W sporcie liczy się wynik, w biznesie też

Data dodania: 17 listopada 2016
Kategoria:
Foto: zdjęcie szczypiornistek Korony Handball - sióstr Więckowskich w sklepie hummel, fotografa Piotra Kuczy

Zajmując się szeroko pojętym handlem w wielu sektorach rynku Grzegorz Zawierucha dziarsko wszedł w branżę odzieżową otwierając dwa sklepy w oparciu o franczyzę sportowej marki hummel w centrach outletowych w Białymstoku i Lublinie. Jak przekonuje przedsiębiorca, współpraca ze znaną marką dała dobry start tym w biznesowym wyścigu. 

Czy sprawdza się stereotyp, że klientami sklepów z modą sportową są głównie młodzi ludzie?

To bardzo szeroki temat. Naszymi klientami, czy też odbiorcami są przeważnie osoby w wieku od 15 do 45 lat. Często widujemy też osoby starsze kupujące sprzęt hummel swoim dzieciom.

W ramach sieci hummel możliwe są różne formaty współpracy, jaki wariant wybrał Pan?

Sklep stacjonarny. Nie interesowało nas mieszanie oferty hummel z innymi pod formą współpracy „strefa marki hummel”. Uważamy, że duńska firma jest na tyle silna i rozpoznawalna a oferta tak duża, że salon firmowy jest jedynym słusznym wyjściem.

Ile kosztowało zatowarowanie jednego sklepu?

Kwota różni się w zależności od sklepu, powierzchni sprzedażowej czy oferty. Średnio jest to około 80 tys. zł.

Jeśli coś się nie sprzedaje, istnieje możliwość zwrotu towaru i otrzymaniu z powrotem zainwestowane pieniądze?

Towar jest przez nas kupowany, a hummel dokłada wszelkich starań by wspomóc nas marketingowo, więc takiej sytuacji nie mieliśmy, ani nie przewidujemy w przyszłości. Końcówki serii zawsze wykorzystujemy na promocje typu Black Friday lub sezonowe wyprzedaże.

Często musi korzystać Pani z tej opcji?

Na razie nie było takiej potrzeby.

Dlaczego wybrał Pan franczyzę hummel, a nie innej marki sportowej, np. polskiej?

hummel się wyróżnia jakością oferowanych towarów. Nie bez przyczyny jest najbardziej znanym producentem sprzętu do piłki ręcznej, gdzie jego produkty są co mecz poddawane ekstremalnym próbom. Mocno wchodzi też na rynek mody co roku prezentując ciekawe kolekcje, a w produktach hummel często można spotkać hollyoowdzkich celebrytów takich jak Daniel Craig, Paris Hilton czy Jessica Simpson.

Jak wyglądały początki współpracy z tą marką?

Dowiedzieliśmy się o ofercie franczyzowej hummel Polska oraz o centrach outletowych w dwóch dużych miastach na wschodzie Polski. Marka nie zaznaczyła tam jeszcze mocno swojej obecności i widzieliśmy rynkową lukę, którą mogliśmy uzupełnić. Pewnym ryzykiem był dla nas Białystok, ale Lublin to miasto kobiecej piłki ręcznej a każdy fan szczypiorniaka wie, co to jest hummel.

Skąd Pan czerpie wiedzę o tym, na co będzie popyt, bo oprócz sezonowości rynek mody sportowej wyróżniają nowości techniczne?

Zarówno krajowa, jak i międzynarodowa centrala hummel wspomaga nas w tym zakresie. Kampanie reklamowe są z góry ustalane, a my możemy korzystać ze sprawdzonych wzorców, dostosowywać je do naszej oferty lub też wpisywać się w krajowe kampanie jak Święta, starty sezonów poszczególnych lig czy powrót do szkoły.

Jaki kapitał powinien mieć ktoś, kto myśli o otwarciu sklepu z odzieżą sportową?

Oferta hummel jest bardzo przystępna i bardzo konkurencyjna. W zależności od miasta, lokalizacji i wielkości, sklep hummel można otworzyć za mniej niż 100 tys. zł co jest najatrakcyjniejszą ofertą jaką znalazłem.

Ile czasu musi sobie dać przedsiębiorca, który uruchamia tego typu sklep, by osiągnąć zwrot poniesionych kosztów inwestycyjnych?

Od około roku do dwóch lat.

Czy da się utrzymać tylko z tej działalności?

Tak, ale w moim przypadku hummel to tylko część tego czym się zawodowo zajmuję, bo działam w szeroko pojętym handlu w wielu segmentach rynku.

Czy zastanawia się Pan nad tym, by otworzyć kolejny sklep hummel?

W tej chwili zostajemy przy dwóch sklepach, ale nie wykluczamy tego w przyszłości.

Co było najtrudniejsze podczas otwarcia własnego sklepu?

Rekrutacja odpowiednich pracowników, zwłaszcza kierowników sklepów, która musiała odbywać się głównie na odległość.

O czym właściciel sklepu nie powinien zapominać w swojej codziennej pracy?

Punktem wyjścia we wszystkim co robimy jest zadowolenie klienta. Od tego zaczynamy układać nasz plan dnia, strategię, kreować wygląd sklepu i atmosferę, jaką klient w nim poczuje.

Gdyby nie działanie w oparciu o franczyzę, zdecydował by się Pan na otwarcie niezależnego sklepu?

hummel Polska jest bardzo otwarty na wszelkie pomysły związane z rozwojem swojej marki i nie lubi zamykać się w sztywnych ramach działalności. Byłem zdeterminowany na otwarcie sklepu właśnie pod  tą marką i w taki czy inny sposób by się to udało.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design