Komfortowe urządzanie

Data dodania: 5 sierpnia 2020
Kategoria:
Foto: Robert Żaboklicki

Dobry sprzedawca powinien umieć właściwie rozpoznać potrzeby klienta i wspólnie z nim dokonać trafnego wyboru – mówi Robert Żaboklicki, który prowadzi sklep pod szyldem Komfort.

JAK DŁUGO TRWA PANA WSPÓŁPRACA Z SIECIĄ KOMFORT?

Początek współpracy przypada na jesień 2017 roku. Wtedy doszło, do pierwszych rozmów i spotkań podczas których obie strony się poznały. Ja ze swojej strony przedstawiłem moje dotychczasowe doświadczenia zawodowe oraz motywacje do współpracy z Komfort a Przedstawiciel sieci sklepów przekazał informacje na temat modelu franczyzy depozytowej. Do technicznego otwarcia sklepu doszło 6 czerwca 2018 roku, zaś Wielkie Otwarcie dla Klientów, poprzedzone kampanią reklamową miało miejsce 13 czerwca 2018.

CZY TO PANA JEDYNY BIZNES?

Tak, to mój jedyny biznes. Ale w ciągu najbliższych miesięcy planujemy otwarcie kolejnych sklepów. Jedna lokalizacja jest już przesądzona, mamy pozytywną opinię zarządu Komfort. W kwestii drugiej lokalizacji trwają konsultacje i ustalenia z właścicielem lokalu na temat warunków technicznych.

DLACZEGO ZDECYDOWAŁ SIĘ PAN NA PROWADZENIE WŁASNEGO SKLEPU?

Prawie całe moje dotychczasowe życie zawodowe spędziłem pracując w międzynarodowych sieciach handlu detalicznego na stanowiskach kierowniczych. Dzięki temu przez wiele lat miałem okazję dokładnie poznać ich specyfikę i zasady działalności. W ciągu kilku ostatnich lat pracy w sieci samodzielnie zarządzałem dużym sklepem. Jak sądzę z sukcesami, sklep realizował złożone cele, rozwijał sprzedaż z roku na rok, klientów przybywało. Osadzenie w takich realiach na przestrzeni lat nieuchronnie prowadzi do refleksji na temat pomysłu na swoje dalsze życie zawodowe. W którymś momencie pojawiła się kategoryczna decyzja o zmianie i wręcz pragnienie rozpoczęcia prowadzenia własnego biznesu. Rozważa się różne warianty, których w dzisiejszych realiach gospodarczych Polski nie brakuje. Ale rozpoczęcie dzisiaj całkiem nowej działalności jest trudne, ryzykowne i oczywiście bardzo kosztowne. Dlatego skupiłem się na ofercie podmiotów gospodarczych oferujących możliwość współpracy w oparciu o franczyzę. Początkowo myślałem o kontynuacji pracy w sieci spożywczej, prowadziłem w tym zakresie rozmowy. Zapoznałem się też z ofertą franczyzy depozytowej Komfortu – firmy operującej w branży, która zawsze budziła moje duże zainteresowanie w wymiarze hobbystycznym. I to właśnie połączenie tego aspektu z przebiegiem pracy zawodowej zdecydowało o wyborze tej sieci handlowej.

CZY FRANCZYZODAWCA POMAGAŁ W ZNALEZIENIU LOKALIZACJI?

W przypadku sklepu już otwartego w Grodzisku Mazowieckim znalezienie lokalizacji i przeprowadzenie negocjacji z właścicielem zwieńczonych podpisaniem umowy leżało całkowicie po mojej stronie. Natomiast kolejna lokalizacja została znaleziona przez zespół franczyzy Komfort, podobnie warunki współpracy negocjował franczyzodawca.

JAKIE PRODUKTY SPRZEDAJĄ SIĘ NAJLEPIEJ?

W 2018 roku najlepiej sprzedającą się kategorią towarów były panele. Ich udział w całkowitej sprzedaży stanowił blisko 35%. Na drugim miejscu uplasowały się wykładziny dywanowe z udziałem ok. 25%. Akcesoria i dywany znalazły się na podium ze sprzedażą w granicach kilkunastu procent.

CZY NA CO DZIEŃ PRACUJE PAN W SKLEPIE?

Tak, codziennie jestem w sklepie. Pracę zaczynam na pół godziny przed otwarciem i kończę zwykle kilkanaście minut po zamknięciu dla klientów. Także w soboty, w które sklep jest otwarty tylko 5 godzin, więc czas płynie szybko i przyjemnie.

CZEGO OCZEKUJĄ KLIENCI OD DOBREGO SPRZEDAWCY?

Przede wszystkim wszechstronnej wiedzy produktowej. Wiedza niektórych klientów w zakresie planowanych zakupów jest niewielka lub niekompletna i w takiej sytuacji oczekują wsparcia ze strony sprzedawcy. Ważna jest więc umiejętność zaprezentowania cech i walorów konkretnych produktów oraz określenia ich mocnych stron, różnic i przewag nad innymi. Dobry sprzedawca powinien umieć właściwie rozpoznać potrzeby klienta i wspólnie z nim dokonać trafnego wyboru. Zdarza się, że w toku rozmowy ze sprzedawcą, klient decyduje się na rozwiązanie alternatywne, którego do tej pory nie rozważał. Gros oferowanych przez sklep produktów wymaga montażu. W tym zakresie ważne jest, aby sprzedawca poinformował o korzyściach dla klienta przy montażu firmowym oraz jak od strony organizacyjnej przebiega cała operacja. Czasem w naszej pracy napotykamy na problemy związane z terminowością dostaw i innymi błędami, tu klienci oczekują podjęcia działań zmierzających do jak najszybszej dostawy i bieżącego informowania.

PODOBNY ASORTYMENT OFERUJĄ DUŻE MARKETY. CZYM PANA SKLEP KONKURUJE Z NIMI?

Asortyment jest podobny, ale wydaje się, że jakość produktów jest po naszej stronie. Często słyszę uwagi klientów, że nie kupują już w dużych marketach, bo się zawiedli właśnie na jakości. Myślę, że nasze kolekcje są starannie dobrane i aktualizowane na bieżąco. Kilka tygodni temu zostały zakończone prace w kategorii Dywany co zaowocowało uatrakcyjnieniem kolekcji, ekspozycji i poprawiło ich dostępność. Doszło też do wymiany ok. 20 paneli, wkrótce pojawią się nowe chodniki. Oferujemy wiele produktów na wyłączność, mamy nowoczesną stronę internetową, docieramy do klientów przez dystrybucję gazetek bezpośrednio do domów oraz przez szeroko rozumiane media społecznościowe. Z całą pewnością oferujemy bardzo dobre ceny w zakresie produktów ekonomicznych i tych z wyższej półki. Produkty są dostępne w magazynie centralnym a logistyka działa sprawnie. I oczywiście obsługa klienta. W moim sklepie każdy klient jest ważny niezależnie od tego czy kupuje drobną rzecz czy 100m² drewnianej podłogi. Jesteśmy uśmiechnięci i uczynni, każdy może liczyć na „dzień dobry” i „przepraszam” jeśli coś poszło nie tak.

CZY TO BYŁA DROGA INWESTYCJA?

To jest oczywiście pojęcie bardzo relatywne. Przy kalkulowaniu rentowności przedsięwzięcia i podejmowaniu ostatecznej decyzji trzeba wszystko dokładnie policzyć. Opłata franczyzowa nie jest oczywiście jedynym wydatkiem. W moim przypadku niezbędne były wydatki związane z zaadoptowaniem lokalu do standardów sieci Komfort, prowizja dla agencji nieruchomości czy kaucja za lokal.

CO BYŁO NAJBARDZIEJ KOSZTOWNE PRZY URUCHAMIANIU SKLEPU?

Pozycją najbardziej kosztowną pozostaje kwota wynikająca z umowy z franczyzodawcą.

JAKIE PROFITY OTRZYMUJE PAN ZE WSPÓŁPRACY Z SIECIĄ KOMFORT?

Franczyzobiorca otrzymuje comiesięczne wynagrodzenie w postaci prowizji za sprzedaż towarów i usług. Poza tym może liczyć na dodatkową premię za realizowanie standardów związanych z prawidłowym utrzymaniem sklepu, przestrzeganiem procedur spółki oraz właściwą obsługę klientów. A do korzyści mniej wymiernych, ale niezmiernie ważnych zaliczyłbym samo członkostwo w naszej organizacji. Każdy dzień spędzony w sklepie poszerza wiedzę produktową np. dzięki informacjom płynącym z centrali, organizowanym szkoleniom lub wizytom przedstawicieli producentów. Firma wdraża rożnego rodzaju nowe rozwiązania operacyjne, proceduralne, opracowuje nowe systemy informatyczne. Udział w tak nowoczesnym środowisku pracy rozwija profesjonalizm każdego jej uczestnika.

BUDUJE SIĘ CORAZ WIĘCEJ, CZY PAN RÓWNIEŻ ODCZUWA TEN WZROST W SWOICH PRZYCHODACH?

Rzeczywiście w Polsce z roku na rok padają kolejne rekordy w branży budowlanej. Dodatkowo wyniki powiatu grodziskiego pod tym względem na tle kraju są szczególnie korzystne. Ilość oddanych mieszkań i domów w 2018r. w przeliczeniu na 10 000 mieszkańców należy do najwyższych w województwie i wynosi 57. Podobnie jest w zakresie wydanych pozwoleń na budowę. Ceny gruntów i nieruchomości są znacznie niższe niż w bliskiej Warszawie co sprawia, że wielu dotychczasowych Warszawiaków chętnie migruje i osiedla się w powiecie grodziskim. Dochody i wydatki gminy są wysokie a bezrobocie o wartości 3,5 % należy do najniższych w kraju. Nie dysponuję tu żadnymi statystykami ani też inną wiedzą. Ale wydaje mi się że bazę klientów sklepu stanowią jednak właściciele mieszkań i domów starych. I to ich wydatki decydują o obrocie sklepu. Nowych mieszkań wciąż jest zbyt mało żeby zakupy ich właścicieli spowodowały wyraźny wzrost obrotów sklepu. Co do szczegółów na razie nie mogę
się wypowiadać ponieważ sklep został otwarty w czerwcu 2018 więc pierwszy porównywalny miesiąc dopiero za mną.

CZY KLIENT PATRZY WCIĄŻ TYLKO NA CENĘ, CZY TEŻ NA JAKOŚĆ?

O wszystkim decyduje zasobność portfela i inne uwarunkowania, w tym potrzeba. Cały czas jest duża grupa klientów dla których pierwszym i kluczowym kryterium wyboru jest cena. Ale i oni oczekują minimum dobrego produktu. Są tacy którzy kupują drogi produkt o wysokiej jakości i pytają o rabat i oczywiście najmniej takich dla których cena nie gra roli. Najbardziej na jakości zależy miłośnikom swoich domów i mieszkań a nie zwykłym ich mieszkańcom. Ta kategoria klientów jest oczytana, świadoma swoich zakupów, zna specyfikę produktów, chce kupić coś szczególnego nawet za wygórowaną cenę.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design