O tym, że projekt franczyzy Biedronki owiany jest nimbem tajemnicy pisaliśmy już przed kilku laty. Teraz okazuje się, że klasyczna franczyza w wykonaniu sieci dyskontów skończyła się zanim, tak naprawdę, na dobre się zaczęła.
Przez wiele lat w oficjalnych komunikatach Jeronimo Martin, właściciela sieci Biedronka, próżno było szukać jakiejkolwiek wzmianki o ofercie franczyzy. Firm nie reklamowa swojej oferty współpracy franczyzowej. Ona jednak istniała a testy modelu franczyzowego Biedronka rozpoczęła już na początku 2013 r.
Franczyza Biedronki funkcjonowała głównie w mniejszych miejscowościach o liczbie mieszkańców do kilku tysięcy. Spółka realizowała ten projekt jako uzupełnienie głównej działalności sieci, opartej na sklepach własnych. W ramach modelu partnerskiego działało około 2% wszystkich placówek. Jednak była to bardziej ajencja, niż klasyczna franczyza. Właściciele partnerskich sklepów Biedronki umawiali się na stałe wynagrodzenie uwzględniające obroty sklepu, mając zapewnione zatowarowanie. Na podobnej zasadzie działają m.in. franczyzobiorcy Żabki.
Nasza oferta franczyzowa skierowana jest głównie do małych przedsiębiorców, mających już doświadczenie w prowadzeniu sklepów spożywczych. Potencjalni partnerzy kierują swoje zgłoszenia do zespołu ekspansji albo za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta. Jednocześnie nasi pracownicy odpowiedzialni za rozwój sieci docierają z ofertą współpracy bezpośrednio do wybranych podmiotów – informowało wówczas biuro prasowe firmy w odpowiedzi na pytanie jak wygląda proces rekrutacji franczyzobiorców.
Dzięki przystąpieniu do programu placówek partnerskich, franczyzobiorcy Biedronki mieli możliwość prowadzenia w ramach własnej działalności gospodarczej sklepu pod marką Biedronka w takich samych standardach operacyjnych, logistycznych i marketingowych, jak własne sklepy sieci. Otrzymywali od Biedronki pełne wsparcie przy organizacji, rekrutacji i szkoleniach personelu oraz w codziennym zarządzaniu swoim sklepem. Spółka zapewniała również wyposażenie i oznakowanie zewnętrzne dla nowo otwieranych placówek. Po jej stronie pozostawała także realizacja dostaw towarów, dzięki czemu oferta produktów w sklepach partnerskich była analogiczna do tej w pozostałych placówkach.
Trzy sklepy w trzy lata
Na jesieni 2019 roku Biedronka poinformowała, że poszukuje chętnych do współpracy w ramach klasycznego modelu franczyzy. Kandydat na franczyzobiorcę, który chciał przystąpić do sieci sklepów Biedronka, powinien był dysponować lokalem (własnym lub wynajętym), najlepiej w miejscowości liczącej 3 do 5 tys. mieszkańców oraz możliwościami finansowymi przystosowania obiektu do standardów sieci. Sklepy franczyzowe miały być otwierane w całej Polsce.
Sklepy naszych Partnerów będą sprzedawać towar pochodzący z magazynu centralnego Biedronki. Wyjątek stanowi pieczywo, które jest dostarczane przez lokalnych dostawców. W nowo otwieranych sklepach prowadzonych przez naszych Partnerów będzie też prowadzona sprzedaż z lady tradycyjnej, oferującej świeże mięso, wędliny i sery. Takie lady wprowadzamy również do wybranych sklepów Biedronka w całej Polsce – mówiła wówczas Ewa Micińska, dyrektor ds. rozwoju biznesu w sieci Biedronka.
Pierwszy sklep franczyzowy uruchomiony został jesienią 2020 roku, w szczytowym okresie pandemii koronawirusa. Kolejny otworzył swoje podwoje ostatniego dnia marca 2021 roku. Trzeci otwarto po kolejnych dwóch miesiącach. I na tym właściwie franczyza w wykonaniu Biedronki się skończyła. Okazuje się bowiem, że aktualnie Biedronka ma tylko jeden sklep franczyzowy.
Równocześnie jednak na przestrzeni ostatnich kilku lat powiększyła się liczba sklepów działających w modelu agencyjnym. Obecnie jest ich blisko 100. Stanowi to około 3% sklepów całej sieci liczącej ponad 3,4 tys. placówek. Przemysław Jurowicz, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w sieci Biedronka, w rozmowie z portalem wiadomościhandlowe.pl poinformował, że w tym roku sieć planuje otworzyć kilkanaście sklepów w ramach umowy agencyjnej. Firma milczy jednak na temat tego jakie będą dalsze losy projektu franczyzy Biedronki.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji