Pierwsza w Polsce kawiarnia sieci Starbucks będzie mieścić się przy ul. Nowy Świat 62 w Warszawie. Otwarcie już 7 kwietnia.
Pierwszy lokal tej amerykańskiej sieci słynącej ze smacznej kawy i przyjaznej obsługi miał powstać w Polsce na początku 2008 roku. Chwilę później okazało się, że AmRest (dystrybutor Starbucksa w Europie Środkowo-Wschodniej) postanowił najpierw otworzyć lokal w Pradze. Dlaczego? Podobno analiza polskiego rynku wykazała, że Coffee Heaven ma u nas tak silną pozycję, że bezpieczniej będzie rozpocząć działalność u naszych południowych sąsiadów.
„Starbucks już od dawna zapowiadał wejście na polski rynek, jednak debiut był wciąż przekładany. Wielu analityków rynku spodziewało się, że sieć w końcu zrezygnuje z tego kierunku ekspansji.- pisze Adam Domagała w tekście w serwisie portalspozywczy.pl
Ale o co tyle zamieszania? Co to w ogóle jest Starbucks i dlaczego budzi tyle emocji choć go jeszcze w Polsce nikt nie widział?
Starbucks to sieć kawiarni, która powstała 29 marca 1971 roku w Seattle. Właścicielami była trójka przyjaciół - Baldwin, Bowker oraz Siegl. Początkowo mieli kłopoty z wymyśleniem stosownej nazwy dla swojego przedsięwzięcia jednak z pomocą przyszła ulubiona powieść trójki przyjaciół pt: „Moby Dick”. Pierwszy oficer na statku, o którym traktuje książka nazywał się Starbuck. Baldwin, Bowker i Siegl dodali literkę „s” na końcu, żeby lepiej brzmiało i tak oto narodził się Starbucks.
Pierwotny model biznesowy Starbucks zakładał, że klienci będą kupować kawę na wagę w większych ilościach i poinstruowani przez obsługę będą przygotowywać ją sami w domu. Podstawą była dobra kawa (czyli arabica wypalana przez specjalistów, a nie robusta chemicznie niszczona, sprzedawana w supermarketach). Początkowo, Starbucks kupował już wypaloną kawę od innej kawiarni (Peet’s w San Francisco), będącej pierwowzorem Starbucksa. Jednak wzrost zainteresowania zmusił założycieli do nauki procesu wypalania i od tej pory kawa w Starbucks była wypalana na miejscu.
Dlaczego Starbucks chce otworzyć swoje kawiarnie w Polsce?
Odpowiedź jest bardzo prosta. Howard Schultz postawił sobie cel otworzenia 40000 lokali na całym świecie. Wg Company Factsheet (luty 2008) Starbucks posiada obecnie 15756 kawiarni, z czego 11168 w samych Stanach Zjednoczonych.
Sposób działania firmy Starbucks jest bardzo charakterystyczny. Odkąd Howard Schultz – odpowiedzialny za marketing marki- poczuł, że picie kawy trafiło w Stanach na podatny grunt, jego nadrzędnym celem stało się zalanie rynku kawiarniami Starbucks. Żeby to osiągnąć Starbucks stosował i nadal stosuje bardzo agresywną strategię wejścia do miasta (lub kraju). Albo przejmuje dominującą w danym miejscu sieć kawiarni, albo otwiera swoje kawiarnie w bezpośrednim sąsiedztwie głównego konkurenta. Ciekawe czy podobnie będzie i w Polsce, gdzie niekwestionowanym liderem rynku jest sieć CoffeeHeaven, która zajęła bardzo ciekawe lokalizacje.
Strategia sieci, czyli kuszenie konsumenta
Działanie sieci Starbucks opiera się na zasadzie “convenience”, czyli dogodność, wygoda. A wygoda to m.in. dostępność kawiarni na każdym kroku. Poza tym obsługa- barista, który przygotuje Twoją kawę (np. venti chai latte z mlekiem sojowym i dodatkiem syropu klonowego) specjalnie dla Ciebie (stąd pytanie “Jak masz na imię”), krótki czas oczekiwania w kolejce, kanapki i słodycze do wyboru w trakcie oczekiwania. To wszystko sprawia, że mamy poczuć się w centrum uwagi. A poza tym wszystkie te zabiegi sprawiają, że klienci bardzo szybko przywiązują się do kawy ze Starbucksa i zgadzają się płacić za nią 4 dolary, podczas gdy w zwykłych amerykańskich knajpach kawa kosztuje ok. 1 dolara…
A w Polsce?
Za małe espresso klienci zapłacą ponad 6 zł, cafe latte będzie dostępne w cenie ok. 14 zł.Za co płacimy pijąc kawę Starbucks? Poniżej zdjęcie, na którym widać co się składa na cenę kawy za $3,95.
Wygląda na to, że w Polsce Starbucks planuje zastosować się do swojej strategii. W ciągu kilku najbliższych lat planowane jest otwarcie 100 lokali w naszym kraju (dla porównania Coffee Heaven ma ich obecnie 54). Anna Robotycka, przedstawicielka firmy AmRest (operatora, który wprowadzi sieć na nasz rynek) zapewnia jednak, że Polska, tak jak inne kraje Europy Wschodniej oraz Azja są według Starbucksa bardzo perspektywiczne i w strategii firmy uwzględniane jako najważniejszy obszar rozwoju.
Nie wiadomo jeszcze jak będzie przebiegał rozwój sieci w Polsce, nie są również znane szczegóły dotyczące kampanii promującej debiut Starbucksa na polskim rynku. Czy Starbucks przejmie inną sieć kawiarni żeby od razu ugruntować swoją pozycję w naszym kraju, czy może będzie liczył na nowe lokalizacje, które mogą pojawić się na rynku w wyniku wycofywania się niektórych instytucji finansowych z najmu lokali na prestiżowych ulicach miast. Przedstawiciele firmy nie chcą komentować jeszcze sprawy. Zapewniają jednak, że już w przyszłym tygodniu firma przedstawi strategię rozwoju w Polsce.
Strategiczna lokalizacja
Starbucks - w myśl zasady wygody i dostępności- rozmieszcza swoje kawiarnie w miejscach, w których przebywa dużo ludzi. Po pierwsze są to główne ulice miast (tam najczęściej mieści się sztandarowy lokal Starbucksa). Po drugie są to centra handlowe. Po trzecie są to biurowce. Gdzie zatem Starbucks powinien otworzyć swój lokal w Warszawie? Jeśli zdecydują się na swoją agresywną strategię “pokaż, kto tu rządzi” ich kawiarnie znajdą się pewnie niedaleko głównych lokali Coffee Heaven (które zajęło już główne miejsca, o który mógł myśleć Starbucks). Jeśli jednak Starbucks będzie chciał znaleźć lokal dobrze położony, a niekoniecznie w bezpośrednim kontakcie centrów handlowych, to do wyboru ma kilka lokalizacji w centrum Warszawy np. nowopowstający dom handlowy rodziny Jabłkowskich u zbiegu Brackiej i Chmielnej albo budynek, którego właścicielami jest rodzina Likusów, budowany na placu również przy Brackiej, ale po drugiej stronie Al. Jerozolimskich, tam gdzie do niedawna stał pawilon chemiczny.
Starbucks jest obecnie największą siecią kawiarni na świecie, która działa w 48 krajach. Obecnie firma przeprowadza restrukturyzację kawiarni w USA oraz przygotowuje się do dalszego rozwoju na nowych rynkach.
Kasia Foks
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji