Miniony rok upłynął w polskiej branży kawiarnianej pod znakiem zauważalnej tendencji wzrostowej. I choć liderzy rynku to wciąż sieci własne, jeden z nich chce uruchomić franczyzę. Głównie po to, by wejść na mniejsze rynki.
Segment kawiarniany dynamicznie się rozwija, w tempie około 6-7% rocznie. Już teraz jego wartość wynosi blisko 500 mln zł. Jest to rynek o ogromnym potencjale. Wyjście do kawiarni stało się już sposobem na spędzanie wolnego czasu. Jeśli porównamy wskaźnik liczby markowych kawiarni przypadających na milion mieszkańców, to na tle średniej europejskiej (25), Polska z 12 kawiarniami (na milion mieszkańców) ma jeszcze sporo do nadrobienia. Kawiarnie widzą przed sobą szansę na zintensyfikowaną ekspansję.
– Proces ekspansji rozpoczęliśmy już w ub.r. Pod koniec rebrandingu - przedsięwzięcia realizowanego na niespotykaną dotąd w branży kawiarnianej skalę - zintensyfikowaliśmy działalność w zakresie otwierania nowych lokali. Dzisiaj rebranding jest już zakończony – wszystkie nasze kawiarnie w 18 miastach Polski działają pod marką Costa. Aktualnie nasza sieć liczy 113 kawiarni Costa Coffee i 194 kawomaty samoobsługowe Costa Express – mówi nam Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający Costa Coffee Polska.
Do końca br. finansowego (kończącego się w lutym 2016 roku) w Polsce działać będzie już około 115 kawiarni i 210 maszyn vendingowych. W kolejnych latach dynamika rozwoju wzrośnie, czego efektem będzie kilkanaście otwarć kawiarni rocznie.
– Wciąż myślimy o ekspansji w średnich i mniejszych miejscowościach. Jest to jednak złożony i długotrwały proces, który wymaga nie tylko czasu, ale też odpowiednich analiz i wdrożenia właściwej strategii. Właśnie pod kątem mniejszych miejscowości myślimy o programie franczyzowym, który planujemy opracować w nadchodzącym roku finansowym – dodaje Andrzej Jackiewicz.
Miejscami, gdzie najczęściej pijemy kawę są: dom, kawiarnia sieciowa oraz miejsce pracy. Klientami kawiarni sieciowych są najczęściej kobiety. Najczęstszą porą odwiedzin są późne godziny popołudniowe. Wybierając kawiarnię sieciową Polacy kierują się przede wszystkim smakiem kawy i napojów oraz dogodną lokalizacją, a najpopularniejszymi rodzajami kaw są: kawa latte, cappuccino i espresso.