Kawa, kanapki, a nawet pełne dania obiadowe to oferta coraz częściej spotykana przy polskich stacjach paliw. Klienci coraz chętniej z niej korzystają. Dlatego warto pomyśleć o wprowadzeniu na stację tego typu oferty, zwłaszcza, że marże na gastronomii są znacznie wyższe niż na paliwach.
O tym, że gastronomia jest ważnym źródłem zysków dla stacji paliw, chyba nikogo nie trzeba dziś przekonywać. Wystarczy spojrzeć na działania podejmowane przez potentatów z branży. Orlen bardzo prężnie rozwija swoją sieć Stop Cafe oraz Stop Cafe Bistro. Wild Bean Cafe jest już obecne na wszystkich stacjach własnych BP, a w związku z zainteresowaniem franczyzobiorców koncern postanowił wprowadzić ten koncept także na stacje partnerskie. Lotos nawiązał współpracę z Polskim Jadłem, aby wprowadzić na stacje pierogi. Z kolei Statoil nie szczędzi środków, by wypromować swoje hot dogi. Reklamowane są one co najmniej równie często jak podstawowa oferta paliwowa.
Można więc pokusić się o stwierdzenie, że właściciele stacji paliw, które nie posiadają jeszcze oferty gastronomicznej, nie powinni zadawać sobie pytania, czy ją wprowadzić, ale którą koncepcję wybrać. Oczywiście stacje nastawione tylko i wyłącznie na obsługę rynku lokalnego - mieszkańców niewielkiej miejscowości - wciąż mogą funkcjonować bez gastronomii, najprawdopodobniej słusznie przewidując, że nie przyniesie im ona dużych dochodów. Niemniej stacje, których klienci to przynajmniej w części osoby będące w podróży, na pewno mogą liczyć na to, iż inwestycja choćby w ekspres do kawy okaże się opłacalna.
Jednym z rozwiązań, po które warto sięgnąć, jest franczyza. Osobie, która nie miała wcześniej do czynienia z branżą gastronomiczną, zapewni ona gotowy koncept. Uwolni tym samym od problemów związanych m.in. z projektowaniem i aranżacją restauracji, ustaleniem menu, szukaniem dostawców sprzętu czy produktów, a także promowaniem marki.
Poniżej przedstawiamy przegląd ofert współpracy dla właścicieli stacji paliw zainteresowanych poszerzeniem działalności o gastronomię.
W najskromniejszej wersji mogą to być kąciki kawiarniane. Koncept kawiarniany we franczyzie oferuje np. Anwim, ale dostępny jest on tylko dla franczyzobiorców sieci stacji paliw Moya. Co jeśli działamy w innej sieci bądź niezależnie i nie zamierzamy tego zmieniać? Ofertę dla takich osób ma m.in. firma ComfortExpress rozwijająca kilka sieci dedykowanych obsłudze podróżnych w zakresie noclegów i wyżywienia. Jednym z najnowszych konceptów spółki jest ComfortCaffe. Można go wprowadzić na stację bez konieczności posiadania kapitału na inwestycję początkową. Franczyzodawca zapewnia bowiem możliwość leasingu.
Interesującą propozycją w zakresie uzupełnienia oferty stacji o napoje i drobne przekąski może być wyposażenie jej w automaty vendingowe. Wciąż najpopularniejsze u nas są maszyny wydające kawę i herbatę, ale coraz częściej można też spotkać takie, które serwują słodkie i słone przekąski, a nawet pizzę. Na polskim rynku obecnych jest kilkaset firm vendingowych gotowych do nawiązania współpracy franczyzowej lub partnerskiej.
Obecnie z ok. 40 tys. automatów vendingowych działających w całej Polsce na stacjach paliw ulokowanych jest tylko kilka procent z nich. Potencjał tych lokalizacji jest więc wykorzystywany przez biznes vendingowy jeszcze w niewielkim stopniu. Oferowane przez firmy vendingowe formuły współpracy są przeróżne - mogą one sprzedać automat, oferując przy tym opcję leasingu, wydzierżawić go bądź samodzielnie eksploatować, płacąc właścicielowi stacji prowizję za udostępnienie atrakcyjnej lokalizacji. Warunki współpracy przyjmują więcej różnego typu postaci, ustalane są zazwyczaj indywidualnie.
Automat vendingowy czy kącik kawiarniany to gastronomia w wersji minimum. W wielu lokalizacjach warto jednak pomyśleć o otwarciu punktu gastronomicznego ze znacznie szerszą ofertą, a może wręcz restauracji. Opcji współpracy franczyzowej w tym obszarze jest praktycznie tyle, co sieci franczyzowych. Można bowiem przypuszczać, że żadna nie odmówiłaby współpracy z inwestorem, który chce otworzyć jej restaurację przy atrakcyjnie położonym szlaku komunikacyjnym.
Najliczniejszą siecią restauracji przydrożnych dysponuje w naszym kraju McDonald's. Nie sposób więc nie wspomnieć o warunkach franczyzy oferowanych przez tę sieć. Niestety nie są one łatwe do spełnienia. Właściciel stacji, który chciałby mieć obok restaurację McDonald's, powinien wiedzieć, że firma sama buduje swoje obiekty i zwykle sama je też prowadzi przez kilka pierwszych lat. Nowemu franczyzobiorcy powierza tylko lokale już działające, przy czym taka osoba musi dysponować kapitałem w wysokości 1,2 mln zł, a także przejść roczne szkolenie.
Sporą sieć lokali w tego typu lokalizacjach ma także KFC, ale tu franczyza zupełnie nie wchodzi w grę. Operatorem wszystkich restauracji tej sieci jest AmRest.
Restauracje typu fast food są bardzo dobrze przyjmowane przez kierowców. Mając tego świadomość, w lokalizacje przystacyjne zaczął celować także Subway. Sieć ma już blisko 60 barów kanapkowych w naszym kraju, wszystkie działają na zasadzie franczyzy. Subway to amerykańska sieć posiadająca na świecie blisko 35 tys. lokali. Minimalna kwota inwestycji w taką restaurację to 250 tys. zł. Subway jest bardzo zdeterminowany, by przyspieszyć ekspansję w Polsce, ponieważ planuje, że na koniec 2015 roku będzie działało 150 lokali.
Restauracje przystacyjne posiada także jedna z największych sieci pizzerii w naszym kraju - Pizza Dominium, choć dominują w niej zdecydowanie lokalizacje w centrach i na osiedlach miast. Dominium od pewnego czasu oferuje możliwość współpracy franczyzowej, ale dotąd nie wdrożyła w życie tej formuły rozwoju na szerszą skalę. Szacowane przez firmę nakłady potrzebne na uruchomienie takiego lokalu to od 150 do nawet 400 tys. zł.
Wśród franczyzodawców z branży gastronomicznej jest także trzech, którzy w szczególności upodobali sobie segment gastronomii przydrożnej i stworzyli koncepty, które mają być rozwijane tylko w tego typu lokalizacjach. Mowa o spółkach ComfortExpress, Polskie Jadło oraz sieci Leśne Runo.
O pierwszej z nich wspominaliśmy już przy okazji omawiania konceptu kącików kawiarnianych. Warto jednak wiedzieć, że ComfortExpress to także marki ComfortRestaurant oraz ComfortBistro. W restauracjach na licencji ComfortExpress można znaleźć wydzielone miejsca dla klientów biznesowych, w których mogą oni spokojnie zjeść lunch oraz skorzystać z Internetu, a także dla rodzin z dziećmi z kącikami dla najmłodszych i specjalnym dziecięcym menu. Firma szacuje, że adaptacja lokalu pod restaurację tej sieci to koszt ok. 50 tys. zł.
Wśród ofert franczyzowych dla stacji paliw nie sposób pominąć oczywiście Leśnego Runa. Notowana na rynku NewConnect spółka tworzy i rozwija sieć barów restauracyjnych zlokalizowanych przy głównych trasach komunikacyjnych, oferujących tradycyjne dania polskiej kuchni przygotowywane na bazie naturalnych produktów z dodatkiem owoców leśnych. Cechą wyróżniającą Leśne Runo spośród innych sieciowych firm gastronomicznych jest połączenie polskiej tradycji kulinarnej z nowoczesnymi standardami obsługi. Obecnie spółka prowadzi osiemnaście lokali, wśród nich pięć działa na zasadzie franczyzy. W tym roku kontrolę nad spółką przejął znany inwestor Krzysztof Moska, który jest także znaczącym akcjonariuszem w spółce Polskie Jadło i zapowiada konsolidację rynku przydrożnych lokali gastronomicznych. Zaangażowanie się znanego inwestora giełdowego w sieć Leśne Runo świadczy wyraźnie o dużym potencjale rynku gastronomii przydrożnej i możliwościach znacznego i dość szybkiego rozwoju działających na nim firm.
Wspomniana wyżej spółka Polskie Jadło wielokrotnie zapowiadała intensywny rozwój poprzez franczyzę konceptów Gościniec Polskie Jadło oraz PIT STOP Bar przeznaczonych dla dużych stacji paliw w bardzo dobrych lokalizacjach, np. przy MOP-ach i drogach o dużym natężeniu ruchu turystycznego. Jednak od kilku lat firma przeżywa kłopoty finansowe czego kulminacją był złożony przez zarząd wniosek o upadłość układową, co stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji planów rozwojowych firmy.
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - O tym się mówi
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji