Sieci, które kuszą bardziej niż inne

Data dodania: 6 czerwca 2011
Kategoria:
restauracja_-_stoliki

Najwięcej osób szuka franczyzy w gastronomii. Ale w ciągu ostatniego roku zdecydowanie wzrosło zainteresowanie sklepami odzieżowymi, spożywczymi oraz mniej typowymi dla rynku franczyzy branżami.

Ponad rok temu, gdy przygotowaliśmy artykuł podsumowujący wyniki sondy na temat tego, w jakie branży najlepiej rozwijać biznes poprzez franczyzę, zatytułowaliśmy go Gastronomia i długo, długo nic. Dziś takie stwierdzenie nie byłoby już prawdą. Owszem, sieci gastronomiczne wciąż są numerem jeden wśród branż, w których franczyzobiorcy poszukują ofert. Zebrały ponad jedną piątą głosów w ostatniej sondzie portalu FranczyzawPolsce.pl.Jednak tylko w niewielkim stopniu liczba tych głosów przewyższa tę oddaną na sieci odzieżowe. Nie bez wpływu na taki wynik może być obserwacja przez przyszłych przedsiębiorców koniunktury na rynku oraz doniesień z poszczególnych sieci. O ile przedstawiciele największych sieci gastronomicznych wciąż narzekają na kryzys i przyznają, że rok 2011 jest równie cieżki jak poprzedni, o tyle odzieżówka wyraźnie zażegnała już kryzys. Sprzedaż w sklepach najpopularniejszych marek rośnie o kilkanaście, a niekiedy nawet o kilkadziesiąt procent rok do roku, o czym pisaliśmy niedawno w artykule Sklepy odzieżowe sprzedają coraz więcej.

Ponadto, po przystopowaniu inwestycji deweloperskich w centra handlowe w ubiegłym roku, początek bieżącego przyniósł dużą ilość nowych otwarć oraz zapowiedzi budowy kolejnych obiektów. Będą one pojawiać się nie tylko w dużych miastach, ale także tych średnich i małych. Jak wiadomo, w galeriach handlowych dominują najemcy właśnie z branży odzieżowej. Rysujące się na horyzoncie perspektywy pojawienia się w mieście nowych atrakcyjnych lokalizacji wywołały więc wśród lokalnych przedsiębiorców wzmożone zainteresowanie franczyzą w branży odzieżowej.

Zaskakująca jest także pozycja numer trzy - ponad 13 proc. potencjalnych franczyzobiorców wskazało, że poszukuje franczyzy poza najpopularniejszymi i najbardziej obfitującymi w oferty branżami. W ubiegłym roku wskaźnik ten oscylował wokół 5 proc. Branże nieuwzględnione w sondzie, w których franczyza staje się coraz bardzie popularna, to m.in. motoryzacja (w tym stacje paliw, serwisy samochodowe oraz myjnie), turystyka (hotele, biura podróży) oraz sklepy z artykułami wyposażenia wnętrz (meble, podłogi, drzwi, okna, glazura i wyposażenie łazienek etc.). Pojawia się także coraz więcej pojedynczych, dość nietypowych ofert franczyzowych. Część z nich opisaliśmy w artykule Oryginalny pomysł na biznes we franczyzie.

sonda_branze_podsumowanie

Wyniki tegorocznej sondy wskazują także na wzorst zainteresowania franczyzą w branży sklepów spożywczych oraz salonów urody. W obu tych branżach bardzo dużo działo się na przestrzeni ostatnich miesięcy.

Coraz bardziej dynamiczna ekspansja dyskontów, bankructwa kolejnych małych sklepów, zapowiedź przejęcia sieci franczyzowych Emperii przez Eurocash czy też wreszcie wystartowanie z ofertą franczyzową Makro Cash & Carry to procesy i zdarzenia, które mocno wpływają na obraz rynku FMCG w Polsce. Franczyza coraz częściej staje się istotnym tematem poruszanym przez największych graczy na rynku, coraz częściej gości też na łamach pism branżowych, co widocznie wpływa na wzrost zainteresowanie kupców tym tematem.

Z kolei salony urody za sprawą gabinetów fotodepilacji stały sie w ubiegłym roku jedną z najbardziej obfitujących w nowe systemy franczyzowe branż. Ale nie tylko franczyzodawcy stali się bardziej aktywni, ale równiez i franczyzobiorcy, którzy w ciągu roku uruchomili ponad 300 placówek w szeroko rozumianej branży urodowej. A to skłania kolejnych potencjalnych franczyzobiorców do poszukiwania pomysłów na swój biznes właśnie w tej branży.

Spadek zainteresowania franczyzobiorców finansami i bankowością (w ubiegłym roku ta kategoria dostała blisko 10 proc. wskazań) jest kolejnym potwierdzeniem tego, że osoby poszukujące franczyzy są bardzo wyczulone na trendy rynkowe. Jak wykazaliśmy w naszym ostatnim raporcie podsumowującym rozwój sieci agencyjnych banków, w 2010 roku liczba placówek działających w tej formule spadła. Spadła także liczba osób gotowych do inwestycji w tego typu biznes.

Najmniejszym zainteresowanie ze strony franczyzobiorców cieszą się takie branże jak: apteki i przychodnie, edukacja, nieruchomości, RTV/AGD/IT oraz konsulting. Przewidujemy jednak zmianę tego trendu w większości z tych kategorii. Franczyza bardzo modnym tematem staje się zwłaszcza w branży farmaceutycznej oraz agencji nieruchomości. Na rynkach tych przybywa ofert, zaś franczyzodawcy stają się coraz bardziej aktywni w poszukiwaniu franczyzobiorców.

Zapraszamy do udziału w kolejnej sondzie - tym razem pytamy franczyzobiorców oraz przyszłych franczyzobiorców, jaki minimalny poziom miesięcznego zysku netto z biznesu franczyzowego byłby dla nich satysfakcjonujący.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design