Płatności przez internet - formy płatności w sklepach internetowych

Data dodania: 6 kwietnia 2020
Foto: pixabay.com

Płatności internetowe to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia sklepu online. Jakie formy płatności są dostępne i z jakich warto korzystać?

Podstawowe formy płatności online dzielą się na zwykłe przelewy, szybkie przelewy (możliwe dzięki zintegrowanym systemom płatności), płatności kartą, portfelem elektronicznym oraz przez SMS. Właściciel sklepu internetowego może umożliwić także płatność za pobraniem przez kuriera. Wszystko zależy od potrzeb danego sklepu oraz grupy docelowej. Poznaj rodzaje i systemy płatności oraz dowiedz się, co wziąć pod uwagę przy wyborze metod zapłaty, aby nie tracić klientów.

Dlaczego rodzaj płatności przez internet jest ważny?

Każdy sklep internetowy musi starać się o stałe zainteresowanie klientów swoimi produktami. Jednak dobre produkty i skuteczna reklama to nie wszystko. Jednym z czynników decydujących o zachowaniach konsumentów i ich ostatecznych decyzjach zakupowych są sposoby płatności dostępne w sklepie online. Prawie jedna czwarta klientów rezygnuje z zakupów i wybiera dokładnie te same produkty u konkurencji, jeśli w podsumowaniu zamówienia okazuje się, że sklep nie oferuje wygodnej dla nich formy zapłaty.

Bywa i tak, że nawet jeśli forma płatności jest wygodna, to sposoby dostawy nie spełniają konsumenckich potrzeb. Przykładowo klienci określają swoje zaufanie do wysyłki tradycyjną pocztą jako “niskie” i jeśli sklep nie udostępnia innych form dostawy, to są w stanie porzucić koszyk w ostatnim momencie przed zapłatą. Rodzaj płatności przez internet oraz sposób dostarczenia towaru to czynniki tak samo ważne jak sam towar oferowany przez właściciela sklepu internetowego.

Jakie formy płatności możemy udostępnić klientom?

Formy płatności i systemy płatności to pojęcia, między którymi często stawiany jest znak równości. Tymczasem “formy płatności” to ogólne określenie tego, jak można zapłacić w danym sklepie internetowym. Mogą to być płatności za pomocą:

• przelewu (zwykłego lub szybkiego),
• portfela elektronicznego (np. klient zakłada konto, doładowuje je konkretną ilością środków i korzysta z tego na zasadzie zapłaty ze środków przedpłaconych albo podpina kartę),
• SMS (przy pomocy numerów “Premium”),
• karty (debetowej, kredytowej, przedpłaconej).

Każda z tych form płatności może korzystać z różnego rodzaju systemów. Dlatego otwierając czy prowadząc już sklep warto przeanalizować, która najlepiej pasuje do danego biznesu i jego klientów.

Sklep internetowy może np. korzystać z wewnętrznego systemu płatności - tak jest na przykład na platformie sklepów Shoper - i w ramach jednej usługi mieć dostęp do wszystkich najważniejszych metod płatności, bez konieczności podpisywania z każdym dodatkowej umowy.

Inną opcją jest wybranie zewnętrznego operatora - który poprzez integrację z sklepem będzie obsługiwał płatności w sklepie. Jakiego operatora można wybrać? Istnieje wiele opcji:

• Dotpay - umożliwia płatności wieloma kanałami (przelewy, karty płatnicze). Obsługuje karty Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Diners Club International, JCB, MasterCard Mobile, E-portfele PayPal i wiele innych. Minusem jest fakt, że automatyczna płatność Dotpay równa się z prowizją w wysokości  1% do 2,2

• BlueMedia -  to usługa płatności automatycznych Pay by link (mTransfer, Przelew24 Banku BZWBK, iPKO), płatności kartą płatniczą, płatności cyklicznych, 1-Click (VISA, VISA Electron, MasterCard i Maestro), BLIK oraz płatności Szybkim przelewem.

• Przelewy24 - serwisy udostępnia automatyczne płatności przelewami online z 327 banków w Polsce oraz kartami płatniczymi. W ofercie ma także płatności mobilne, SMS Premium, płatności IVR, płatności rekurencyjne i wiele innych.

• PayU - system umożliwia wykonania przelewu z 22 banków oraz skorzystanie z rat internetowych PayU. Obsługuje karty płatnicze VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro

• PayPal - system to konto internetowe, dzięki któremu można wysyłać pieniądze z rozmaitych źródeł (np. karta kredytowa lub rachunek bankowy) do szerokiego grona odbiorców (np. do sklepów internetowych) bez udostępniania swoich danych finansowych. Ani sprzedający w sklepie internetowym, ani kupujący nigdy nie widzą numeru karty kredytowej czy danych bankowych.

To oczywiście tylko kilka przykładów systemów płatności online - obecnie jest ich znacznie więcej. Wybierając systemy, które zintegrujemy ze swoim sklepem internetowym, musimy wziąć pod uwagę kilka czynników omówionych w dalszej części tekstu. Warto także umożliwić klientom płatność zwykłym przelewem - z poziom konta bankowego, z samodzielnym wpisaniem nazwy odbiorcy, numeru konta, kwoty i tytułu przelewu.

Ważne! Jeśli naszą grupą docelową są klienci, którzy nie chcą bądź nie mogą obsługiwać elektronicznych systemów płatności, to wtedy jedną z dostępnych formy zapłaty powinna być przesyłka kurierem za pobraniem.

Co wziąć pod uwagę, wybierając formę płatności do sklepu online?

Forma płatności może ostatecznie zachęcić klienta do zrobienia u nas zakupów bądź odwieść go od tego pomysłu. Zanim się zdecydujemy na zintegrowanie swojego sklepu z konkretnym system, trzeba wziąć pod uwagę opinie klientów o danej platformie (poziom zaufania do niej, łatwość użytkowania, niezawodność). Opłaty ponoszone przez klientów - np. za płatność szybkim przelewem z automatycznego przekierowania do konta bankowego - muszą być jasno i przejrzyście opisane.

Dla właściciele sklepu internetowego ważna jest także łatwość wdrożenia danego rozwiązania - coś, co z poziomu użytkownika strony nie ma znaczenia. Jednak przedsiębiorca musi mieć pewność, że może liczyć na wsparcie  firmy przy implementacji oraz w późniejszych etapach, jeśli będzie taka potrzeba.

Nie każdy system płatności można zintegrować z każdym sklepem albo nie zawsze się to opłaca (koszty ponoszone przez przedsiębiorcę nie będą adekwatne do zadowolenia z usługi). Zanim zaczniesz proces integracji, upewnij się, że wszystkie aspekty danego systemy są dopasowane do twoich potrzeb. Policz też, czy opłaca ci się dodać do opcji zapłaty płatność kurierem za pobraniem - niekiedy klienci preferują tylko taki sposób zapłaty.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design