Przez lata miejscami, w których Polacy często robili swoje zakupy spożywcze, były małe sklepy osiedlowe. Stopniowo są one jednak wypierane przez duże sieci handlowe i supermarkety. Funkcjonują już tak naprawdę nieliczne punkty, którym wciąż udaje się opierać konkurencji ze znacznie większymi możliwościami finansowymi. Alternatywą dla marketów, a jednocześnie tym, kto zajął w dużym stopniu miejsce indywidualnych sklepów osiedlowych, jest sieć Żabka. To polska firma, której działalność oparta jest na modelu franczyzowym. Przedstawiamy, jak wygląda franczyza Żabki, co jest wymagane od franczyzobiorców oraz na co mogą oni liczyć, otwierając własny sklep pod tym szyldem.
Żabka Polska powstała w 1998 roku. Początkowo było to zaledwie 7 sklepów działających w Poznaniu i Swarzędzu. Ideą, która przyświecała właścicielom od początku, było zapewnienie Polakom alternatywy dla już wtedy prężnie rozwijających się dużych sieciowych marketów. W ciągu dwóch lat sieć rozrosła się do ok. 400 sklepów. Firma wybierała lokalizacje m.in. w pobliżu osiedli mieszkaniowych, chcąc dotrzeć do klientów, którym zależy na szybkich zakupach niedaleko własnego domu. Przez lata koncept był rozwijany i wzbogacany o kolejne udogodnienia. Ofertę uzupełniono m.in. o gotowe dania i ciepłe przekąski podgrzewane przez pracowników na miejscu. Jednocześnie dalszy rozwój struktury odbywał się np. za sprawą przejęć lokalnych sieci handlowych. Żabki pojawiły się również w galeriach handlowych, a także w formie modułowych punktów w miejscowościach turystycznych.
Franczyza Żabki w 2023 roku przekroczyła liczbę 10 tysięcy sklepów na terenie całej Polski. Stała się największą siecią sklepów typu convenience w naszym kraju. Dzięki rozwojowi technologicznemu i innowacyjnemu podejściu została również największą siecią sklepów autonomicznych w Europie za sprawą punktów Żabka Nano. W niektórych placówkach Żabki można nawet spróbować, jak smakuje hot-dog przygotowany przez robota. W ciągu 25 lat sieć przeszła zatem drogę od niewielkiego konceptu, który miał być alternatywą dla marketów, do firmy, której punkty dostępne są bez problemu dla większości Polaków, a której pomysły i innowacyjność doprowadziły ją do pozycji lidera w wielu kwestiach nie tylko w Polsce, lecz nawet poza jej granicami.
Przejdźmy do tego, jak konkretnie wygląda współpraca franczyzowa z siecią i na co może liczyć franczyzobiorca Żabki. W praktyce otrzymuje on od firmy w pełni umeblowany, wyposażony i zatowarowany sklep o wartości kilkuset tysięcy złotych. Korzysta z pełnej identyfikacji wizualnej i strategii marketingowej, jaką Żabka posługuje się na terenie całej Polski. Dzięki temu każdy, kto jest zainteresowany inwestycją w tego rodzaju biznes, może otworzyć niewielki sklep spożywczy, który ma duże szanse powodzenia, co jest wyjątkowo trudne w przypadku punktów otwieranych pod indywidualną, budowaną od podstaw marką.
Firma podkreśla, że franczyzobiorca sklepu Żabka nie musi mieć do dyspozycji własnego lokalu, doświadczenia w handlu ani nawet w prowadzeniu własnej działalności. Pierwszym krokiem do założenia własnej Żabki jest kontakt z siecią – możesz to zrobić, korzystając z danych lub formularza, które zawiera nasz katalog franczyz. Zostaniesz zaproszony na spotkanie, gdzie dowiesz się więcej na temat kwestii formalnych, a także samej rekrutacji. Kolejny krok to już spotkanie rekrutacyjne, na którym sprawdzone zostają predyspozycje potencjalnego franczyzobiorcy. Według sieci chodzi głównie o determinację, cechy charakteru (np. kontaktowość, zdolność do zarządzania zespołem), a także pomysł na poprowadzenie własnej działalności. Jeśli zostaniesz wybrany, w kolejnych krokach przejdziesz szkolenie teoretyczne i praktyczne, a także dopełnisz niezbędnych formalności. Dopiero na tym etapie konieczne jest też założenie własnej działalności. Ostatnim krokiem jest już przygotowanie konkretnego lokalu i otwarcie własnej Żabki. Potencjalnie franczyzobiorcą Żabki może zatem zostać praktycznie każdy, kto chce działać pod jej szyldem i zdoła przekonać do siebie i swojego pomysłu rekruterów.
Wymagania formalne, jakie stawia przed franczyzobiorcą franczyza w Żabce, są w praktyce bardzo niewielkie i jest w stanie je spełnić każda osoba, która planuje otworzyć własną działalność gospodarczą. Poza wymienionymi wyżej cechami osobowościowymi oraz gotowością do rozwoju i założenia działalności gospodarczej, wymagana jest podstawowa znajomość obsługi komputera oraz pakietu Office. Rekrutacja, a także szkolenia kończą się również egzaminem, a pozytywny wynik uzyskany na nim jest warunkiem przejścia do końcowego etapu współpracy początkowej, która kończy się otwarciem sklepu. Ponadto kandydat jest sprawdzany pod kątem wiarygodności finansowej – wymagane jest m.in. pełnomocnictwo do dostępu do informacji w BIG i KRD, a także zaświadczenia o niezaleganiu w Urzędzie Skarbowym i ZUS-ie, jeśli ma on już własną działalność gospodarczą. Sieć wymaga również zabezpieczenia finansowego – do wyboru jest kaucja, gwarancja bankowa oraz weksel in blanco.
Franczyzobiorca Żabki musi liczyć się też z koniecznością inwestycji własnych środków w sklep. Osoby, które decydują się na taką współpracę, podkreślają jednak, że jest to kwota stosunkowo mała w porównaniu do wielu innych ofert dostępnych na rynku. Minimalna inwestycja przewidywana przez firmę to ok. 5 tysięcy złotych. Składa się na nią koszt zakupu kasy fiskalnej oraz pozyskania koncesji na sprzedaż alkoholu. Ponadto franczyzobiorca jest odpowiedzialny za wynagrodzenia pracowników oraz opłaty ZUS. Warto zatem posiadać też zabezpieczenie finansowe na początkowy okres działalności. Za pokrycie reszty kosztów odpowiada już sama sieć. Żabka opłaci wynajmowany lokal, zaadaptuje go według swojej koncepcji wizualnej, wyposaży oraz zatowaruje. Franczyzobiorca Żabki nie płaci też za dostawy towarów, remonty oraz serwisowanie urządzeń. Żadna inna franczyza sklepów spożywczych nie oferuje tak szerokiego pokrycia wydatków związanych z pozyskaniem, adaptacją i uruchomieniem lokalu sprzedażowego.
Z pewnością jesteś ciekawy, ile konkretnie będziesz zarabiać, jeśli zdecydujesz się na otwarcie sklepu. Firma udostępnia interesujące dane na temat tego, jakie przychody może generować franczyza Żabki. Według informacji za miesiące styczeń-maj 2024, ponad 86% franczyzobiorców osiągnęło minimum 27 000 zł przychodu miesięcznie. Na stronie internetowej firmy dostępne są też wywiady ze współpracującymi z siecią franczyzobiorcami, którzy opowiadają o swojej historii. Są to osoby, które działają wspólnie z Żabką niekiedy od kilku/kilkunastu lat. Ponadto, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rentowności biznesu, a także wszelkich kwestii technicznych lub formalnych związanych z prowadzeniem sklepu, możesz skontaktować się, a nawet umówić na spotkanie z jednym z ambasadorów marki. To kilkadziesiąt osób, które prowadzą swoje sklepy pod szyldem sieci w różnych miejscach Polski i są gotowe udzielić porad oraz podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z zainteresowanymi dołączeniem do franczyzy. Czy odpowiednim biznesem dla Ciebie będzie właśnie Żabka? Franczyza tej sieci z pewnością pozwala poradzić sobie z wieloma trudnościami, z jakimi musiałbyś zmagać się, chcąc otworzyć autorski punkt. Inwestując stosunkowo niewielką kwotę, możesz otworzyć sklep typu convenience, który będzie znacznie odporniejszy na konkurencję sieciowych marketów niż popularne jeszcze tak niedawno w naszym kraju małe sklepy osiedlowe. Jeśli dodatkowo jesteś przedsiębiorczy i interesujesz się rozwojem technologicznym, może być to doskonały sposób na stabilny biznes.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji