Z jednej strony niecierpliwi, leniwi, nielojalni. Z drugiej – nowocześni, kreatywni, ambitni. Niezależnie od opinii na temat pokolenia Y, pracodawcy muszą pogodzić się z faktem, że to właśnie oni opanowują teraz rynek pracy. Odpowiedzialne podejście do obowiązków i lojalność względem pracodawcy – czy można obecnie na to liczyć u młodych? Przedstawiamy 10 sposobów, które zmotywują ich bardziej niż pieniądze.
Pokolenie Y – dobrze wykształcone i nowoczesne, mające wysokie oczekiwania zawodowe. Nie lubi biurokracji, braku zaufania i tradycyjnej hierarchii. 70 proc. takich osób jest gotowych odrzucić ofertę pracy, jeśli ta nie spełnia ich wymagań. Nawet, kiedy są zadowoleni z aktualnej pracy, odpowiadają na kolejne oferty. I odchodzą. – W ostatnim roku aż dwukrotnie wzrosła ilość aplikacji składanych przez osoby posiadające aktualnie zatrudnienie, zwłaszcza wśród grupy zawodowej 25-34 – mówi Miłosz Ryniecki z GoldenLine.pl. Serwisy rekrutacyjne umożliwiają obecnie przedstawienie ścieżki zawodowej i umiejętności kandydatów, dzięki czemu firmy szukające pracowników mają ułatwione zadanie. ,,Igreki” chętnie korzystają z nowych form poszukiwania pracy, sami też często chcą być znalezieni. Takie rozwiązania odwołują się do ich poczucia wyjątkowości i zmniejszają dystans pomiędzy nimi a pracodawcą. Przekonani o swojej wyjątkowości nie chcą się bić o miejsce przy biurku – wolą czekać, aż sami zostaną odkryci. Zmotywowanie pracownika nowej generacji do pracy i zaangażowania w życie firmy to obecnie spore wyzwanie. Oto 10 wskazówek, jak skutecznie to robić.
1. DOSTĘP DO NOWYCH TECHNOLOGII
Młodzi pracownicy to pokolenie ludzi dorastających w świecie nowych technologii. Coraz częściej mówi się nawet o nowym pokoleniu C – od angielskiego ,,connected” czyli podłączony do sieci. Zadaniem pracodawcy powinno być więc umożliwienie korzystania z nowych technologii w pracy. Dostęp do internetu, nowoczesnych narzędzi komunikacji czy urządzeń mobilnych nie tylko ułatwia pracę, ale także
wpływa na kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań. Cyfrowe i społecznościowe media odgrywają ogromną rolę w życiu pokolenia Y. Pozwalając na korzystanie z nich w czasie pracy (oczywiście, w granicach rozsądku) pracodawca pokazuje, że rozumie potrzeby podwładnych i wie, że ich życie pozazawodowe jest równie ważne.
2. MULTITASKING
Przedstawicieli generacji Y określa się często jako ,,wielozadaniowców”. Zdolność do wykonywania wielu czynności w tym samym czasie przejawia się u nich nie tylko w życiu prywatnym, ale także zawodowym. Dla młodego pracownika jednoczesne tworzenie prezentacji, prowadzenie rozmowy na Skypie i przeglądanie prasy nie stanowi problemu. Pracodawcy postrzegają często taki system pracy jako chaotyczny i mało efektywny. Powinni jednak przywyknąć do tego, że realizowanie kilku zadań równocześnie to znak rozpoznawalny millenialsów. Nie zawsze wpływa to na jakość i czas pracy, a dla pracownika nowej generacji jest sposobem na połączenie przyjemności z obowiązkami.
3. BUDOWANIE RELACJI
,,Igreki” znacznie bardziej od pracy indywidualnej, cenią sobie pracę w grupie. Młodzi pracownicy odczuwają często większą więź z zespołem, w którym pracują, niż z całą firmą. Niezwykle ważne jest więc budowanie dobrych relacji w firmie i stworzenie warunków do współpracy i integracji. Promowanie zespołowej lojalności i dobrej atmosfery wewnątrz organizacji są kluczowym narzędziem motywowania generacji Y. Pracodawcy muszą mieć na uwadze dbanie o poczucie przynależności do grupy oraz spójność wewnętrznej komunikacji.
4. REGULARNY FEEDBACK
Millenialsi uwielbiają być doceniani i chwaleni. Oczekują uznania za dobrze wykonaną pracę, aby wiedzieć, że ich wysiłek się opłacił. Zwykłe ,,gratuluję” lub ,,dobra robota” często wystarczają. Wsparcie ze strony przełożonego motywuje do osiągania jeszcze lepszych wyników. Nie zawsze muszą być to oczywiście same pochwały. Konstruktywna krytyka to dla pracownika również sygnał, że jego praca została zauważona i w jakich obszarach powinien się jeszcze rozwijać.
5. WYJAŚNIENIE CELU I WIZJI FIRMY
Sprecyzowana i odpowiednio sformułowana wizja wyznacza kierunek rozwoju firmy i stawia przed pracownikami konkretne wyzwania. Jeśli pracownicy znają cele organizacji to wiedzą, w którym kierunku powinni podążać. Dla młodych ludzi identyfikacja z wartościami firmy jest ważnym czynnikiem motywującym do pracy. Wizja potrafi pobudzić wyobraźnię, nadać nową wartość pracy i inspirować pracowników, nie tylko tych z pokolenia Y. Zaangażowanie w realizację wspólnych celów integruje wszystkich pracowników firmy. Pomagając zrozumieć rolę konkretnej osoby w szerszym planie, dajemy jej wyraźne poczucie celu. To sprawia, że pracownik czuje się doceniony, co z kolei zwiększa jego produktywność.
6. WORK-LIFE BALANCE
Work-life balance jest jednym z najważniejszych czynników, pozwalających na zachowanie millenialsa w firmie. Cechą charakterystyczną tego pokolenia, jest przekonanie, że praca jest jedynie częścią procesu samorealizacji człowieka. Nie żyją po to by pracować, lecz pracują po to, aby żyć. Biorąc to pod uwagę, pracodawca powinien zadbać o elastyczne warunki pracy, np. możliwość pracy zdalnej, czy nienormowany czas pracy. Warto pokazać pracownikom, że wspieramy ich pasje i styl życia, umożliwiając równoważenie czasu pracy i życia prywatnego.
7. ROZWÓJ PRACOWNIKA
Generacja Y traktuje często swoją pracę jako kontynuację edukacji. Pracownicy muszą mieć więc poczucie, że wciąż się uczą i zyskują cenne doświadczenie. Dla pracodawcy oznacza to, że powinien pamiętać o rozwoju zespołu, gwarantując różnorodne szkolenia i kursy. Uczestnictwo w takich programach przynosi korzyść nie tylko pracownikowi, ale także pracodawcy, który może wykorzystać nabyte przez podwładnego umiejętności. Dobra oferta rozwojowa to jeszcze większa szansa na przyciągnięcie i pozostanie pracownika w firmie.
8. WYRAŻANIE SIEBIE
Zachęcaj pracowników do wyrażania własnej osobowości. – Nic nie odstrasza millenialsów tak jak sztywne zasady, dress code i przestarzała kultura organizacji. Ingerowanie w indywidualny styl czy narzucanie sztywnych, korporacyjnych rozwiązań z pewnością nie motywuje ich do pracy – dodaje Miłosz Ryniecki z GoldenLine.pl. Po stronie pracodawcy leży więc kwestia prowadzenia niesformalizowanej komunikacji i zagwarantowanie większej swobody w tym zakresie.
9. LOKALIZACJA I PRZESTRZEŃ DO PRACY
Dla tej generacji, praca nie jest centrum życia, ale jedynie jego częścią. Aby zatrzymać najbardziej kreatywną i zaangażowaną grupę pracowników, firmy powinny zadbać o biuro dostosowane do ich potrzeb. Myśląc o nowoczesnym biurze, trzeba pamiętać o jego funkcjonalności, wyposażeniu i dobrej lokalizacji. Projektanci przestrzeni biurowych podkreślają często, że dziś centralnym punktem jest pracownik i jego potrzeby. W odpowiedzi na upodobania pokolenia Y, firmy udostępniają często nie tylko przestrzeń do pracy, ale także obiekty rekreacyjne, sale sportowe lub chill-out roomy.
10. DOBRA ATMOSFERA PRACY
Pokolenie Y jest przyzwyczajone do wszechobecnej rozrywki. Również w pracy czynnikiem, który decyduje o ich satysfakcji jest dobra atmosfera. Młodzi pracownicy oczekują partnerskich relacji, swobodnej komunikacji, czasu na odpoczynek w ciągu dnia i okazji do integracji ze współpracownikami. Równie ważne jest, aby na wszystkich z tych pól obecny był pracodawca. Socjalizowanie się ze swoimi pracownikami może okazać się najlepszym sposobem na zbudowanie lojalności i przywiązania do firmy. Z tymi oczekiwaniami trudno czasem zgodzić się transformersom, którzy swoją karierę zaczynali w zupełnie innej rzeczywistości i jeszcze nie przywykli, że dzisiejszy pracownik ma wybór i nie waha się z niego korzystać. Szef nie jest już autorytetem tylko dlatego, że ma stanowisko „Szef”. Musi się też wykazać i pokazać, że jest liderem. I warto się pochylić nad igrekami, bo jak mówi Marcin Piątkowski, ekonomista Banku Światowego, igreki mają naprawdę sporo do zaoferowania. – To niezwykle konkurencyjna, kosmopolityczna, zeuropeizowana i technologicznie wyrafinowana generacja.
Marta Krawczyk
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji