Czy opłaca się otworzyć punkt kurierski?

Data dodania: 10 stycznia 2025
Własny punkt kurierski

Jedną z nielicznych gałęzi gospodarki, która nie tylko nie ucierpiała z powodu pandemii oraz wojny, lecz zanotowała z ich powodu wzrosty, są usługi kurierskie. Przyczynił się do tego znaczący wzrost znaczenia sprzedaży online na tle sklepów stacjonarnych. Dowodem na to są przewidywane tegoroczne rekordy – szacuje się, że pomiędzy październikiem a grudniem w Polsce dostarczonych zostanie ponad 450 milionów przesyłek. Czy w związku z tym otwarcie punktu kurierskiego może być dobrym pomysłem na biznes?

Czym jest punkt kurierski i na czym polega ten biznes?

Tysiące przedsiębiorców upatrzyło swoją szansę w rozwoju usług kurierskich w naszym kraju. Wielu z nich zdecydowało się na jednoosobową działalność gospodarczą i działalność jako kurierzy na ostatnim etapie łańcucha dostaw. Pracują jako podwykonawcy dla dużych firm kurierskich, rozwożąc przesyłki zakupionym lub leasingowanym samochodem dostawczym. Statystyki pokazują jednak, że do pomysłu tego należy podejść w sposób bardzo ostrożny. Ponoszone koszty w połączeniu z niską marżowością usług sprawiają, że wielu mniejszych przedsiębiorców nie oblicza w sposób prawidłowy opłacalności swojego biznesu, co kończy się długami i problemami finansowymi.

Atrakcyjną alternatywą do pracy jako kurier na jednoosobowej działalności gospodarczej może być punkt kurierski. Przedsiębiorca otwiera lokal, w którym klienci mogą nadawać oraz odbierać paczki różnych firm kurierskich. Samodzielne pozyskanie korzystnych umów z sieciami kurierskimi byłoby trudne, w związku z czym warto rozważyć w tym zakresie opcję franczyzy.

Punkt kurierski – od czego zależą jego dochody?

Szczegółowe przewidywania dotyczące możliwych do uzyskania przychodów punktu kurierskiego udostępnia np. franczyza epaka. Szacowany miesięczny przychód w lokalu prowadzonym przez okres 6 miesięcy to ok. 13 tys. zł. Po roku działalności kwota ta powinna być już dwukrotnie wyższa, a po 24 miesiącach może sięgnąć nawet 50 tys. zł. Jak podkreśla sieć, nie jest wymagane doświadczenie w branży. Do osiągnięcia powyższych rezultatów przyczynić się może przede wszystkim zaangażowanie w pracę oraz sumienna realizacja założeń, z jakimi wiąże się franczyza punktu kurierskiego. Istotne znaczenie ma też lokalizacja. Jej potencjał jest szczegółowo analizowany na etapie rekrutacji franczyzobiorców.

Na czym zarabia punkt kurierski?

Jeśli zastanawiasz się, na czym właściwie zarabia punkt kurierski, franczyza epaka.pl dostarcza informacji również na ten temat. Sieć współpracuje z takimi firmami kurierskimi, jak DPD, InPost, DHL, UPS, FedEx, GLS, a także innymi, mniej popularnymi dostawcami. Dzięki temu franczyzobiorca decydujący się na własny punkt kurierski, zarabia na:

  • Nadawaniu i odbieraniu przesyłek w lokalu,
  • Nadawaniu i odbieraniu przesyłek online,
  • Awizowaniu przesyłek,
  • Sprzedaży materiałów do pakowania,
  • Sprzedaży usług dodatkowych – np. ubezpieczenia.

Kluczowa dla potencjalnego zarobku, jaki osiąga punkt kurierski, jest też aktywność w zakresie pozyskiwania klientów biznesowych, co może znacząco przyczynić się do regularnego wzrostu wolumenu przesyłek.

Franczyza punktu kurierskiego

Punkt nadawania przesyłek kurierskich - jak otworzyć? Wystarczy skontaktować się z daną siecią franczyzową. Formularz, a także dane kontaktowe epaka.pl znajdziesz w naszym katalogu franczyz. Firma udostępnia kilka możliwości współpracy franczyzowej w formie pakietów. Najtańsza franczyza punktu kurierskiego to koszt zaledwie 8 tysięcy złotych. Jest to opcja dobra dla początkujących przedsiębiorców, a także osób chcących uniknąć ryzyka inwestycji większych kwot. Franczyzodawca zapewnia m.in. dostęp do systemów i narzędzi, szkolenie wstępne oraz podstawowe wsparcie merytoryczne i marketingowe. W większym pakiecie, za 15 tysięcy złotych, każdy otwierający własny punkt kurierski może również liczyć na szersze działania promocyjne oraz bogatsze wyposażenie lokalu, m.in. skaner do przesyłek, czy tablet do podpisów elektronicznych. Najdroższa opcja to wydatek rzędu 21 tysięcy złotych. W jej ramach franczyzobiorca otrzymuje np. pełne wyposażenie biurowe oraz indywidualne doradztwo biznesowe.

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć punkt kurierski, warto wiedzieć również o tym, że otwarcie dedykowanego lokalu nie jest jedyną opcją. Wyborem szczególnie polecanym w mniejszych miejscowościach jest dołączenie oferty epaka.pl do własnej oferty już działającej firmy. Koszt takiej współpracy to zaledwie 499 zł netto opłaty startowej oraz 19,99 netto miesięcznie.

Inną opcją z tej kategorii dostępną w naszym katalogu jest propozycja od Mail Boxes Etc. Jest to jedna z największych na świecie sieci franczyzowych specjalizujących się w outsourcingu przesyłek kurierskich i usługach dla e-commerce. Oprócz tego zajmuje się również drukiem i poligrafią. Głównymi odbiorcami są mali oraz średni przedsiębiorcy. Obecnie sieć dysponuje już niemal dwoma tysiącami punktów franczyzowych w ponad 40 państwach. Ważną zaletą, jaką wyróżnia się franczyza Mail Boxes Etc. jest fakt, że po złożeniu aplikacji potencjalny franczyzobiorca ma możliwość kompleksowego zapoznania się z warunkami pracy w sieci oraz osobami ją tworzącymi. Firma umożliwia udział zarówno w spotkaniach indywidualnych, jak też np. webinarium. Kandydat ma również możliwość kontaktu z menedżerami oraz innymi franczyzobiorcami podczas Discovery Day MBE. Oprócz opcji stworzenia własnego punktu Mail Boxes Etc. możesz również zdecydować się na przejęcie jednego z już działających lokali. Głównymi wymaganiami franczyzodawcy jest lokal o powierzchni pomiędzy 50 a 70 metrów kwadratowych znajdujący się na parterze, mający witrynę oraz miejsce parkingowe, znajdujący się w mieście o populacji minimum 50 tys. mieszkańców.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design