostałe sieci:

Aspect Nieruchomości, Freedom Nieruchomości, Investor Nieruchomości, Keller Williams Polska, KNC Nieruchomości, Platinium Estate, Północ Nieruchomości, RE/MAX, WGN Nieruchomości.

FINANSE

Sieci oferujące produkty finansowe i ubezpieczeniowe to najliczniejszy sektor branży usługowej. Są to m.in. banki, ubezpieczyciele czy pośrednicy finansowi.

– Nasza sieć partnerska pomimo pandemii nie tylko pozostała stabilna, ale znacząco się powiększyła. Oznacza to, że nawet w kryzysie zapotrzebowanie na usługi finansowe nie maleje. Oczywiście obserwujemy pewne zmiany w potrzebach naszych klientów. Chętniej i częściej korzystają z kanałów zdalnych. Nie maleje jednak znaczenie bezpośredniej rozmowy z doradcą – zapewnia Monika Krygier, manager wsparcia sieci sprzedaży w Credit Agricole. – Zbudowaliśmy nowy model placówki partnerskiej (bezgotówkowy), gdzie nasi pracownicy są doradcami, opiekunami klientów. Zmieniamy procesy, rozszerzamy ofertę produktów, a także dostosowujemy system prowizyjny do nowej rzeczywistości – podkreśla.

Rozwój branży ubezpieczeniowej stwarza korzystne perspektywy dla osób, które myślą o własnym biznesie. – Jesteśmy otwarci na każdego, kto cechuje się przedsiębiorczością i potrafi dobrze organizować swoją pracę. Najbardziej cenimy zaangażowanie. Doświadczenie w branży ubezpieczeniowej nie jest wymagane. Pomagamy przygotować się do egzaminu KNF dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych i wspieramy naszych kandydatów również na etapie zakładania działalności czy uruchamiania spółki. Do każdego zgłoszenia podchodzimy indywidualnie, oferując elastyczny model współpracy – zapewnia Mariusz Długołęcki, Koordynator ds. Rozwoju Sieci DOM UBEZPIECZENIOWY SPECTRUM.

Pozostałe sieci:

Banki i ubezpieczyciele: Alior Bank, AXA, Getin Bank, Millennium Bank, Nest Bank, Pekao, PKO BP, PZU, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank

Pośrednicy finansowi i ubezpieczeniowi: CUK Ubezpieczenia, Expander Advisors, Fines Operator Bankowy, Gold Finance, Insur Invest, Mentor Ubezpieczenia, mFinanse, Notus Finanse, Open Broker, Open Finance, RCU Ubezpieczenia, Superpolisa.pl, Unilink, Viviamo Ubezpieczamy, Extrakantor.pl, Monetia.

EDUKACJA

W branży edukacyjnej z roku na rok wybór ofert jest coraz większy. To już nie tylko szkoły językowe, ale także przedszkola, zajęcia muzyczne, sportowe czy korepetycje. Branża cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony franczyzobiorców, oferuje bowiem sporo konceptów o niskiej kwocie inwestycji, nieprzekraczającej 10 tys. zł oraz bardzo krótkim okresie zwrotu inwestycji, w granicach 3 – 6 miesięcy.

Ciekawym konceptem jest sieć szkół SzybkiAngielski.pl, która swoją ofertę kieruje nie tylko do dzieci, ale również do osób dorosłych. Nauka odbywa się metodą Colina Rose’a, brytyjskiego psychologa, autora programów edukacyjnych, stosowanych od 2005 roku przez blisko połowę brytyjskich szkół. – Praca tą metodą to powrót do indywidualnego podejścia do nauki języka. Umiejętności, które ćwiczymy online, a potem na zajęciach z trenerem, podane są niejako wielokanałowo. Każdy też będzie pracował w sposób, który w obszarze wspólnym nadal pozwoli mu się skupić na tym, co właśnie do niego przemawia najsilniej – mówi Anna Urbańska, Wiceprezes Instytutu Colina Rose.

Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci oraz szkoły językowe oczywiście nie wyczerpują pełnej oferty franczyzowej przygotowanej przez branże edukacyjną. Pozostałe segmenty tego rynku mają jednak na razie skromniejszą reprezentację wśród franczyzodawców. Warto jednak wiedzieć, że na licencji można poprowadzić także szkołę muzyczną, firmę szkolącą w zakresie technik pamięciowych i szybkiego czytania, centrum korepetycji lub przedszkole. Przy wyborze konceptu na pewno warto kierować się dotychczasowym doświadczeniem w dziedzinie edukacji, wykształceniem i umiejętnościami.

Pozostałe sieci:

Szkoły językowe: British School, Cambridge School of English, Dzieciolandia Cambridge Educational Partner, Early Stage, Euroschool, Helen Doron, J&C School, Leader School, Leonardo School, La Mancha, Les Petits Francais, Mała Lingua & Lingua teens Space, mobileEnglish, Moose, Musical Babies, Open School, Porto Alegre, ProfiLingua.

Zajęcia z zakresu nauk ścisłych: Akademia Programowania, Bricks4Kidz, Baw się i buduj, Centrum Abakus, Creative Club, Cyfrowa Akademia, Edu3Dkacja, Edukido, EZO – matematyka i fizyka dla dzieci i młodzieży, Giganci Programowania, Go4Robot, Kids Code Fun, Komputrilo, Mały Inżynier, Mat Planeta, MathRiders, MindCloud, Misja Robotyka, Szkoła matematyki 2plus2, Twój Robot.

Korepetycje: Edun Korepetycje, Galileusz, Moose Polecane Korepetycje.

Przedszkola, żłobki: Akademia Małych Tygrysków, Fair Play, Kraina Odkrywcy, Luppo Puppo, Magic School, Mini Collage, Pod magnolią.

Zajęcia ogólnorozwojowe: Brainy, Brasilian Soccer Schools, Bystrzak Akademia Twórczego Rozwoju, Genius, Przedszkoliada.pl, Socatots, Kreatywka, Niebolandia.

URODA I ZDROWIE

Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na branżę kosmetyczną. Umocniła się na rynku pozycja silnych marek i sieci, które dla klientów są bezpieczniejszą alternatywą niż pojedyncze, samodzielne gabinety. – Specjalizacja w bardzo pożądanej usłudze to najlepsze rozwiązanie, jeżeli posiada się sprawdzony know-how biznesowy, bo to oznacza optymalizację i koncentrację na każdym aspekcie prowadzenia biznesu, jak szkolenie, obsługa klientów czy sprzedaż. Dodatkowo jest to mniej kosztowne. Naszym zdaniem dzisiaj trzeba być specjalistą w tym, co się robi, tego oczekują klientki – mówi Mariusz Włoczkowski, dyrektor ds. rozwoju franczyzy w DepilConcept.

W czasie lockdownu Polacy szukali dostępnej i bezpiecznej alternatywy dla aktywności fizycznej. Popularną opcją okazał się trening personalny EMS. To inwestycja, która nie wymaga bardzo dużego wkładu, a odpowiednio prowadzona stanowi dochodowy interes. - To idealny moment na inwestycję we własne studio fitness prowadzące treningi EMS, bo z każdym miesiącem coraz więcej osób chce powracać do aktywności fizycznej. Badania alarmują, że od początku pandemii statystycznie każdy z nas przytył średnio 2 kilogramy. Kolejne osoby to sobie uświadamiają i chcą znowu poczuć się lepiej w swoim ciele oraz znaleźć odskocznię mentalną od przytłaczających pandemicznych okoliczności i wyzwań – mówi Bartłomiej Stanek, właściciel marki Studio Synergy.

Pozostałe sieci:

Depilacja i kosmetyka: Abacosun, Depilacja.pl, Easy Waxing, Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris, Perfect Look Clinic, Yasumi.

Modelowanie sylwetki, fitness, masaż: Body Evolution, EMS FitFactory, FitCurves, In Time Studio Fitness, Ladies First, Mrs. Sporty, Naturhouse, Orient Massage, Studio EMS Dream Body, Studio Figura, Studio Harder, Xtreme Fitness Gyms.

Salony fryzjerskie i barberskie: Berendowicz & Kublin, Franck Provost, Frisor, Marco Aldany, Oldboy, The Bro Barbershop, The Sadovsky Barbershop, Studio Viva, Sztos Barber Shop, Trendy Hair Fashion.

Zdrowie: Centrum Rehabilitacji Salveo, Oaza Tlenu, Tlenowo, Vigor Point, Vitalmed Clinic.

MOTORYZACJA

Oferty franczyzowe w branży motoryzacyjnej są bardzo zróżnicowane. Mogą w tym obszarze propozycji dla siebie szukać właściciele istniejących warsztatów, którzy chcą przyłączyć się do sieci, poprawić standardy w swoim serwisie oraz warunki handlowe u dostawców. Nie brakuje propozycji dla dysponujących większymi środkami finansowymi biznesmenów, którzy szukają możliwości ulokowania kapitału w inwestycji, która będzie przynosiła zyski, ale niekoniecznie wymagała codziennego zaangażowania – dobrym pomysłem dla nich będzie przyłączenie się np. do sieci myjni bezdotykowych.

Wreszcie znajdziemy tu także oferty dla osób dysponujących niewielkim budżetem rzędu kilku, kilkunastu tysięcy złotych, a nawet dla osób bezrobotnych (dotację na tej wielkości inwestycję mogą otrzymać z Urzędu Pracy), które wykazują chęć założenia działalności gospodarczej oraz pracy w branży motoryzacyjnej. Są to najczęściej koncepty mobilne, niegenerujące na co dzień wysokich kosztów, ale zazwyczaj niepozwalające również na zatrudnianie pracowników. W celu maksymalizacji zysków właściciele tych firm zwykle sami wykonują wszystkie obowiązki.

- Mimo nowych uwarunkowań na rynku związanych z wybuchem pandemii, Premio nieustannie się rozwija zarówno poprzez nowe lokalizacje, jak i wzbogacanie portfolio o usługi szyte na miarę. Oferujemy m.in. dojazd do klienta serwisem mobilnym, usługi door to door. Uruchomiliśmy też sprzedaż opon i usług serwisowych online – mówi Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sieci detalicznej Premio Opony -Autoserwis na Czechy, Słowację, Polskę, Węgry i Ukrainę.

Pozostałe sieci:

Serwisy: BestDrive, Euromaster, Motocentrum24, Partner Opony Polska, S-Plus, Ziebart.

Myjnie: Ecomyjnia, SteamArt, GTLux, Czysto.pl.

Wypożyczalnie: Blinkee.city, Car for you, Hop.city, Quick, Rentis, Volt Scooters, Wynajmij dostawczaka.

USŁUGI KURIERSKIE I GASTRO-KURIERSKIE

Z usług firm kurierskich oczywiście masowo korzystają klienci indywidualni, aczkolwiek duże możliwości rozwoju ich biznesu tkwią także we współpracy z firmami. Mamy więc tu do czynienia z przenikaniem się branży usług dla klientów indywidualnych z branżą usług dla biznesu. epaka.pl pracuje na swój sukces konsekwentnie od 11 lat. Obecnie oferuje już pełen wachlarz usług oraz współpracuje z 15 firmami kurierskimi na rynku. O tym, że firma cały czas się rozwija świadczy choćby nawiązanie współpracy z Allegro. Wszystko to przekłada się na coraz większe zaufanie klientów, którzy coraz chętniej korzystają z usług nadawania i odbierania przesyłek kurierskich w epaka.pl. Pandemia spowodowała ogromny wzrost zainteresowania siecią, zarówno ze strony klientów nadających paczki w istniejących oddziałach, jak i osób zainteresowanych otwarciem punktów w nowych lokalizacjach.

Biznes gastro-kurierski okazał się odporny na pandemię. W ciągu roku liczba oddziałów Stava podwoiła się, a franczyzodawca zdecydował się współfinansować inwestycje w kolejne oddziały, obniżając w ten sposób barierę wejścia do sieci. – Od niedawna oferujemy możliwość finansowania zakupu sprzętu niezbędnego do otwarcia oddziału ze środków Stava, co obniża wysokość kapitału potrzebnego do wejścia do sieci do 10 tysięcy złotych. Rezygnujemy też z opłaty wstępnej. Cały czas udostępniamy “tradycyjną” ścieżkę wejścia do sieci, ale oferujemy także unikatowe na polskim rynku franczyzowym możliwości – wyjaśnia Jarosław Chłopecki, kierownik ds. rozwoju sieci w spółce Stava.

Pozostałe sieci:

Kurier BPS, Kurier BTL, Mail Boxes Etc., Pakersi, Ship Center Poland, Speedy Dowozy.

USŁUGI SZKOLENIOWE

Mijający rok był mocno rewolucyjny dla branży szkoleniowej. Wiele firm zniknęło z rynku. To z pewnością przystopowało tych, którzy myśleli o rozwoju firmy poprzez franczyzę. Stąd systemów franczyzowych w tym segmencie jest zaledwie kilka. Jednym z nich jest Lauren Peso oferujący system franczyzowy obejmujący szeroki zakres usług szkoleniowych, doradczych oraz eventów integracyjnych. – Rynek usług szkoleniowych w dalszym ciągu będzie się prężnie rozwijał. Dla firm i ich pracowników niezbędne jest nabywanie zarówno uniwersalnych kompetencji miękkich, specyficznych umiejętności zawodowych, jak i nadążanie za zmieniającymi się przepisami prawa. Niezależnie od tego, z której strony spojrzymy na funkcjonowanie firm, szkolenia będą zawsze potrzebne dla ich rozwoju – mówi Adrian Tabor, konsultant ds. rozwoju w spółce Lauren Peso. – Należy natomiast być otwartym na ewentualne kolejne zmiany formuły organizacji szkoleń wymuszone zmianą sposobu uczenia się czy ogólnie komunikacji i spotykania się ludzi – dodaje.

Pozostałe sieci:

2C Consulting, AgencjaTlumaczen.pl, Akademia Infiniti, NobleProg.

USŁUGI DORADCZE

Wśród firm działających w tym obszarze możemy wyróżnić takie, które specjalizują się np. w usługach księgowych, w doradztwie w zakresie obniżania kosztów działalności bądź pozyskiwania finansowania na inwestycje, a także w doradztwie prawnym i windykacyjnym. Jakie wobec tego specjalizacje wybrały polskie firmy doradcze rozwijające sieci franczyzowe? Są to przede wszystkim kancelarie prawne oraz firmy zajmujące się doradztwem podatkowym i rachunkowością. Dobra wiadomość dla potencjalnych franczyzobiorców jest taka, że przystąpienie do większości z tych sieci nie wiąże się z wysokimi nakładami. Zwykle jest to kilkanaście tysięcy złotych, mieści się w tej kwocie licencja i urządzenie biura. Oferta w tym segmencie rynku jest skierowana zarówno do biznesu, jak i klienta indywidualnego. Przykładem może być sieć Twój Prawnik 24, Kancelaria360.pl czy Kancelaria Antywindykacyjna, które specjalizują się w oddłużaniu. Liczba upadłości konsumenckich opublikowanych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wyniosła 9 067 w na koniec czerwca 2021 r., co oznacza wzrost o 127,4% rok do roku.

Wiele wskazuje na to, że rynek usług związanych z oferowaniem pomocy osobom zadłużonym lub firmom, które popadły w tarapaty finansowe, będzie się dynamicznie rozwijać. Skala rynku wierzytelności, liczba upadłości gospodarczych czy konsumenckich ciągle rośnie. Fala epidemii przyspieszyła ten proces.

Pozostałe sieci:

Aureus Leasing Partner, Business Lantern Tax, DG Inwest Leasing & Kredyt, Expense Reduction Analysts, Go-Leasing, InServices, Kancelarie Prawne Omega, KDF-Podatki, Kobieta i rozwód, Persona, Tax Safe, Project Zero Waste.

MARKETING, MEDIA, REKLAMA

Rynek e-marketingu z pewnością zyskał na znaczeniu poprzez pandemię. Cała branża reklamy przenosi się obecnie do internetu i stawia na współpracę zdalną. Świadczenie usług e-marketingowych dla firm oddalonych o setki kilometrów nie jest więc dziś żadną barierą w rozwoju. Podobnie jak konkurencja, choć w tej branży jest ona spora. Przystąpienie do większości sieci nie wymaga posiadania lokalu. Większość franczyzodawców zapewnia, że prowadząc działalność zdalną, można zapewnić sobie zyski od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Pozostałe sieci:

Ad Awards Partner Google, Agencja Medialna Free TV, Agencja reklamowa Xeromatic, Agencja Social Media Group, Agencjawirtualna.pl, Agencja premium wall-street.pl, DlaWas.info, Rabatem.pl.

POZOSTAŁE USŁUGI B2B I DLA KLIENTÓW INDYWIDUALNYCH

Ofert współpracy franczyzowej nie brakuje także w branżach związanych z usługami masowymi, z których od czasu do czasu korzysta niemal każdy, np. usługi pralnicze, poprawki krawieckie czy dorabianie kluczy. Ogólnie popularność franczyzy w tych branżach nie jest zbyt duża i mamy raczej do czynienia z pojedynczymi sieciami, które odniosły franczyzowy sukces.

W to również wpisuje się fotowoltaika, która w ostatnich latach zyskała na popularności. Jednak opłacalność fotowoltaiki od tego roku stoi pod znakiem zapytania, ze względu na mniej korzystny system rozliczeń z dostawcami prądu. Chodzi o tzw. net-billing, który ma zastąpić dotychczasowy net-metering. Obecnie nadwyżki energii z wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, które generowane są w miesiącach letnich prosumenci oddają do sieci. Nie zarabiają na tym, ale w okresie, gdy panele produkują mniej energii, nie pokrywając zapotrzebowania, mogą ją w 80% odebrać, nie ponosząc żadnych kosztów. Ten system rozliczenia, czyli tzw. net-metering jest dla prosumentów wygodny i przede wszystkim opłacalny. Operator przechowuje energię w zamian za 20% wyprodukowanego przez prosumenta prądu. Natomiast zgodnie z projektem nowelizacji Prawa energetycznego, energia będzie przez prosumentów sprzedawana i kupowana po cenach rynkowych (tzw. net-biling). Dotyczyć to będzie prosumentów wchodzących na rynek od 2022 roku. Właściciel domowej elektrowni słonecznej będzie musiał nadwyżki energii sprzedawać po cenie hurtowej, a następnie kupować po cenie detalicznej - zwykle około dwukrotnie wyższej. I to właśnie podważa dotychczasową opłacalność fotowoltaiki. Co jeszcze ważne, hurtowa cena zakupu prądu z instalacji PV byłaby zmienna (po roku 2024 – ustalana co godzinę), czyli w długim okresie praktycznie nieprzewidywalna.

W związku z obostrzeniami, jakie były wprowadzone przez pandemię, turystyka to jedna z najbardziej dotkniętych kryzysem gospodarczym branż. W 2020 roku działalność gospodarczą zawiesiło 10 tys. hoteli i 310 biur podróży. W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i BIK na koniec maja 2021 roku było 947 turystycznych firm z problemami finansowymi. Mimo wszystko duży odsetek ludzi zdecydował się w ubiegłym roku na spędzenie wakacji poza domem. Pracownia Research Partner przeprowadziła w dniach 18–21 września na zlecenie Travelplanet.pl badanie społeczne na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków. Dotyczyło ono barier turystycznych w czasie pandemii Covid-19.

Badania pokazują, że ubiegłoroczny, bardzo dobry wynik sprzedaży oferty krajowej w biurach podróży, to pochodna niechęci turystów, nawet zaszczepionych, do uciążliwości związanych z procedurami dotyczącymi wyjazdów zagranicznych - wydłużonych kolejek i obostrzeń sanitarnych na lotniskach i na granicach, w wypadku krajów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego również obowiązkowej kwarantanny po powrocie. W zaskakująco niewielkim stopniu od wyjazdów zagranicznych odstręczała obawa przed zarażeniem się koronawirusem. Turyści uznali zaszczepienie się za najprostszy i bezkosztowy sposób na uniknięcie przynajmniej części wspomnianych niedogodności. Zaś tendencja do swego rodzaju alternatywnej zmiany wypoczynku za granicą na krajowy, a nie rezygnacji z wakacji, w ogóle dużo mówi o chęci podróżowania w hierarchii potrzeb życiowych – mówi Radosław Damasiewicz, prezes Travelplanet.pl

Pozostałe sieci:

Turystyka: Fostertravel.pl, My Travel, Strefa Podróży, Traveliada.pl, Wakacje.pl, Wakacyjny Świat.

Pranie, sprzątanie, dezynfekcja: Pralnie EBS, Dobra Pralnia, Domowe Pokojówki, Hojo Clean, Lemon Fresh, Micron, My sprzątniemy, Pralnie Panda, Umyjemto, UVC-Med.

Energetyka: Brewa, Concept Energy, Evo Energy, Foton Technik, Orange Energia, PV Instalator.

Inne: Dokumenta (przechowywanie i niszczenie dokumentów), Pastel Ośrodek Szkolenia dla Psów, Szkoła Pamięci SPW, Ślubna Pracownia

Biznes w branży usługowej nigdy nie należał do najłatwiejszych. Praca z klientem wymaga sporych umiejętności i kompetencji miękkich, by obie strony były usatysfakcjonowane. Pandemia jeszcze bardziej tę wymianę utrudniła. Modne były porady w stylu: „przenieś” biznes do internetu. I faktycznie miałoby to sens, gdyby nie fakt, że niektórych usług po prostu się nie da wykonać za pomocą internetu. I te sektory ucierpiały najbardziej. Oczywiście ryzyko w prowadzeniu biznesu istnieje zawsze, ale pandemia boleśnie zweryfikowała, te działalności, które nie miały silnego zaplecza organizacyjnego. We franczyzie było łatwiej. Wsparcie, na jakie mogli liczyć franczyzobiorcy w tym trudnym czasie było nieocenione. Jak sami podkreślają, uratowało ich tylko działanie pod szyldem znanej marki.

Marta Krawczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design