Do roku 2025 aż 75% pracowników na świecie stanowić mają osoby, które nie ukończyły 35. roku życia. W tej grupie osób dominuje najbardziej pozytywny stosunek do przedsiębiorczości – z pewnością, część z nich skorzysta ze sprawdzonych konceptów biznesowych. Czy polscy franczyzodawcy zauważają ten trend w strategii rozwoju swoich sieci?
Michał Janus z franczyzowej sieci platformy rabatowej Rabatem.pl zaznacza, że już teraz wśród franczyzobiorców firmy największą grupę (około 80%) stanowią osoby przed 35. rokiem życia. Może się wydawać, że jest tak z powodu specyfiki branży, w której działa firma. Jak się okazuje niekoniecznie.
– Nowoczesne technologie, praca z systemem do zarządzania treści stron internetowych nie są przeszkodą w pracy dla osób starszych. Wbrew pozorom, w branży liczą się tradycyjne umiejętności. Najlepiej radzą sobie osoby, które mają doświadczenie w sprzedaży – wyjaśnia w rozmowie z portalem Franczyzawpolsce.pl Michał Janus.
Zauważa też, że chęć prowadzenia własnej firmy wśród młodszego pokolenia jest bardzo widoczny i będzie się nasilał w najbliższych latach.
Potwierdza to Marcin Pierścionek manager ds. rozwoju sieci franczyzowej Epaka.pl, w której również największą grupę franczyzobiorców stanowią osoby przed 35. rokiem życia.
– Myślę, że w najbliższych latach młodych przedsiębiorców będzie jeszcze więcej. Jest to związane ze specyfiką naszego rynku pracy, na którym dominują umowy o dzieło, często nadużywane przez pracodawców. To powoduje chęć założenia własnej działalności. Nie oznacza to jednak, że franczyzą nie interesują się osoby dojrzałe. Mamy też spore zainteresowanie współpracą osób w wieku 50+ – mówi nam Marcin Pierścionek.
Pozytywny stosunek do przedsiębiorczości utrzymuje się w Polsce od lat, a obecnie deklaruje go aż 71% respondentów, to wśród osób przed 35. rokiem życia jest jeszcze wyższy i sięga aż 82 proc. Młodzi ludzie częściej niż reszta społeczeństwa zastanawiają się też nad rozpoczęciem własnej działalności. Wśród takich osób jest 41 proc. (o 3 pkt. proc. więcej niż przed rokiem), ale w najmłodszej grupie wiekowej (do 35. roku ) - aż 57 proc. , to o 10 pkt. proc. więcej niż przed rokiem (źródło: badanie Amway Global Entrepreneurship Report 2016).
Z czego to wynika? „Cechami przypisanymi do pokolenia osób urodzonych po 1978 roku - czyli do pokolenia Millenium jest przedsiębiorczość, orientacja na cel i wytrwałość” - tłumaczy prof. Izabela Koładkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. „Natomiast wychowanie w duchu wolności, jakiego doświadczyli ci respondenci przekłada się na problemy z podporządkowaniem i przejęciem roli pracownika. To zaś predestynuje do podjęcia samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym bycia sobie samemu szefem” - dodaje.
W Polsce o wzroście samozatrudnienia w ciągu najbliższych pięciu lat, najbardziej przekonani są ludzie młodzi, do 35. roku życia. Aż 39 % spośród ankietowanych w tej grupie wiekowej sądzi, że własny biznes będzie coraz bardziej popularny, a liczba osób prowadzących działalność wzrośnie. Jednocześnie tyle samo uważa, że liczba samozatrudnionych utrzyma się na dotychczasowym poziomie, a 9% - że zmniejszy się.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji