Analiza przychodów Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2022

Data dodania: 20 maja 2022
Kategoria:

W pierwszym kwartale 2022 roku, Grupa Eurocash osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 6,53 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 12% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku.

Zanotowano wyraźny wzrost sprzedaży we wszystkich formatach dystrybucji segmentu hurtowego. W segmencie detalicznym wzrost sprzedaży był głównie efektem przejęcia sieci Arhelan. Dalsza ekspansja Frisco i sieci Duży Ben stanowiły motor wzrostu sprzedaży w segmencie Projekty.

Znacząca poprawa rentowności Grupy Eurocash

Zysk operacyjny przed amortyzacją (EBITDA) Grupy Eurocash w pierwszym kwartale tego roku wyniósł 151 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 30% rok do roku.

Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash, komentuje: "Pierwsze miesiące 2022 roku przyniosły kontynuację pozytywnych trendów z drugiej połowy ubiegłego roku, czyli powrót konsumentów do lokalnych sklepów niezależnych wraz z powrotem do normalności przedpandemicznej. Jak pokazują dane Nielsena, wartość sprzedaży w małym formacie wzrosła o 5,4% rok do roku. Sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła o 12,3%, co świadczy o jej rosnącym udziale rynkowym. Przekłada się to również na poprawę pozostałych parametrów biznesowych, w tym wskaźników rentowności. W pierwszym kwartale 2022 roku Grupa Eurocash wypracowała wyraźnie wyższy zysk EBITDA, zarówno w segmencie hurtowym, jak i detalicznym, gdzie pierwsze owoce przynoszą trudne decyzje podjęte w minionym roku, dotyczące zamknięcia części sklepów własnych, i gdzie widzimy potencjał do dalszej poprawy."

Sprzedaż LFL w Cash & Carry wzrosła o 14%

W pierwszym kwartale 2022 roku, sprzedaż hurtowa Grupy Eurocash wyniosła 4,67 mld zł, co stanowi wzrost o 11,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. EBITDA segmentu hurtowego wzrosła o 26,5% rok do roku, osiągając wartość 149 mln zł.

Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash, mówi: "W pierwszym kwartale tego roku zanotowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji hurtowej. Bardzo dobrze radzą sobie zarówno współpracujący z Grupą Eurocash franczyzobiorcy zrzeszeni w sieciach Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama, jak i przedsiębiorcy prowadzący najmniejsze sklepy zrzeszone w sieci ABC, którzy są głównymi klientami Eurocash Cash & Carry, a którzy przed rokiem najmocniej odczuli skutki pandemii. Potwierdzeniem silnego odbicia jest dynamika sprzedaży porównywalnej (LFL) w Cash & Carry, która ewoluowała od spadku o 12% w pierwszym kwartale ubiegłego roku, do wzrostu o 14% w pierwszym kwartale bieżącego roku."

Na koniec marca 2022 roku sieć małych supermarketów budowana przez Grupę Eurocash liczyła 1554 sklepy, w tym 1514 pod marką Delikatesy Centrum (944 z nich to sklepy franczyzowe, a 570 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture). Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje także 410 saloników prasowych Inmedio (stan na 31 marca 2022 roku).

Kontynuacja ekspansji Frisco i Dużego Bena

W pierwszym kwartale 2022 roku sprzedaż segmentu Projekty wyniosła 168 mln zł, co stanowi wzrost o 42% rok do roku. Największy udział w tym wzroście miał e-supermarket Frisco (objęty pełną konsolidacją od czerwca 2020 roku), którego dynamika wzrostu sprzedaży przekroczyła 43%, a wartość sprzedaży w omawianym okresie sięgnęła 97,5 mln zł. Z oferty Frisco korzystać mogą obecnie mieszkańcy aglomeracji warszawskiej, Wrocławia, Poznania, Krakowa, Myślenic, Trójmiasta, Katowic oraz Sosnowca.

Grupa Eurocash kontynuowała również rozwój sieci marketów alkoholowych Duży Ben, która na koniec marca 2022 roku liczyła już 226 sklepów (wobec 204 na koniec 2021 roku i 129 na koniec 2020 roku). Sprzedaż tej sieci w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosła 53,4 mln zł, przy wzroście sprzedaży LFL o 9% rok do roku.

Inwestycje w innowacyjne formaty detaliczne oraz koszty ekspansji Frisco i sieci Duży Ben sprawiły, że EBITDA segmentu Projekty pozostała ujemna: w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosła -18 mln zł wobec -11 mln zł w analogicznym okresie 2021 roku.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design