Franczyza w Polsce rozwija się od przeszło 25 lat. Choć jest polski rynek jest stosunkowo młodszy od rynków zachodnich, możemy znaleźć na nim firmy, które z powodzeniem, na przestrzeni tych lat rozwinęły się we franczyzie.
Co sprawia, że jednym firmom się udaje a innym nie? Pytanie trudne, aczkolwiek jest kilka elementów na które warto zwrócić uwagę. Jeśli weźmiemy pod lupę franczyzę, to niewątpliwe o sukcesie stanowi sprawdzone know–how, przetestowane w warunkach własnych, czy inaczej mówiąc w placówkach franczyzodawcy. Drugą kwestią jest odpowiedni dobór partnerów biznesowych, zwanych franczyzobiorcami. Wiele razy podkreślaliśmy jak ważny jest to etap budowania sieci franczyzowej. Franczyzobiorcy oprócz tego, że prowadzą swój biznes pod naszym logo, są również ambasadorami naszej marki. Dlatego tak ważne jest z kim zawieramy to „biznesowe małżeństwo”.
Na początek musimy jasno i wyraźnie stwierdzić, że nasze zestawienie nie jest rankingiem. Stworzenie takowego w realiach polskiego rynku franczyzowego jest zadaniem karkołomnym i praktycznie niewykonalnym z tej prostej przyczyny, że nie sposób jest uzyskać od wszystkich uczestników rynku porównywalnych i wiarygodnych danych na temat ich wyników finansowych, ilości działających placówek, liczby rozwiązanych umów franczyzy itp., które mogłyby stanowić podstawę do tworzenia różnego rodzaju rankingów i zestawień czy nadawania ratingów poszczególnym ofertom franczyzy. Polscy franczyzodawcy nie mają bowiem obowiązku, tak jak to ma miejsce w USA czy niektórych krajach europejskich, przygotowywania i udostępniania tzw. dokumentu ujawniającego, w którym przekazywane są obszerne informacje na temat danej oferty franczyzy, firmy franczyzodawcy oraz osób nią zarządzających, a także zweryfikowane wyniki finansowe firmy franczyzodawcy. Nie mając dostępu do takich obiektywnych i porównywalnych danych nie da się stworzyć rzetelnego rankingu, w którym można by ustalić kolejność od najlepszego w dół. Było już kilku, którzy próbowali i wszyscy połamali sobie na tym zęby.
Przygotowując to zestawienie bazowaliśmy przede wszystkim na własnym doświadczeniu, analizach i obserwacjach rynku i procesów na nim zachodzących. Zajmujemy się tym na co dzień od wielu lat, mamy za sobą dziesiątki zrealizowanych projektów doradczych i opracowań analitycznych, więc uważamy, że mamy odpowiedni zasób informacji i doświadczenia aby pokusić się o przygotowanie takiego zestawienia. Co oczywiście nie oznacza, że nie jest ono skażone naszymi subiektywnymi opiniami i poglądami. Oczywiście, że jest. W końcu to nasz autorski wybór, z którym nie każdy musi się zgodzić. Tym bardziej, że selekcjonując franczyzy do zestawienia staraliśmy się kierować nie tylko historią ich dotychczasowej działalności, ale także perspektywami ich dalszego rozwoju w przyszłości. A próby przewidywania przyszłości są zawsze, a w biznesie szczególnie, obarczone dużym ryzykiem błędu i subiektywizmu. Ale w końcu o gustach się nie dyskutuje.
PKO Bank Polski to lider sektora bankowego w Polsce. Placówki agencyjne działają głównie w mniejszych miejscowościach, ale również w miastach, w których bank nie posiada własnych placówek lub jest ich tam za mało. Każdy Partner ma przypisanego menedżera, który jest dla niego codziennym wsparciem w różnych obszarach. Agent przez cały okres współpracy z bankiem może liczyć na pomoc oraz wsparcie merytoryczne i operacyjne. Dodatkowo bank gwarantuje Agentom szkolenia z zakresu sprzedawanych produktów i usług oraz technik sprzedaży, obsługi klienta, obsługi systemów bankowych. Szacowany koszt utworzenia agencji PKO BP SA wynosi około 30-50 tys. złotych.
Intermarché to marka supermarketów spożywczo-przemysłowych. Przedsiębiorcy mogą dołączyć do sieci Intermarché jako franczyzobiorca lub partner. Przy drugim rozwiązaniu warunkiem jest prowadzenie sklepu o powierzchni ponad 500 m² z artykułami spożywczymi w dowolnym mieście w Polsce. Dzięki temu partner sieci będzie mógł korzystać z działalności w ramach sprawdzonego systemu i pod rozpoznawalnym szyldem, efektywnej logistyki, regularnych akcji handlowych i marketingowych, możliwości współpracy z lokalnymi dostawcami oraz szerokiego wsparcia specjalistów. Członkowie Grupy są inwestorami, ale także aktywnymi przedsiębiorcami. Nowością, jaką jakiś czas temu wprowadzili Muszkieterowie jest strategia przyłączeń, umożliwiająca nowe, elastyczne i atrakcyjne formy współpracy franczyzowej dla przedsiębiorców, którzy prowadzą już swoje sklepy, jednak chcą kontynuować swój biznes pod jednym z szyldów Grupy.
Minimalna kwota inwestycji: 400 tys. zł.
McDonald’s to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na całym świecie. Franczyzobiorca otrzymuje wszechstronne szkolenie, doradztwo na każdym etapie współpracy i profesjonalne wsparcie w prowadzeniu restauracji. Od sześciu lat McDonald’s intensywnie rozwija usługę McDelivery. Już 80% lokali sieci realizuje dostawy do klientów. Siłą systemu McDonald’s jest wzajemne wsparcie i bliska współpraca, bez względu na warunki ekonomiczne. McDonald’s pozyskuje nieruchomość, przygotowuje i realizuje inwestycję. Zapewnia profesjonalne i kompleksowe szkolenia oraz eksperckie wsparcie konsultantów w trakcie wykonywania umowy franczyzy. Dzieli się z franczyzobiorcami wiedzą i doświadczeniem. Prowadzi wspólną działalność marketingową i promocyjną. Ma sprawdzoną sieć dostawców. Współdziała przy zakupie usług dla restauracji.
Kwota inwestycji od 2 mln zł.
Pizzerie Biesiadowo działają w systemie franczyzowym od końca 2008 roku. Lokale sieci znajdują się w większości regionów Polski. Charakterystyczną cechą sieci jest wystrój inspirowany polską tradycją – drewniane ławy, malowidła przedstawiające dawne krajobrazy oraz wiele innych dominujących elementów rodem ze staropolskiej chaty. Charakterystycznym elementem, który stał się wyznacznikiem popularności sieci Pizzerii Biesiadowo jest największa pizza w rozmiarze aż 57 cm. - Zainteresowanie naszymi konceptami, niezależnie od sytuacji ekonomiczno-politycznej, cały czas wskazuje tendencję wzrostową. W dzisiejszych czasach inwestorzy boją się sami podejmować ryzyko otwierania własnych biznesów. Wybierają doświadczonego gracza na rynku, jakim są franczyzodawcy, którzy stanowią dla nich filar zapewniający pewną markę o ugruntowanej pozycji na rynku – mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex, która stworzyła i rozwija liczne koncepty franczyzowe, przede wszystkim w branży gastronomicznej.
Kwota inwestycji: 92 tys. zł.
Sieć Da Grasso obecna jest na polskim rynku nieprzerwanie od blisko 30 lat. Pierwsza restauracja powstała w Łodzi, jednak szybko zasięg pizzerii rozszerzył się poza granice fabrycznego miasta. W ciągu kolejnych lat marka budowała swoją pozycję i rozpoznawalność w kolejnych polskich miejscowościach, a wraz z intensywnym rozwojem, stała się również pionierem rozwiązań obecnych na rynku do dziś. Dotyczyły one zarówno charakteru współpracy między siecią, a partnerami biznesowymi (m.in. franczyzobiorcami), jak i samej oferty dostępnej w restauracjach. Obecnie pod szyldem Da Grasso działa 190 lokali. Przyszły Franczyzobiorca powinien dysponować kwotą 150 tys. – 350 tys. złotych (w zależności od powierzchni i stanu technicznego przyszłej pizzerii) na przystosowanie lokalu do wymogów i standardów Da Grasso.
Socatots to sieć szkółek piłkarskich działająca na polskim rynku od 2009 roku. Zajęcia mają charakter ogólnorozwojowy i dedykowane są najmłodszym dzieciom od 6. miesiąca do 5. roku życia. Zajęcia sportowe dla starszych prowadzone są natomiast pod marką Brazylijskich Szkółek Piłkarskich (BSS – Brazilian Soccer Schools). W ramach tych konceptów działa w Polsce 26 franczyz obejmujących ponad 40 obszarów geograficznych (miasta lub dzielnice miast). Oferta skierowana jest do obecnych i przyszłych przedsiębiorców, którzy oprócz kreowania zysków wierzą w wartość rozwoju dzieci.
Kwota inwestycji: 4,5 tys. zł.
Sieć specjalizująca się w trwałej depilacji rozwija się, zgodnie z założeniami, w tempie kilkunastu nowych placówek w ciągu roku. Franczyzobiorców może przyciągać do sieci jej coraz większa rozpoznawalność i coraz lepsze wyniki generowane przez działające placówki. – Nie wymagamy doświadczenia biznesowego lub wykształcenia kosmetycznego, wszystkiego uczymy krok po korku. Pomagamy znaleźć najlepszy lokal na salon. Przygotowujemy projekt gabinetu. Pomagamy w rekrutacji, szkolimy nowych pracowników. Realizujemy również kampanie reklamowe w celu pozyskania klientów do salonu w danej lokalizacji. Dajemy gwarancję zysku 20 tys. zł już w pierwszym miesiącu od otwarcia salonu. Franczyzobiorcy mogą liczyć na zwrot z inwestycji już nawet po 6 miesiącach od otwarcia biznesu, a standardowo jest to 12 miesięcy – zachęcają przedstawiciele sieci.
Kwota inwestycji: od 180 tys. zł – w zależności od wybranej opcji inwestycji.
Sklep Powered by Kramp (PBK) to koncept sklepu rolniczego, powstający w odpowiedzi na rosnące potrzeby i oczekiwania klientów, którzy chcą się rozwijać wraz z całą branżą rolniczą. Dla Partnerów PbK, którzy zdecydują się otworzyć sklep czekają wydłużone terminy płatności, program wsparcia marketingowego czy szkoleniowego, atrakcyjny program motywacyjny a także atrakcyjne bonusy roczne, wsparcie dwóch opiekunów terenowych, którzy pomogą w doborze oferty asortymentowej, odpowiadającej potrzebom i oczekiwaniom klientów z sektora rolniczego. Koszt inwestycji jest zależny od wybranego modelu współpracy. Orientacyjne koszty przystąpienia do PbK Partner są uzależnione od wielkości sklepu. Każdorazowo przyszli Partnerzy otrzymują projekt aranżacji sklepu wraz z zestawieniem kosztów związanych z wyposażeniem w regały, wizualizacją wewnętrzną i zewnętrzną, a także wycenę dobranego wspólnie z klientem asortymentu. Przy założeniu przystąpienia do koncepcji PbK Partner i dedykowania 50 m² powierzchni ekspozycyjnej sklepu, kwota inwestycji kształtuje się od 120 000 zł netto.
To wiodąca szkoła języka angielskiego, specjalizująca się w nauczaniu dzieci i młodzieży. Aktualnie współpracuje z nią 140 franczyzobiorców. Rozwój szkoły poprzez franczyzę zaczął się dokładnie 17 lat temu kiedy w Warszawie powstała pierwsza franczyza Early Stage. Otwarcie szkoły wiąże się z inwestycją na poziomie kilku tysięcy złotych – przede wszystkim na wynajem i adaptację sal oraz lokalne działania marketingowe. Sieć nie pobiera opłaty wstępnej, a jedynie kaucję w wysokości 2000 zł, która jest zwracana w momencie startu pierwszej grupy. W czasie trwania współpracy franczyzobiorca wnosi miesięczną opłatę uzależnioną od liczby uczniów – im jest ona większa, tym pobierany przez franczyzodawcę procent od przychodów niższy. Na początku wynosi on 12 proc.
Największa w Polsce sieć franczyzowa lodziarni, specjalizująca się w sprzedaży lodów amerykańskich (tzw. twardych świderków) z okienka. Obecnie liczy ponad 200 punktów na terenie kraju oraz za granicą. W swojej ofercie franczyzowej sieć oferuje 4 atrakcyjne modele współpracy: lokal stacjonarny, wyspa lodowa, Bonano Holiday oraz lodobus. Swoim partnerom oferuje korzystne finansowanie, pomoc w uzyskaniu środków zewnętrznych, a także przejrzyste opłaty franczyzowe. Kompleksowe wsparcie na każdym etapie inwestycji, pakiet szkoleń oraz dostęp do kompletnej bazy materiałowej sprawiają, że zdecydowana większość właścicieli odnosi sukces w tym biznesie.
Kwota inwestycji: 25 tys. zł.
To największa w Polsce i w Europie Wschodniej grupa inwestująca w nieruchomości hotelowe. Należą do niej 73 hotele, w tym 63 własne i 10 w dzierżawie (łącznie ponad 14 000 pokoi), w 6 krajach regionu: w Czechach, na Litwie, w Polsce, Rumunii, Słowacji i na Węgrzech. Hotele działają pod markami należącymi do Accor tj.: Sofitel, MGallery by Sofitel, Novotel, oraz sieci franczyzowe Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget, adagio i Tribe. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe. Firma inwestuje w budowę i modernizację hoteli, a także prowadzi aktywną działalność w zakresie asset management.
Koszt inwestycji: ustalenia indywidualne.
Sieć franczyzowa liczy obecnie ponad 440 obiektów zarządzanych przez ponad 330 partnerów. Franczyzobiorcy, będący częścią sieci detalicznej koncernu, otrzymują narzędzia zwiększające ich konkurencyjność – zarówno w stosunku do stacji należących do innych dużych operatorów, jak i do obiektów niezależnych, niezrzeszonych w zorganizowanej i zarządzanej sieci. PKN ORLEN przekazuje partnerom własne know-how oraz popartą wieloletnim doświadczeniem, sprawdzoną w praktyce, koncepcję biznesową prowadzenia stacji paliw w zmiennych warunkach otoczenia rynkowego. Przez cały okres współpracy zapewnia stałą opiekę menedżerów sprzedaży działających w strukturach koncernu oraz doradztwo biznesowe. Każdy z franczyzobiorców zachowuje jednocześnie niezależność gospodarczą działając we własnym imieniu i na własny rachunek.
Koszt inwestycji: ustalenia indywidualne.
Sieć sklepów specjalistycznych oferujących szeroki wybór alkoholi. Rynek alkoholi w Polsce jest bardzo konkurencyjny, jednak specjalistyczny sklep z tego rodzaju asortymentem pozwala osiągnąć niezłe zyski. Wszystkie sklepy Al.Capone, własne i franczyzowe, korzystają z sieciowych warunków handlowych, takich jak dobór asortymentu, ceny zakupu, terminy płatności, promocje, katalogi miesięczne i świąteczne, zakupy pakietowe itp. Do prowadzenia sklepu Al.Capone potrzebny jest lokal o powierzchni ok. 100 m². Aby biznes się powiódł, franczyzobiorcy sieci i ich personel przechodzą na starcie dużą ilość szkoleń, począwszy od podstawowych dotyczących prowadzenia sklepu, zamówień, płatności poprzez szkolenia związane z obsługa klienta, kończąc na szkoleniach produktowych.
Inwestycja w sklep Al.Capone to kwota ok. 200 tys. zł.
Sieć Żabka działa na rynku od 1998 roku. Przystępujący do sieci franczyzobiorcy dostają w pełni wyposażony i umeblowany lokal w miejscu, które wcześniej analizowane jest pod kątem wielu aspektów, jak chociażby potencjalnej liczby klientów. Od samego początku przedsiębiorcy objęci są merytorycznym, serwisowym i technologicznym wsparciem. Otrzymują również szeroki pakiet szkoleniowy, przygotowujący do prowadzenia placówki, a także możliwość uczestniczenia w sześciomiesięcznym onboardingu dopasowanym do indywidualnych potrzeb. Przez cały okres współpracy mają dostęp do specjalnej platformy rozwojowej. Aktualnie sieć liczy ponad 11 tysięcy sklepów prowadzonych przez ponad 10 tysięcy franczyzobiorców.
Kwota inwestycji: 5 tys. zł.
Monetia to największa sieć agencji płatniczych w Polsce pod względem liczby placówek i realizowanych transakcji. Na polskim rynku działa od 2006 roku, a od 2014 r. posiada licencję krajowej instytucji płatniczej Komisji Nadzoru Finansowego. Spółka jest właścicielem sieci franczyzowej, w ramach której działa blisko 500 punktów. Przedmiotem działalności jest obsługa masowych płatności gotówkowych, outsourcing kasowy prowadzony w sektorze finansowym i publicznym, a także transgraniczne transfery pieniężne. Monetia w ciągu roku obsługuje ponad 17 mln transakcji o wartości około 4,5 mld zł. Dzięki platformie internetowej Monetia24 firma dokonuje także międzynarodowych przekazów pieniężnych w 23 walutach. W ciągu najbliższych lat spółka planuje dynamiczny rozwój sieci placówek, związany z intensywnym pozyskiwaniem klientów biznesowych dla usługi outsourcingu kasowego. Franczyzobiorcy Monetii od samego początku zyskują szerokie wsparcie spółki: dostęp do grona klientów indywidualnych, wsparcie marketingowe dla swojego punktu, pakiet szkoleń, atrakcyjny system wynagradzania.
Cukiernia Sowa to polska, rodzinna firma, która łączy pokolenia i zabiera w pasjonującą podróż do świata słodyczy. Marka założona w 1946 r. w Bydgoszczy nieprzerwanie pozostaje rodzinnym przedsiębiorstwem, które promuje ręczne rzemiosło w cukiernictwie, jednocześnie poszerzając ofertę i sieć sklepów w odniesieniu do potrzeb rynku i klientów. Pod szyldem Cukiernie Sowa działa obecnie ponad 170 placówek własnych i franczyzowych.
Koszty inwestycji w lokal to od ok. 800 tys. do 1 mln 200 tys. zł. w zależności od lokalizacji i stanu lokalu. Większą cześć stanowi zakup wyposażenia lokalu w meble i sprzęt gastronomiczny
Metrohouse to największa w Polsce sieciowa agencja nieruchomości. Działa na rynku nieruchomości od 2006 r. Posiada ponad 100 oddziałów na terenie całego kraju. Spółka rozwija sieć sprzedaży w oparciu o placówki własne i franczyzowe. Oferta Metrohouse obejmuje m.in. pośrednictwo w sprzedaży, kupnie oraz wynajmie nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych oraz pośrednictwo w uzyskaniu kredytu na zakup nieruchomości dzięki własnej sieci ekspertów kredytowych działających pod marką Gold Finance. – W ramach franczyzy Metrohouse dostępne są także dwa inne źródła dochodu niż obrót nieruchomościami. Dostarczamy usługę pośrednictwa finansowego (pożyczki gotówkowe, kredyty, leasingi, kredyty dla firm) oraz sprzedajemy ubezpieczenia, będąc właścicielem marki Credipass. Kupując franczyzę Metrohouse, partner zyskuje możliwość generowania dochodów z trzech strumieni, co stabilizuje biznes i dywersyfikuje ryzyko branżowe – wyjaśnia Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
To prestiżowa sieć wśród gabinetów kosmetycznych, która rozwijana jest z powodzeniem już od ponad dwudziestu lat. Zdobyte doświadczenia to wynik współpracy z ekspertami z różnych dziedzin. Obecnie Grupa posiada łącznie 27 salonów, prowadzonych głównie w modelu franczyzowym (5 salonów własnych, 3 salony w Hotelach SPA Dr Irena Eris, 12 instytutów miejskich oraz 7 rozwijanych w koncepcie Dr Irena Eris Beauty Partner w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach).
Kwota inwestycji: 200 tys. zł.
epaka.pl oferuje kompleksowe usługi kurierskie na terenie Polski oraz za granicą. Stawia na profesjonalną obsługę klienta, szybką dostawę oraz konkurencyjne ceny. Od początku działalności priorytetem firmy jest zapewnianie swobodnego dostępu do usług kurierskich. Firma działa na rynku od 12 lat i ma już ok. 300 placówek w całej Polsce. Nadal ma jednak ambitne plany rozwoju. Chce otwierać kolejne punkty nie tylko w miastach, ale też na wsiach, dlatego przygotowała projekt epaka.pl mini, uruchomiony w odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców z mniejszych miejscowości, którzy już prowadzą swój biznes. W przypadku standardowego punktu epaka.pl franczyzobiorca powinien dysponować lokalem, który przeznaczy tylko pod tę działalność. Optymalna powierzchnia to ok. 30 m², lokal powinien znajdować się na parterze i mieć witrynę. Inwestycja w wyposażenie i oznakowanie punktu szacowana jest na poziomie ok. 16 tys. zł netto. Franczyzobiorca może liczyć na szkolenia, które ułatwią mu start w biznesie.
To dynamicznie rozwijająca się sieć sklepów oferująca drzwi, panele oraz podłogi i dodatki do nich. Sieć liczy już blisko 120 sklepów. Firma pozytywnie ocenia potencjał dla takich placówek jeszcze w kolejnych 80-90 miejscowościach, w których na razie nie jest obecna. Franczyzodawca nie wymaga od przyszłych franczyzobiorców znajomości branży budowlanej czy wykończeniowej. Oferuje pełen pakiet szkoleń i wiedzę opartą na wieloletnim doświadczeniu. Zachęca również do przystępowania do sieci sklepy niezależne, które chcą wzmocnić swoją markę i poprawić wygląd oraz poziom usług i asortymentu. Minimalna kwota, jaką musi zainwestować franczyzobiorca w otwarcie takiego sklepu, jest szacowana na ok. 50-60 tys. zł i w dużej mierze zależy od wielkości i stanu wyjściowego lokalu.
Teletorium to największa w Polsce franczyzowa sieć punktów sprzedaży detalicznej akcesoriów do telefonów, mieszczących się w centrach handlowych. Teletorium działa od 2004 roku, a więc od blisko 20 lat. W swoim portfolio posiada etui, szkła i folie ochronne wraz z montażem oraz usługi telekomunikacyjne i drobną elektronikę użytkową, w tym telefony. Poza sprzedażą Teletorium realizuje również usługi serwisowe telefonów i profesjonalne doradztwo. Kompleksowa oferta dostosowana do każdego konsumenta a także rozpoznawalność marki Teletorium sprawiają że firma obsługuje ponad 2 miliony klientów rocznie. Franczyzobiorcy mogą liczyć m.in. na wsparcie w pozyskaniu atrakcyjnej lokalizacji w centrum handlowym, a także aranżację przestrzeni handlowej.
Kwota inwestycji: 30 tys. zł.
Aby móc rozważać, który model franczyzowy wybrać, trzeba najpierw wiedzieć, czym on w ogóle jest. A według badania TNS to w Polsce nie jest takie oczywiste. Aż 80 proc. z nas nie wie, co to jest franczyza, albo nigdy nie zetknęło się z tym słowem. Jednocześnie rośnie ogólna liczba zakładanych biznesów, więc będzie też rosła ilość punktów franczyzowych. I choć popularność franczyzy jest coraz większa, to warto dobrze zastanowić się, czy to rozwiązanie odpowiednie w każdym przypadku. Potencjalni franczyzobiorcy sami muszą odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co jest dla nich najistotniejsze. Czy samodzielnie zdobywać doświadczenie i tym samym uczyć się na własnych błędach, czy skorzystać z doświadczenia innych osób, które przeszły już tę drogę i wiedzą co zrobić, aby pokonać największe trudności w tym biznesie. Często porażki we franczyzie wiążą się właśnie z niedopasowaniem modelu działania biznesu do własnych możliwości i oczekiwań. Osoba, która myśli o związaniu się z siecią franczyzową musi mieć świadomość, że oznacza to konieczność działania w określonych ramach, według zasad wyznaczonych przez franczyzodawcę. Dlatego też potencjalny franczyzobiorca powinien przede wszystkim zastanowić się, czy pasuje osobowościowo do takiego modelu funkcjonowania. Indywidualista nieumiejący się podporządkować standardom narzucanym przez franczyzodawcę może mieć trudności z wpasowaniem się w z góry nakreślony plan działania franczyzy. Z kolei osobie lubiącej ryzyko i mającej własną wizję prowadzenia biznesu bardziej będzie odpowiadać działanie w pojedynkę. Oznacza to, że choć franczyza jest coraz popularniejsza to nadal, podejmując wybór, trzeba zastanowić się, czy taki biznes sprawdzi się w konkretnym przypadku.
Marta Krawczyk
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji