Debiutowałam w usługach finansowych. Zaczynałam i nadal prowadzę kantor. Z pewnością doświadczenia związane z obsługą kasową ułatwiły mi podjęcie decyzji o uruchomieniu agencji płatniczej Monetii. Czas pokazał, że była to dobra decyzja, bo teraz mam ich już dziesięć w Radomiu – mówi w rozmowie z nami Katarzyna Ratajszczak, która prowadzi agencje Monetii.
Skąd się pojawił pomysł na prowadzenie placówki świadczącej usługi płatnicze?
W tym przypadku agencja była odpowiedzią na popyt. Klienci coraz częściej wspominali, że brakuje im punktu, w którym mogliby opłacić swoje rachunki. Ponieważ moja dotychczasowa działalność była zbliżona profilem a klienci darzyli mnie zaufaniem, doszłam do wniosku, że warto podjąć wyzwanie i wypłynąć na szersze wody. Nawiązałam kontakt z Monetią. Po analizie opłacalności zdecydowałam, że to dobry pomysł i ze wsparciem organizacyjnym i marketingowym Monetii, w 2006 r. rozpoczęłam obsługiwać opłaty gotówkowe radomian.
Co było najtrudniejsze na początku tej działalności?
Uruchomienie punktu Monetii na szczęście nie wymagało ode mnie prawie żadnych nakładów inwestycyjnych, bo lokal, w którym funkcjonuje kantor, można było zaadaptować tak, by rozszerzyć działalność. Potrzebowałam jedynie pakietu startowego: ulotek z ofertą, plakatów, nadruków na rachunkach wystawców płatności masowych – obecnie to za niecałe 600 zł. Dodatkowo mogłam liczyć na przeszkolenie z obowiązujących procedur, technik sprzedaży i obsługi produktów dostępnych Monetii. Ważne było również poznanie kodeksu etycznego Monetii, bo w usługach finansowych zaufanie klientów to absolutny priorytet. Dlatego duży nacisk kładziemy na zapewnienie im najwyższych standardów obsługi, fachowej pomocy, pewności i bezpieczeństwa realizowanych transakcji.
Co decyduje o powodzeniu w tego typu biznesie?
Jak każda działalność, prowadzenie agencji płatniczej wymaga wytrwałości, cierpliwości, zrozumienia potrzeb klientów. Usługi finansowe są obszarem bardzo wrażliwym, a o powodzeniu na tym rynku decyduje zaufanie klientów. Dlatego tak ważny jest sposób ich obsługi, oferowany im komfort i fachowa porada. Codziennie pokazujemy im, jak istotne są dla nas ich sprawy i staramy się im pomagać. Ale nie można zapominać o celach biznesowych, jakie przecież ma każda firma. W tym zakresie jesteśmy w stałym kontakcie z regionalnymi dyrektorami sprzedaży Monetii, ustalamy cele sprzedażowe, rozstrzygamy kwestie dotyczące lokalnego rynku płatności gotówkowych. No i oczywiście planujemy rozwój placówek, bo osób które chcą korzystać z agencji jest nadal bardzo dużo.
Jaką rolę odegrała obecność franczyzodawcy w funkcjonowaniu firmy, w jakim stopniu osoba prowadząca agencję Monetii jest samodzielna w biznesie?
Określiłabym tę współpracę, jako dialog dwóch równorzędnych partnerów. Monetia pomaga podjąć decyzję o uruchomieniu placówki w danej lokalizacji. Jeśli z analiz wynika, że może to być nieopłacalne, uprzedza o tym partnera. Dzięki temu ma on szansę uniknąć porażki. Kiedy wszystko wskazuje na powodzenie, Monetia oferuje bezpłatny program szkoleniowy, wsparcie marketingowe i organizacyjne. Ruszając z agencją Monetii każdy agent dostaje dostęp do szerokiej bazy masowych wystawców faktur. Osobom płacącym w punktach Monetii oferują oni niższe stawki prowizyjne lub brak prowizji. Ta bardzo ułatwia start nowemu agentowi, bo od razu jego klienci mogą załatwić wszystko w jednym okienku i taniej niż na poczcie czy w banku. Z drugiej strony Monetia ufa w odpowiedzialność i samodzielność tych, którzy decydują się na uruchomienie punktu. Jako ktoś, kto współpracuje z agencją od 8 lat powiem, że nigdy nie czułam presji ani żadnego dyskomfortu ze strony franczyzodawcy. Przeciwnie – zawsze mogę liczyć na wsparcie Monetii.
Co stanowi największą część przychodów placówki?
W punktach agencyjnych takich, jak moje, znaczna część przychodów pochodzi od masowych wystawców faktur, z którymi Monetia ma zawarte umowy. Obecnie jest ich ok. 150 w Polsce. Dzięki tym umowom osoby, które odwiedzają nasze punkty płacą niższe prowizje lub są z nich całkowicie zwolnieni. Pozostałymi kategoriami źródeł przychodów dla agenta to prowizja za zrealizowane transakcje i opłaty za doładowanie telefonów komórkowych. Już wkrótce w sieci Monetii zaczniemy oferować nowe usługi, które staną się dla agentów dodatkowym źródłem przychodów.
Jakie są największe problemy, z którymi można się spotkać prowadząc tego typu i działalność, i w jaki sposób można im zapobiec?
Jak już mówiłam, kluczową kwestią w prowadzeniu agencji Monetii jest wysoki poziom obsługi klientów i ich zaufanie. Dlatego bardzo dużą wagę przykładam do rekrutacji. Właściwy dobór personelu to podstawa – decydują predyspozycje i odpowiednie cechy charakteru: umiejętność prowadzenia rozmowy, zainteresowanie, cierpliwość, odpowiedzialność, kultura osobista. Drugim elementem, który decyduje o naszej fachowości i rzetelności, jest odpowiednio wysoki poziom merytoryczny naszych pracowników. Monetia zapewnia im szkolenia i kursy, niezbędne do w pełni profesjonalnej obsługi klientów.
Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji