Pokolenie Z stawia na własny biznes, ale nie rezygnuje ze stabilności

Data dodania: 5 grudnia 2025
Kategoria:
Bezpieczny Start Żabka

Żabka, w której ramach działa już ponad 10 tys. przedsiębiorców w całym kraju, w tym wielu przedstawicieli Pokolenia Z, stara się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby młodych biznesmenów. Badanie Work War Z wskazuje, że młodzi ludzie pragną łączyć niezależność z poczuciem stabilności. Franczyzowy model Żabki, wspierany programem „Bezpieczny Start” i dedykowanymi ubezpieczeniami, doskonale wpisuje się w te oczekiwania, umożliwiając Pokoleniu Z rozwój w roli przedsiębiorców.

Własny biznes w oczach młodych

Raport Work War Z, przygotowany przez Enpulse i ekspertów z SGH przy współpracy z kilkunastoma uczelniami, pokazuje, że 16% Polaków z Pokolenia Z chciałoby prowadzić własną firmę. Wśród studentów ten odsetek rośnie do 21%, co oznacza, że wielu z nich planuje założenie przedsiębiorstwa jeszcze przed rozpoczęciem kariery zawodowej. Jednocześnie ponad 70% badanych wciąż deklaruje, że woli tradycyjną umowę o pracę, która daje poczucie bezpieczeństwa. Dla 47% respondentów najważniejszym kryterium wyboru pracy jest wysokość wynagrodzenia, a 30% podkreśla znaczenie dobrej atmosfery w zespole.

– Pokolenie Z wyrasta w kulturze start-upów i wolności zawodowej. Często wciąż oczekuje zabezpieczeń, które daje etat. Czy w związku z tym przedsiębiorczość jawi im się jako atrakcyjna droga rozwoju? Na pewno jest to pokolenie chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością – mówi dr hab. Joanna Żukowska, profesor Szkoły Głównej Handlowej.

„Bezpieczny Start” – pierwsze kroki w biznesie

Od ponad 25 lat Żabka wspiera młodych przedsiębiorców i wprowadza programy ułatwiające rozpoczęcie własnego biznesu. Jednym z nich jest „Bezpieczny Start”, który pozwala osobom młodym poznać codzienną pracę franczyzobiorcy w bezpiecznych warunkach. Uczestnicy przez 2-4 tygodnie zdobywają praktyczne doświadczenia i przygotowują się do prowadzenia własnego sklepu.

Od początku 2025 roku z programu skorzystało ponad 200 osób, z czego 119 otworzyło już sklepy Żabka, a kolejne 80 uczestników jest w trakcie rekrutacji. Aż 86% uczestników to przedstawiciele Pokolenia Z. Obecnie w całej sieci Żabka spośród ponad 10 000 franczyzobiorców aż 2 844 osoby to młodzi przedsiębiorcy z tej generacji.

– Młodzi chcą działać na własny rachunek, ale nie kosztem poczucia bezpieczeństwa. W Żabce dajemy im możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy, ograniczając ryzyko – najpierw w ramach programu „Bezpieczny Start”, a następnie poprzez sprawdzony model franczyzowy. Dzięki temu Pokolenie Z może realizować ambicje przedsiębiorcze z solidnym zapleczem wsparcia i know-how – mówi Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer w Żabka Polska.

Ochrona dla przedsiębiorców

Franczyzobiorcy Żabki mają również dostęp do unikalnego na rynku zbiorowego ubezpieczenia dedykowanego osobom prowadzącym działalność w ramach franczyzy.

– „Polisa na biznes”, czyli zbiorowe ubezpieczenie dla franczyzobiorców, to produkt przygotowany przez Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z grupy PZU. Jest odpowiedzią na potrzeby m.in. młodych przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach systemu franczyzowego, zapewniając im ochronę w razie trudnych sytuacji biznesowych, ale także możliwość rozwoju – podkreśla Wojciech Kmiecicki, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Korporacyjnych TUW PZUW.

Sprawdź ofertę w katalogu

Finanse

  • Minimalna kwota: ok. 5000 zł
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: brak
  • Opłata marketingowa: brak

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design