Orbis na nowym etapie rozwoju

Data dodania: 6 kwietnia 2015
Kategoria:
Orbis na nowym etapie rozwoju

Będziemy rozwijać sieć hoteli w krajach objętych nową umową licencyjną podpisaną z Accorem. Gwarantuje nam ona wyłączność na prowadzenie hoteli pod markami Accoru na południu Europy – o strategicznych planach spółki opowiada Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Orbis SA.

Z jakimi refleksjami zarząd i pracownicy Orbisu przejmują zarządzanie siecią hotelową na tak rozległym obszarze?

Dla Orbisu jest to ważne wydarzenie, ponieważ takie transakcje zdarzają się raz na wiele lat. Łącznie z Polską i krajami nadbałtyckimi będziemy zarządzać siecią ponad 100 hoteli w 16 krajach. Ponad 70% hoteli, które przejmiemy znajduje się w stolicach tych państw. Przed przyjęciem oferty Accoru i podpisaniem nowej umowy licencyjnej pracowaliśmy bardzo intensywnie. Chcieliśmy sprawdzić czy warunki transakcji są korzystne dla spółki. Dla nas osobiście to także ważne wydarzenie - sukces Orbisu odbieramy jako nasz osobisty, identyfikujemy się z planami spółki na następne lata. Ta historyczna dla nas transakcja otwiera nowy rozdział i ogromny potencjał do dalszego rozwoju. Spółka jest dojrzała, osiąga dobre wyniki i notuje wysokie wskaźniki efektywności. Czas więc na wyjście poza granice Polski – na południe Europy.

Dlaczego wybraliście właśnie południe Europy?

Zastanawialiśmy się, gdzie powinniśmy rozwijać działalność. Czy wchodzić do mniejszych miast w Polsce, gdzie często nie ma wystarczającego popytu? Z kolei tam, gdzie już działamy, w dużych aglomeracjach, rynek jest nasycony. Znaleźliśmy się w sytuacji, w której trudno by nam było radykalnie podwyższyć poziom dwustumilionowej EBIDTY operacyjnej, a przez to, podnieść wartość spółki. Od jakiegoś czasu myśleliśmy o wyjściu poza granice Polski.

Kraje na południu Europy, w których marki Accoru są już obecne, bardzo nas kusiły. Dopiero po analizie wszystkich szczegółów transakcji wiedzieliśmy, że skorzystamy z tej szansy. Po tylu latach obecności na rynku, Orbis powinien rozwinąć terytorialnie działalność.

Na czym będzie polegał ten rozwój?

Będziemy rozwijać sieć hoteli w krajach objętych nową umową licencyjną, którą podpiszemy z Accorem, a która gwarantuje nam wyłączność na prowadzenie hoteli pod markami Accoru w tej części Europy. Propozycja Accoru dowodzi, że dobrze ocenia nasze dotychczasowe działania w Polsce i w krajach bałtyckich. W ciągu kilku ostatnich lat zrestrukturyzowaliśmy sieć hoteli w kraju i w trosce o jakość oferowanych usług konsekwentnie je modernizujemy oraz wprowadzamy nowe produkty.

Jak Orbis sfinansuje transakcję z Accorem?

Orbis ma dobrą sytuację finansową. Spółka ma gotówkę na koncie, nie ma długu. Dodatkowo wesprzemy się kredytem. Nie mamy obaw o wywiązanie się z naszych zobowiązań. Zależy nam na utrzymaniu wizerunku solidnej i godnej zaufania spółki dywidendowej. Rozważamy też emisję obligacji, która zastąpiłaby część kredytu bankowego. Obserwacje rynku finansowego skłaniają nas do wniosku, że zainteresowanie obligacjami będzie duże.

Jak długo pracowaliście nad tą transakcją, kiedy już wiedzieliście, że jest ona możliwa?

Wiedzieliśmy, że Accor zamierza zrestrukturyzować swoje operacje na rynku hotelowym w Europie Środkowej. 20 października 2014 roku otrzymaliśmy ofertę. Dla zapewnienia transparentności naszego działania wynajęliśmy ekspertów od wyceny hoteli, zewnętrzną kancelarię prawną, powołaliśmy również zespoły w naszej spółce, które sprawnie dokonały niezbędnych badań i analiz. Bardzo intensywne były ostatnie trzy tygodnie prac – termin odpowiedzi na ofertę był precyzyjnie określony.

Co jeszcze się zmieni?

Podpiszemy z Accorem nową umowę licencyjną (Master License Agreement), ten dokument zastąpi dotychczasową umowę master franczyzy, która po 2015 roku będzie zmierzała do końca okresu obowiązywania. Nowe warunki współpracy przewidują niższe stawki opłat franczyzowych i gwarantują Orbisowi wyłączność na prowadzenie działalności pod markami Accoru w 16 krajach Europy Środkowej. Przejmiemy 38 czynnych hoteli, które osiągają dobre wyniki operacyjne i dodatkowo 8 projektów hotelowych (5 umów franczyzy i 3 o zarządzanie). To w sumie 46 hoteli. Uzyskamy też możliwość rozwoju na rynkach o wzrastającym potencjale, np. w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, gdzie nie ma jeszcze hoteli pod markami Accoru.

Jako wyłączny przedstawiciel Accoru w regionie będziemy odpowiedzialni za zarządzanie i rozwój sieci w Europie Środkowej. Orbis ma doskonałe kadry pracujące w międzynarodowym środowisku, które świetnie rozumieją biznes w tym regionie. Jestem przekonany, że zarówno Orbis, jak i firmy działające na nowych dla nas rynkach skorzystają na wzajemnej współpracy i wkrótce będziemy mogli osiągać synergie.

Ile hoteli łącznie będzie w Grupie Orbis?

Strategia Orbisu zakłada wzmocnienie pozycji lidera w regionie poprzez dalszy rozwój i zwiększenie efektywności sieci hoteli. Dzięki transakcji z Accorem znacząco zwiększymy biznes. Całkowita liczba naszych hoteli wkrótce przekroczy 110, a liczba pokoi – 20.000.

Kiedy zostanie podpisana umowa z Accorem?

Rada Nadzorcza upoważniła zarząd do wypracowania z Accorem zapisów umowy, która powinna być podpisana 7 stycznia 2015 roku. Całkowita cena transakcji wyniesie 142,3 mln euro. Po podpisaniu umowy skupimy się na ekspansji głównie poprzez zawieranie umów o zarządzanie, franczyzę i na inwestycjach modernizacyjnych w hotele własne.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

STRUKTURA GRUPY ORBIS

Obecnie w strukturze Grupy Orbis działa 68 hoteli (w tym 52 własne, 1 w dzierżawie, 3 w zarządzaniu oraz 12 franczyzowych), które zlokalizowane są w 32 dużych miastach i miejscowościach wypoczynkowych w Polsce oraz Krajach Bałtyckich. Nowa umowa licencyjna zapewni grupie do 2035 roku prawo do prowadzenia działalności pod markami Accor w 16 krajach: Bułgarii, Czechach, Estonii, Litwie, Łotwie, Polsce, Macedonii, Rumunii, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji, Słowenii, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Serbii i Mołdawii. W rezultacie Orbis przejmie obecną sieć Accoru, czyli 46 hoteli, w tym 11 własnych (1.974 pokoje), 17 w dzierżawie (3.573 pokoje), 11 działających na podstawie umowy o zarządzanie (1.685 pokoi) oraz 7 we franczyzie (821 pokoi). Wszystkie hotele działają pod markami Accor: Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis i ibis budget. 38 obiektów prowadzi działalność, natomiast 8 to hotele planowane, z których 3 będą zarządzane, a 5 będzie przedmiotem franczyzy. 76% działających hoteli jest zlokalizowanych w stolicach ww. państw.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design