We franczyzie wygodniej

Data dodania: 24 sierpnia 2017
Kategoria:

Po ponad dziesięciu latach prowadzenia własnych sklepów Lidia Wędołowska-Pietrzyk zdecydowała się na działalność w znanej sieci handlowej. O tym jakie są różnice między biznesem prowadzonym w ramach franczyzy i w „pojedynkę” opowiada właścicielka trzech sklepów Carrefour Express.

Jak długo długo działa Pani w ramach tej sieci?

Pierwszy sklep otworzyliśmy w kwietniu 2014 roku. Wcześniej nie współpracowałam z żadną firmą w systemie franczyzy.

Czy miała Pani doświadczenie w tej branży?

Razem z mężem działamy w handlu od 2002 roku, prowadziliśmy własne sklepy. Trzy lata temu z pełną świadomością podjęliśmy decyzję o przystąpieniu do sieci Carrefour Express i ta współpraca okazała się owocna i satysfakcjonująca. W chwili obecnej rozważamy możliwość dalszego rozwoju w porozumieniu z Carrefour. Uważam, że dziś w obliczu ciągle rosnącej konkurencji ze strony dużych sieci, niewielkim i samodzielnym podmiotom handlowym dość trudno jest utrzymać się na rynku. Wsparcie silnego partnera handlowego jest cenne.

Nie bała się Pani utraty niezależności?

Nie mam poczucia, że odebrano nam niezależność. To mądrze zaprojektowana współpraca. Carrefour efektywnie wykorzystuje nasze doświadczenie i zaangażowanie, dając nam  jednocześnie możliwość rozwoju. Doświadczenie, jakie firma zdobyła działając kilkadziesiąt lat na rynku europejskim, jest nieocenione. Z kolei my, stosując się do polityki Carrefour, osiągamy wymierne korzyści, sklepy działają lepiej, klienci są zadowoleni. Jesteśmy dobrze kojarzeni na rynku. To nie jest wielka cena za pozorną utratę niezależności.

Jakie były najważniejsze argumenty, które wpłynęły na decyzję o przystąpieniu do tej sieci?

Przyjazne dla franczyzobiorcy warunki współpracy. Marka, jedna z najbardziej kojarzonych i rozpoznawalnych w Europie. Ważne było też uzyskanie możliwości poznania nowych technik handlowych i dostęp do nowoczesnych form sprzedaży produktów.

Jak długo trwają prace przygotowawcze do otwarcia sklepu Carrefour Express?

W naszym przypadku było to 10 dni. Carrefour potrafi! Oczywiście wszystko zależy od zakresu prac remontowych, które trzeba przeprowadzić w lokalu. Kiedy te prace są ukończone, sam proces przygotowania do otwarcia trwa maksymalnie 3 tygodnie.

Kto poszukuje lokalizację i prowadzi negocjacje dotyczące warunków wynajęcia lokalu - franczyzodawca czy franczyzobiorca?

Franczyzobiorca szuka lokalu we współpracy z przedstawicielem Carrefour, który pomaga w analizie poszczególnych lokalizacji. Każda lokalizacja musi zostać zaakceptowana przez zarząd Carrefour.

Czy podczas rozmów na temat przystąpienia do sieci miała Pani możliwość kontaktu z innymi franczyzobiorcami Carrefour Express?

Tak, przedstawiciele firmy zawsze pomagają w nawiązaniu kontaktu z innym franczyzobiorcą sieci, można również samemu wejść do sklepu Carrefour Express (jest ich dużo w Warszawie) i zapytać o opinie na temat współpracy.

Skorzystała Pani z tej możliwości, by poszerzyć swoją wiedzę o tym systemie, zweryfikować uzyskane informacje?

Skontaktowałam się z kilkoma franczyzobiorcami. Ich opinie o współpracy z Carrefour rzeczywiście były pomocne w podjęciu decyzji. Dziś myślę, że o wiele zależy od doświadczenia zdobytego w handlu, to jednak w przypadku przystąpienia do franczyzy z Carrefour zdecydowanie bardziej liczy się umiejętność otworzenia się na nowoczesne sposoby prowadzenia sklepów detalicznych.

Ile osób trzeba zatrudnić, by sklep działał bez zakłóceń?

Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ liczba pracowników zależy od powierzchni sprzedaży, godzin otwarcia oraz specyfiki danej lokalizacji. Przedstawiciele Carrefour pomagają ułożyć grafik i doradzają, ile osób powinna liczyć ekipa sklepu.

Kto rekrutuje pracowników?

Rekrutacja i zatrudnienie pracowników, jak i cała polityka kadrowa są w gestii franczyzobiorcy.

Jaką kwotą powinien dysponować ktoś, kto myśli o otwarciu takiego sklepu we franczyzie?

W przypadku formatu Carrefour Express convenience, franczyzobiorca ponosi koszty adaptacyjne lokalu (podłoga, oświetlenie i zaplecze), a całość wyposażenia, wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną oraz sprzęt zapewnia Carrefour.

Czy franczyzodawca pomaga w pozyskaniu finansowania tej inwestycji?

Carrefour zapewnia doradztwo w zakresie pozyskania finansowania.

Jakie wsparcie centrali jest najbardziej potrzebne przedsiębiorcom, którzy stawiają pierwsze kroki w tym biznesie?

Dla debiutantów w handlu spożywczym z pewnością cenne jest każde wsparcie ze strony franczyzodawcy. Jest niezbędne nie tylko przed otwarciem sklepu, kiedy ta pomoc obejmuje analizę lokalizacji, przygotowanie planu aranżacji sklepu, wyposażenie, jak również pakiet otwarciowy, a w przypadku franczyzy z Carrefour również kompletną pomoc ekipy specjalistów przy uruchomieniu sklepu.

Również po otwarciu placówki, kiedy zaczyna się właściwa działalność biznesowa, doświadczenie w handlu detalicznym franczyzodawcy, którym dzieli się z franczyzobiorcą, pozwala m.in. na odpowiednie zatowarowanie sklepu, aby asortyment szybko rotował. Franczyzodawca powinien też stale analizować bieżącą działalność sklepu i proponować różne usprawnienia. Ważna jest też możliwość korzystania z narzędzi biznesowych i – co równie ważne – marketingowych franczyzodawcy. Sprawdzony i wiarygodny franczyzodawca dzieli się swoim know-how i rozwiązaniami, które przetestował wcześniej we własnych placówkach, ponieważ dobry model współpracy franczyzowej zakłada zyski po obu stronach zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design