Usługi kurierskie - kiedy lokalizacja decyduje o Twoim sukcesie

Data dodania: 18 września 2018
Foto: Magdalena Gromisz, koordynator projektów w Mail Boxes Etc

O tym, w jakich sytuacjach wybór lokalu może zadecydować o sukcesie biznesowym opowiada Magdalena Gromisz, koordynator projektów w Mail Boxes Etc., odpowiedzialna za otwieranie nowych placówek franczyzowych.

Czy w przypadku tego typu biznesu lokalizacja biura odgrywa dużą rolę?

O lokalizacji swojego biznesu zawsze należy myśleć wieloaspektowo. W przypadku niektórych firm właściwy wybór miejsca stanowi gwarancję sukcesu. Ale w przypadku innego rodzaju działalności może się okazać, że to nie lokal, tylko zaangażowanie właściciela zadecyduje o powodzeniu. Zawsze warto w tej sprawie posłuchać rad franczyzodawcy, który z doświadczenia będzie wiedział, jaki typ lokalizacji najlepiej sprawdza się w prowadzeniu konkretnej działalności.

Najważniejsze pytanie, jakie należy sobie zadać już na samym początku, brzmi: „do kogo skierowana jest moja działalność i kto będzie moim klientem?”

Jeśli myślimy np. o działalności gastronomicznej, sklepie spożywczym, odzieżowym, czy salonie kosmetycznym lokalizacja ma z pewnością duże znaczenie. Każdy model biznesowy, który opiera się na klientach indywidualnych, tzw. „z ulicy”, wymaga lokalizacji znajdującej się w miejscu widocznym i łatwo dostępnym. Najbardziej atrakcyjny będzie lokal użytkowy znajdujący się przy głównej ulicy, na deptaku czy na samym rynku. Optymalnie parterowy, z dużą witryną. Zazwyczaj dobrą propozycją są galerie handlowe, i to pomimo wysokich czynszów, ponieważ oferują bardzo dobrą ekspozycję na klienta oraz szansę osiągnięcia naprawdę wysokich zysków. Jeżeli natomiast Twój interes opiera się na współpracy z klientami biznesowymi i z założenia pozyskujesz odbiorców samodzielne, to nie lokal będzie kluczowym czynnikiem determinującym sukces. W tym wypadku większe znaczenie ma zaangażowanie właściciela w rozwój biznesu i odpowiedni dobór współpracowników. Oczywiście ładny lokal w widocznym miejscu, w otoczeniu potencjalnych klientów, będzie dodatkowym atutem. Ale w tego typu biznesie da się osiągnąć sukces również w tańszej, nieco mniej atrakcyjnej lokalizacji.

Jakie są preferowane metody poszukiwania lokalizacji?

W dzisiejszych czasach to internet jest jednym z głównych źródeł, w których przedsiębiorcy poszukują lokali. W sieci bez trudu znajdziemy wiele stron, na których możemy wyszukać nieruchomości spełniające nasze oczekiwania. Warto tam zajrzeć już w momencie, gdy zastanawiamy się nad otwarciem firmy, żeby sprawdzić, jakie są orientacyjne ceny wynajmu w naszej okolicy. Dodatkowym źródłem informacji mogą być fora internetowe, pełne rad i wskazówek osób, które mają już doświadczenie z wynajmem. Wiadomości dotyczące lokali użytkowych na obszarze wybranego miasta można także znaleźć w urzędzie gminy, miejskim zarządzie budynków mieszkalnych, spółdzielniach mieszkaniowych i administracjach. Inną metodą, którą zawsze polecam, jest wycieczka po okolicy, czyli przejażdżka samochodem albo nawet pieszy spacer i obserwowanie witryn lokali – być może gdzieś znajdują się ogłoszenia o wynajmie? Jest to sposób czasochłonny, ale daje bardzo klarowny obraz sytuacji w danym rejonie. Od razu widzimy, czy na pewno w tym miejscu jest wystarczający ruch, czy coś nie będzie odstraszać potencjalnych klientów itd. Czasem można tak znaleźć prawdziwe „perełki”, a zawsze zyskamy lepsze rozeznanie. Nawet jeśli znamy okolicę, warto się jej przyjrzeć świeżym okiem.

Jaki lokal, w Pani ocenie, jest najlepszy na start?

Zasada, od której warto zacząć, to reguła małych kroków. Ważną sprawą jest zastanowienie się, ile tak naprawdę potrzebujemy miejsca na biznes. Czy trochę mniejszy i tym samym tańszy lokal będzie wystarczający na pierwszych kilka lat działalności? Może nie warto od razu szukać bardzo dużego i drogiego miejsca czy też kupować nieruchomości? W przypadku biznesów nastawionych na klientów biznesowych bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wypróbowanie lokalu na określony czas, w korzystnej cenie najmu, tak by przekonać się, czy wybrana lokalizacja jest rzeczywiście perspektywiczna.

Jak długo trwa znalezienie dobrego lokalu?

Trudno to jednoznacznie określić. Czasem będą to 2 tygodnie, ale może się też zdarzyć, że 4 miesiące. Wszystko zależy od rynku nieruchomości w danym mieście, w danej chwili. Dlatego niektóre sieci franczyzowe decydują się na poszukiwanie lokalizacji w imieniu swoich przyszłych partnerów. Dzięki temu oszczędzają czas, który musiałby poświęcić nowy franczyzobiorca. Z drugiej jednak strony ogranicza to wpływ na wybór miejsca prowadzenia działalności… a z doświadczenia wiem, że dla wielu osób jest to niezwykle istotne. Jeśli to my mamy decydujący wpływ na wybór lokalu, to z pewnością potrzebna nam będzie wytrwałość i systematyczność. Przeglądanie ofert i oglądanie lokali to po prostu część naszej pracy i trzeba na to wygospodarować czas. Ważne, żeby nie podejmować decyzji pochopnie, pod wpływem silnych emocji. Bardzo często franczyzobiorcy chcieliby jak najszybciej zdecydować się na lokal, który spełnia większość postawionych kryteriów, i nie mają ochoty sprawdzić wszystkich dostępnych opcji. Kluczowe jest, byśmy w momencie podpisania umowy wynajmu mieli przekonanie, że mamy pełną wiedzę o lokalach w naszym mieście czy też okolicy i jesteśmy pewni naszej decyzji. W końcu to wybór na lata.

Jakie powinno być zaangażowanie franczyzodawcy w poszukiwaniu lokalu?

Franczyzodawca, dając franczyzobiorcy możliwość wyboru lokalizacji, powinien na każdym etapie służyć radą i wsparciem. Już na samym początku, przed rozpoczęciem poszukiwań powinno się nakreślić konkretne kryteria, które ma spełniać sam lokal, ale także podać charakterystykę otoczenia. Zdecydowanie ułatwi to przedsiębiorcy dokonanie wstępnej selekcji ofert. Proces wyboru lokalu ma dynamiczny przebieg, dlatego ważne jest, by franczyzodawca był w stałym kontakcie z franczyzobiorcą i służył mu fachową poradą, na bieżąco rozwiewając wątpliwości. Franczyzobiorca, jako świeżo upieczony przedsiębiorca, może nie znać odpowiedzi na wszystkie pytania. Wiarygodny franczyzodawca przed zatwierdzeniem danej propozycji lokalu powinien wybrać się na wizję lokalną, żeby samemu ocenić potencjał i zgodność z kryteriami wybranej lokalizacji.

Na co zwracać uwagę przy wyborze lokalu? Jak sprawdzić jego potencjał?

Chcę to mocno podkreślić – wybór lokalu, w którym będzie działać firma, to jedna z najważniejszych decyzji, które przedsiębiorca podejmuje w początkowej fazie rozwoju. Dlatego trzeba dobrze poznać wszystkie wady i zalety danego miejsca. Duże znaczenie mają takie cechy jak wygląd nieruchomości, sąsiedztwo czy walory użytkowe (czy w lokalu da się wygodnie ustawić określone urządzenia, czy jest odpowiednie zaplecze itd.). Wszystko to są czynniki, które mogą zdecydować o powodzeniu interesu. Musi być wygodnie dla klientów i maksymalnie korzystnie dla początkującego biznesmena.
Na początku trzeba określić swoje potrzeby. Wskazać grupę docelową klientów i pomyśleć, co dla niej będzie miało znaczenie: bliskość komunikacji miejskiej czy raczej miejsca parkingowe? I jakiego typu miejsca parkingowe są potrzebne – wystarczą ogólnodostępne, przy ulicy, czy konieczny będzie własny parking, obszerny na tyle, by mogły na nim stawać samochody dostawcze? Zadaj też sobie pytanie o to, ilu lokalnych klientów masz szansę zdobyć. Tam, gdzie doskonale będzie sprzedawało się pieczywo, zupełnym niewypałem może się okazać restauracja z sushi.  Aby wybrać odpowiednią lokalizację należy wziąć pod uwagę szereg czynników, takich jak:
Koszty – jako właściciel musisz rozważyć, czy cena lokalu nie pochłania zbyt dużej części środków. Czy wyższy koszt wynajmu nie zagrozi płynności finansowej Twojego przedsiębiorstwa?
Dostępność – rozważ specyficzne potrzeby Twoich klientów i partnerów biznesowych. Odpowiedz na pytania: Czy łatwo będzie można znaleźć moją firmę? Czy dojazd jest prosty? Czy siedziba leży blisko głównych szlaków komunikacyjnych? Czy łatwo będzie zaparkować? Czy stan infrastruktury (chodnika, jezdni) nie będzie przeszkadzać klientom?
Prestiż – czy adres i okolica wpłyną pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa? Czy jakieś elementy najbliższego sąsiedztwa byłyby odbierane negatywnie?
Liczba mieszkańców, bywalców, przechodniów – dla sklepów, restauracji, kawiarni i klubów ruch w najbliższej okolicy jest najlepszym generatorem zysku.
Widoczność – czy mieszkańcy okolicy zobaczą Twój szyld, Twoje witryny i zapamiętają, że Twój biznes tu jest? W innym wypadku trzeba będzie poświęcić dużo więcej energii na promocję.
Jak widać, na podjęcie właściwej decyzji o lokalizacji firmy składa się szereg różnych czynników. Trzeba więc dobrze się rozejrzeć w miejscu, gdzie będziemy rozkręcać swój biznes, wziąć pod uwagę plusy i minusy danej lokalizacji i… wierzyć, że wszystko się uda.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design