Za sukces franczyzy odpowiada zarówno sam franczyzodawca, jak też franczyzobiorcy danej sieci. Dobranie odpowiednich współpracowników, którzy będą zarządzać lokalami sieci, a także utrzymywanie z nimi odpowiednich relacji i zarządzanie nimi to jedno z ważniejszych zadań stojących przed każdą marką franchisingową. Zobacz, co warto wiedzieć w temacie, jakim jest lojalność franczyzobiorców i komunikacja w sieci franczyzowej.
Prowadząc sieć franczyzową, nie powinno wychodzić się z założenia, że niezadowolony franczyzobiorca to ktoś, kogo w każdej chwili można wymienić i znaleźć nową osobę do współpracy. Taka strategia może przynieść ze sobą opłakane skutki dla całego biznesu franczyzodawcy.
Po pierwsze, należy pamiętać o tym, że szczególnie w dzisiejszych czasach, w łatwy dostępem do informacji, żadna firma nie funkcjonuje w próżni. Częsta rotacja wśród franczyzobiorców oraz wszelkie problemy związane ze współpracą z siecią na pewno prędzej czy później ujrzą światło dzienne. Wiadomości o tym z pewnością dotrą do potencjalnych nowych franczyzobiorców. Może to zatem w znaczny sposób zmniejszać atrakcyjność całej sieci w ich oczach.
Długoterminowa współpraca franczyzowa poprawia skuteczność operacyjną sieci, a także jej stabilność i elastyczność. Pracując przez dłuższy czas z tymi samymi, sprawdzonymi osobami, marka może w efektywniejszy sposób planować długoterminowe działania i reagować na wszelkiego rodzaju zmiany na rynku. Łatwiej też wprowadzać innowacje oraz rozwiązywać bieżące problemy. W wymierny sposób przekłada się to na zmniejszenie kosztów działalności, ponieważ eliminowane są np. koszty przeprowadzania rekrutacji.
Jeśli zastanawiasz się nad otwarciem własnego biznesu i poszukujesz sprawdzonej franczyzy, zachęcamy, aby odwiedzić nasz katalog sieci franczyzowych.
Doświadczenia działających na rynku sieci pokazują, że w budowaniu lojalności istotnych jest przede wszystkim kilka podstawowych kwestii. Skuteczne zarządzanie relacjami we franczyzie powinno opierać się m.in. na:
Powyższy zestaw wartości można przekształcić niejako w poradnik, czego nie robić, aby relacje z franczyzobiorcami były na jak najwyższym poziomie. Z pewnością nie sprawdzi się podejście do współpracujących przedsiębiorców charakteryzujące się autorytaryzmem i traktowanie ich jak podwładnych. W rzeczywistości są oni partnerami biznesowymi i na takich zasadach powinni być traktowani. Oni również inwestują we franczyzę swój czas, wysiłek i pieniądze, więc nie można dziwić się temu, że chcą mieć wpływ na kształt prowadzonej przez siebie firmy.
Współpraca w modelu franczyzowym powinna być pozbawiona wszelkich niejasności dla współpracujących ze sobą stron. Warto dopilnować, aby wszelkie oczekiwania sieci wobec franczyzobiorcy były uzasadnione i odpowiednio wytłumaczone oraz komunikowane. W razie jakichkolwiek wątpliwości właściciele lokali powinni mieć możliwość kontaktu z osobą, która odpowie na ich pytania.
Na koniec trzeba wspomnieć również o inwestycjach i rozwoju. Sieć powinna być stabilna, aby była atrakcyjna dla franczyzobiorców, lecz stabilność ta nie ma oznaczać całkowitego braku zmian. Nawet najskuteczniej działający system zawsze można ulepszyć, odświeżyć, czy dostosować do zmieniających się oczekiwań klientów, a co za tym idzie, również kandydatów do dołączenia do sieci.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji