Tak buduje się apteczny biznes

Autor: Redakcja
Data dodania: 19 lutego 2016
Kategoria:
Foto: Nowa Farmacja
Jacek Szewczuk: Na rynku jest miejsce dla nowych aptek.

Tajniki tego biznesu poznał pełniąc różne funkcje - od stanowiska przedstawiciela farmaceutycznego poprzez zdobywanie rynków azjatyckich, jako menadżer do spraw sprzedaży polskich preparatów. O rozwoju własnej sieci pod logo Nowa Farmacja opowiada Jacek Szewczuk, współwłaściciel aptek w Kamieniu Pomorskim i Gryfinie.

Od jak dawna jest Pan franczyzobiorcą Nowej Farmacji?

Franczyzobiorcą apteki w Gryfinie jesteśmy od czerwca 2014, natomiast druga apteka w formie franczyzy w Kamieniu Pomorskim prowadzona jest od kwietnia 2015.

Czy prowadzenie własnej apteki to biznes rodzinny?

To może być biznes rodzinny. Ja rozwijam naszą firmę z moimi przyjaciółmi, których właśnie traktuję jak rodzinę.

Czy Pana działalność zawodowa była związana z farmacją?

Tak, z farmacją jestem związany od 2001 roku. Poznałem tajniki tego biznesu pełniąc różne funkcje. Począwszy od stanowiska przedstawiciela farmaceutycznego poprzez zarządzanie grupą przedstawicieli. Kolejnym krokiem mojego rozwoju było zdobywanie rynków azjatyckich, jako menadżer do spraw sprzedaży polskich preparatów. Po powrocie z zagranicznych wojaży zajmowałem się coachingiem dla firm farmaceutycznych i spożywczych. Na kolejnym etapie kariery zarządzałem kilkunastoma aptekami sieciowymi. Dlatego za naturalny kolejny etap mojego rozwoju uznałem otwarcie i prowadzenie aptek własnych.

Co sprawiło, że wśród innych marek aptecznych wybór padł na współpracę z tą firmą?

Propozycji franczyzowych na polskim rynku jest dosyć dużo. Wybór Nowej Farmacji został oparty o rzetelną analizę rynku oraz opinie osób mających doświadczenie we współpracy z tą siecią. Przekonała mnie również ciekawie przedstawiona oferta, znajomość ryku farmacji w Polsce, wiedza i doświadczenie w temacie osiągania sukcesu. Bardzo istotnym aspektem przy wyborze tej marki było pozytywne podejście do pacjenta, który jest dla tej sieci najważniejszy.

Obecnie apteka jest niemal na każdym podwórku. Czy na tym rynku jest jeszcze miejsce na kolejne apteki?

Oczywiście, że jest. Apteka powinna być otwarta na pacjenta - a taka jest Nowa Farmacja - i to jest klucz do sukcesu.

Zainwestuje Pan w kolejną?

Tak obecnie jesteśmy na etapie przygotowań otwarcia trzeciej i czwartej apteki, oczywiście pod logo Nowej Farmacji.

W którym momencie uświadomił Pan sobie, że bez wsparcia grupy trudno by było utrzymać niezależną aptekę?

Było to 2-3 miesiące po otwarciu pierwszej apteki. Po dokładnej analizie warunków handlowych, wielkości zakupów które musiałem realizować u przedstawicieli handlowych, aby otrzymać rabaty, stanu magazynu, który rósł w zastraszającym tempie, zdałem sobie sprawę, że indywidualnie - bez wsparcia większej grupy, ciężko będzie przetrwać na tym rynku. Stąd decyzja o poszukiwaniu partnera do wspólnego prowadzenia biznesu.

Jaki jest przeciętny koszt uruchomienia apteki (opłaty licencyjne, utrzymanie lokalu, personelu)?

Przeciętny koszt uruchomienia apteki w naszym przypadku wyniósł około 400 tys. zł.

Jaki jest średni okres zwrotu inwestycji, kiedy Pana apteka zaczęła przynosić zysk?

Zwrot inwestycji powinien nastąpić po 4-5 latach. Przy spełnieniu oczywiście wielu warunków, np. odpowiedniej lokalizacji, potencjału rynku, doboru personelu, właściwego zarządzania apteką.

Ile czasu spędza Pan w pracy tygodniowo?

Dwóm naszym aptekom poświęcam od 8 do 10 godzin dziennie. W soboty pracuję około 6 godzin. Do tego dochodzi praca w domu, której poświęcam 1-3 godziny.

Mam kapitał, chcę otworzyć aptekę, ale nie mam czasu, by osobiście zarządzać placówką. Czy w takim przypadku franczyza apteczna była by dobrym wyborem?

W takim przypadku franczyza to jedyne rozwiązanie, ale należy również zatrudnić osobę odpowiedzialną za aptekę lub apteki, np. koordynatora który będzie realizował założenia postawione przez właściciela apteki zgodnie ze standardem i wymogami Nowej Farmacji.

Kilka najcenniejszych rad dla właściciela apteki, który dopiero co zaczyna działać w tej branży to...

Pasja i zaangażowanie, dobra organizacja pracy, umiejętność mówienia nie i konsekwencja.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Wywiady

Data dodania: 8 listopada 2022
Doradztwo szyte na miarę
Data dodania: 13 października 2022
Własna restauracja pod złotymi łukami
Data dodania: 22 września 2022
Wymarzone miejsce na Ziemi
Data dodania: 2 września 2022
Biznes w trosce o nasze środowisko

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram