Esotiq wyszło z kryzysu obronną ręką

Data dodania: 20 lipca 2011
Kategoria:

Rentowność salon Esotiq uzyskuje praktycznie od momentu otwarcia. Średni okres zwrotu z inwestycji wynosi około 6 miesięcy - mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Marka i sieć sklepów Esotiq niedawno zmieniła właściciela. Czy pociągnęło to za sobą jakieś zmiany dla jej partnerów, oferty czy też strategicznych planów?

Adam Skrzypek: Absolutnie nie, wydzielenie nastąpiło w przyjaznej atmosferze, nasi partnerzy nie odczuli tej zmiany w żaden sposób. Salony funkcjonują na wcześniejszych zasadach, wciąż otwieramy nowe lokalizacje. Dla naszych partnerów istotny jest na pewno fakt, że Esotiq & Henderson S.A. jest spółką notowaną na rynku New Connect, co w tak krótkim czasie nie każdej firmie się udaje.

Jak na chwilę obecną wygląda sieć - ile liczy sklepów własnych, ile franczyzowych? I jak wyglądają dalsze plany jej rozwoju?

Obecnie sieć posiada 32 salony własne oraz 81 salonów franczyzowych. Plany rozwoju spółki przewidują, że do końca 2012 r. będzie ok. 200 salonów.

Sprzedaż przez LPP marek bieliźniarskich może wśród osób zainteresowanych prowadzeniem takiego sklepu wywoływać wrażenie, że jest to trudny, a do tego niezbyt opłacalny biznes. Jak Państwo oceniają możliwości odniesienia sukcesu w tej branży przez prywatnych inwestorów, którzy zdecydują się na współpracę z Esotiq?

Wydzielenie E&H z szeregów spółki LPP było działaniem zamierzonym. Samodzielność podejmowania decyzji pozwala nam na szybsze działania oraz daje większe możliwości wprowadzania własnych kampanii marketingowych. Otwierając salony, bierzemy pod uwagę lokalizację, powierzchnię salonu i jego realne szanse na sukces. Zapewniamy wsparcie marketingowe, szkolenia personelu. Sukces naszych franczyzobiorców jest sukcesem spółki, dlatego pracujemy na niego razem.

Proszę powiedzieć, jak obecnie wygląda sytuacja na rynku bieliźniarskim w Polsce i jak ona się przekłada na wyniki sklepów Esotiq. Mam na myśli przede wszystkim wpływ kryzysu na popyt. Tegoroczne wyniki firm odzieżowych np. Redanu czy LPP są bardzo dobre. Czy podobne trendy można zauważyć w segmencie bielizny?

Na polskim rynku bieliźniarskim jest paru istotnych graczy, ale żadna marka nie ma tak bardzo rozwiniętej sieci salonów oraz sieci hurtowej. Faktycznie kryzys dało się odczuć dość mocno w naszej branży, jednak kroki podjęte w odpowiednim momencie pomogły nam wyjść z niego obronną ręką. Są dwie możliwości: polityka planowania i polityka gaszenia pożarów.  My wybieramy tę pierwszą i pewnie dzięki temu jesteśmy w tym, a nie innym miejscu. W tym roku przychody Esotiq & Henderson mają wynieść 72 mln zł, zaś zysk  netto 4 mln zł, rok później będzie to odpowiednio 90 mln zł i 6 mln zł.

Kto może nawiązać współpracę franczyzową z Esotiq? Jakie warunki trzeba spełnić związane z dotychczasowym doświadczeniem, posiadaniem odpowiedniego lokalu czy też zasobów finansowych?

Od franczyzobiorcy wymagamy posiadania lokalu o powierzchni 50-70 mkw., w atrakcyjnej lokalizacji rozumianej jako punkt o najlepszym potencjale handlowym w danym mieście. Franczyzobiorca powinien być przygotowany na to, by móc zaadaptować lokal zgodnie z wymogami sieci. Koszty takiej inwestycji wahają się od 600 do 1500 zł na mkw., w zależności od stanu lokalu. Ponadto oczekujemy od franczyzobiorcy profesjonalizmu i przygotowania merytorycznego potrzebnego do prowadzenia sklepu. Doświadczenie w branży jest mile widziane, aczkolwiek nie jest niezbędne.

W jakich kwestiach franczyzobiorca może liczyć na Państwa pomoc i wsparcie?

Ze swojej strony oferujemy bieżące wsparcie w zakresie szkoleń sprzedażowych oraz produktowych.  Każdy punkt sprzedażowy ma opiekuna, który czuwa nad poprawnością funkcjonowania salonu.

Jak od strony finansowej wygląda ten biznes, tzn. po jakim czasie taki nowo otwarty sklep staje się rentowny, kiedy następuje zwrot z inwestycji, na jakie średnie zyski może liczyć franczyzobiorca prowadzący sklep Esotiq?

Wszystko uzależnione jest od atrakcyjności punktu wyrażającego się średnią ilością wejść.  Rentowność salon Esotiq uzyskuje praktycznie od momentu otwarcia, które zawsze zaczyna się atrakcyjnymi zniżkami trwającymi kilka dni. Średni okres zwrotu z inwestycji wynosi około 6 miesięcy.

Czy w branży i samej sieci da się zauważyć wpływ sezonowości na sprzedaż? W jakich miesiącach można spodziewać się największego popytu, a kiedy te wyniki są nieco słabsze?

Przy sprzedaży bielizny możemy zaobserwować sezonowość sprzedaży. Najlepszy jest okres letni, kiedy sprzedaż wzmacniają stroje kąpielowe. Z kolei jesienią świetnie sprzedają się homweary, piżamy, rajstopy. No i oczywiście okras wyprzedaży - to jest coś, co nasze klientki uwielbiają.

Czy w najbliższym czasie planują Państwo jakieś zmiany, nowości w ofercie sklepów?

Tak, w niedługim czasie planujemy otwarcie Esotiq Caffee, miejsca, w którym nasza klientka w przerwie miedzy zakupami napije się kawy, zje pyszne ciastko i poplotkuje z koleżanką, zapozna się z nowinkami ze świata mody. Planujemy stworzenie miejsca, w którym kobiety poczują się piękne, kochane, doceniane i najważniejsze.

Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design