W dużych miastach króluje Castorama, Leroy Merlin czy OBI, ale w małych miejscowościach trudno wyobrazić sobie życie bez lokalnych sklepów pod szyldem Mrówka i innych mniejszych sieci. Dlatego własny sklep budowlany może być dobrym pomysłem na biznes.
Sklep budowlany to najpopularniejsze miejsce zakupu materiałów budowlanych oraz wykończeniowych. Wśród czynników decydujących o wyborze miejsca zakupu na pierwszy plan wysuwają się motywy pragmatyczne: szeroki asortyment, atrakcyjna cena i wygoda. To miejsce, które mieszkańcy miast odwiedzają tylko podczas remontu i budowy domu. Są wówczas w stanie zostawić tam nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych w czasie jednych zakupów. W mniejszych miasteczkach na obrót „składu budowlanego” składają się też rolnicy i mieszkańcy wsi, którzy potrzebują nowej łopaty, desek czy drabiny. W małym miasteczku taki sklep budowalny może być jednym z ważniejszych. Pozwala dokonać codziennych napraw i zadbać o pilne prace wokół domu i w ogrodzie. A w takich miejscowościach brakuje gigantów, takich jak OBI, Castorama czy Leroy Merlin. Królują tam raczej mniejsze sieci – wiele z nich działa na zasadzie franczyzy. Przekonaj się, jak działają franczyzy sklepów budowlanych.
W małym miasteczku lokalny sklep budowlany może wciąż nie mieć konkurencji. Warto jednak uważnie obserwować rynek, by nie przegapić momentu, gdy i tam wejdą wielkie, zagraniczne sieci. Już teraz dużych marketów przybywa również na obrzeżach miast, skąd dowożą czasem nawet w obrębie kilkudziesięciu kilometrów. To dlatego ciągle trzeba wyróżniać się ceną i oferowanymi promocjami – zwykle to minus 1-5 proc. przy większych zamówieniach. Takie warunki może zaoferować większa sieć, dlatego w tej branży tak popularna jest franczyza. Podobnie jak klienci dostają duże rabaty przy większych zakupach, tak i sieci sklepów mogą negocjować lepsze ceny niż poszczególne samodzielne punkty. Zobacz zatem, jak otworzyć hurtownię budowlaną!
Jak otworzyć sklep budowlany? Potrzebny będzie duży teren – min. 500 m. kw. Na nim powinny znaleźć się magazyny i biuro. Warto zainwestować w odpowiednie oznakowanie, by do składu dało się dojechać z głównych dróg. W tej branży fachowca często szuka się w okolicy właśnie podążając za takimi znakami. Warto też zadbać o dobrą reprezentację w internecie, by osoby mieszkające nawet w sąsiednich miejscowościach nie miały wątpliwości co do tego, gdzie jest najlepszy sklep tego typu w okolicy.
Działając poza siecią warto oferować usługi dodatkowe, których brakuje w pobliżu: naprawę narzędzi, usługi montażowe czy transport materiałów budowlanych. Konieczne będzie zatrudnienie kilku pracowników, spośród których co najmniej jeden powinien obsługiwać wózki widłowe. Będą one niezbędne do przenoszenia ciężkich towarów w magazynie. Przyda się też samochód dostawczy.
Przychody w ramach sieci franczyzowej różnią się w zależności od jej skali. Różnorodne pod względem wielkości są też same sieci. Pierwszy rodzaj to zagraniczni giganci. Franczyza Bricomarche obiecuje obroty na poziomie nawet 16 mln zł rocznie, co wymaga wkładu własnego rzędu 400 tys. zł. Bricomarche to francuska sieć sklepów budowlanych, która liczy kilkaset sklepów we Francji, Portugalii i w Polsce. Sklepy tej firmy mają od 1000 do 2500 m2. Ciekawie wygląda współpraca z polską siecią PBS Mrówka. „Kandydat jest zobowiązany wykupić pakiet 10 akcji po podpisaniu umowy partnerskiej, a następnie w ciągu roku uzupełnić ten pakiet o kolejne 10 akcji w przypadku Mini-Mrówek o powierzchni 500 m2- 800 m2 oraz o 40 akcji w przypadku Mrówek o powierzchni powyżej 800 m2 – czytamy na stronie. Grupa chwali się stale rosnącą liczbą sklepów (z 50 w 1998 roku do 350 obecnie) i zwiększającymi się przychodami partnerów.
Kolejną prężnie działającą siecią marketów jest wchodzący w skład Grupy Kapitałowej VOX Majster Plus. Franczyzę można też znaleźć w mniejszym formacie. Oferuje ją np. sieć dwunastu punktów Stobud (sklepy głównie na Mazurach i na Śląsku). Z kolei gostynińska sieć sklepów budowlanych Bilera dopiero startuje i oferuje opłatę wstępną na poziomie ok. 20 tys. zł dla pierwszych pięciu franczyzobiorców oraz brak opłat miesięcznych. Jak widać, to ile zarabia hurtownia budowlana nie jest jednoznaczne - można znaleźć coś dla siebie niezależnie, czy chce się dołączyć do europejskiego giganta, czy wesprzeć lokalną hurtownię budowlaną startującą z franczyzą.
Choć koszt otwarcia takiej działalności nie musi być tak duży jak w przypadku Bricomarche, to raczej nie ma co liczyć na mniejsze wydatki, niż kilkaset tysięcy złotych. Tyle będzie kosztowało kupno lub wynajęcie placu, reklama, zatowarowanie sklepu budowlanego, kilka osób do obsługi, ubezpieczenie, księgowość (rozliczenie podatków na różne materiały budowlane może być z początku trudne), wózki widłowe i auta. W przypadku takiego składu im większy wybór, tym lepiej, a to przekłada się na koszty zatowarowania.
Zobacz także: Drogie franczyzy - biznes wart swojej ceny
Z drugiej strony dopiero w praktyce okazuje się, które towary są stale potrzebne lokalnym mieszkańcom i jakie ich wersje najchętniej wybierają. Osoba bez dogłębnej wiedzy budowlanej nie będzie też w stanie ocenić jakości każdego produktu. A często o renomie takiego miejsca świadczy, że oferuje ono solidne narzędzia i materiały taniej niż u konkurencji. Jak widać, aby poradzić sobie z taką działalnością, lepiej zacząć od małego punktu lub pracy u kogoś. Aby z sukcesem zacząć duży skład budowlany, lepiej podjąć współpracę z siecią, która jest w stanie poradzić w każdej z trudnych kwestii.
W Polsce największymi sieciami są Castorama i Leroy Merlin, które obsługują prawie 60 proc. rynku. Kolejne 30 proc. dzielą między siebie OBI, Bricomarche i Mrówka. Pozostałe 10 proc. to wszystkie mniejsze sieci i pojedyncze sklepy. Rynek hurtowni budowlanych jest bardziej rozdrobniony, bo poza PBS Mrówką (20 proc.) istnieje tu wiele różnych sieci, z których każda ma po kilka procent rynku.
Przyjrzyjmy się szczegółom współpracy franczyzowej, którą oferuje kilka sieci, które znajdziesz, odwiedzając nasz katalog franczyz. Pierwszą z nich jest Bricomarche. Oprócz wkładu własnego franczyzobiorca musi liczyć się z bieżącymi opłatami za licencję znaku firmowego, które liczone są od obrotu, a także z kosztami zakupu gazetek oraz udziału w akcjach promocyjnych. W zamian jednak przed każdym, kto zdecyduje się na współpracę, stoją szerokie możliwości rozwoju. Każdy franczyzobiorca ma możliwość zostania wspólnikiem spółki oraz udziałowcem Funduszu Nieruchomościowego Grupy, a także współdecydowania o strategicznych dla całej sieci kwestiach. Firma stawia też na szeroką wymianę doświadczeń oraz możliwości korzystania z wypracowanego przez lata know-how, m.in. za sprawą specjalistycznych szkoleń. Duży nacisk kładzie również na kwestie lokalne – współpracę z lokalnymi dostawcami, a także udział w akcjach dotyczących społeczności, w jakiej działa franczyzobiorca. Oprócz tego Bricomarche dokłada starań do rozwoju technologicznego swoich sklepów – stąd m.in. usługi click&collect, czy boksy do odbioru zamówień, tzw. Bricomaty. Przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności przechodzi 4,5-miesięczne szkolenie teoretyczno-praktyczne, dzięki któremu może zdobyć niezbędną do startu wiedzę.
Franczyza Pszczółka to najprężniej rozwijająca się sieć marketów budowlanych w naszym kraju. To polska firma, która wyróżniła się na rynku innowacyjnym podejściem i koncepcją małych oraz średnich lokali sklepowych nawet od 200 m2 dostępnych w mniejszych miejscowościach. Sieć stawia na dostępność i bliskość dla klientów, przekrojowy asortyment w intuicyjnym układzie w sklepach, a także strefę spożywczą i Pszczółka Cafe. Ile kosztuje otwarcie sklepu budowlanego Pszczółka? Opłata jest ustalana indywidualnie w zależności od obiektu, jakim dysponuje franczyzobiorca. Poza tym jedyny koszt, z jakim musi liczyć się przedsiębiorca na starcie dotyczy wykonania projektu hali sprzedaży, wynoszący 1000 zł. Partnerom oferowany jest szereg udogodnień, które pomogą zarówno wystartować z biznesem, jak też na późniejszych etapach. Otrzymują oni kompleksową opiekę w procesie otwarcia i przy takich pracach, jak zatowarowanie sklepu budowlanego. Każdy franczyzobiorca bierze również udział w nowoczesnym systemie szkoleń, konferencjach, a także otrzymuje funkcjonalny system informatyczny oraz ogólnopolskie i lokalne pakiety działań marketingowych.
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Aktualności
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji