Nie zatrudniaj kolejnego pracownika - oto sposoby na wzrost wydajności firmy

Data dodania: 19 marca 2018
Kategoria:
Foto: freeimages.com
Nie zatrudniaj kolejnego pracownika - oto sposoby na wzrost wydajności firmy

Wydajność firmy to jeden z najważniejszych czynników wpływających na opłacalność biznesu. Szczególnie jeśli mówimy o małej firmie rozpoczynającej działalność, która chce zaoszczędzić na kosztach stałych. Jak zwiększyć jej efektywność bez zatrudniania kolejnych pracowników? 

Dobrze, jeśli ktoś pomyśli za Ciebie…

…tak, jak w przypadku franczyzobiorców Carrefour. We wrześniu tego roku przedstawiciele spółki Carrefour Polska poinformowali, że myślą nad wprowadzeniem kas samoobsługowych do sieci sklepów funkcjonujących w formacie convenience. W ten sposób franczyzodawca chce nie tylko usprawnić system obsługi klientów, ale obniżyć koszty pracy jakie ponoszą obecnie właściciele tych sklepów. Pamiętajmy, że franczyzobiorcy (właściciele małych sklepów spożywczych) często sami obsługują swoich klientów, bo chcą w ten sposób zredukować koszty pracownicze.

Dotychczas kasy samoobsługowe wykorzystywano jedynie w hiper- i supermarketach. Planuje się, że w sklepach działających pod marką Carrefour Express będzie działać nowy typ kas, zaprojektowany na potrzeby małych placówek handlowych. Kasa nowej generacji była już testowana w jednym ze sklepów tej sieci w Krakowie. Marek Lipka, dyrektor Carrefour Polska ds. sklepów convenience wyjaśnia, że sklep wyposażony w jedną tradycyjną kasę i jedną samoobsługową maszynę pozwoli na oddelegowanie pracowników na salę handlową.

Takie rozwiązanie umożliwia też pracę dwóch otwartych kas, co skraca kolejki. Kolejnym atutem, o którym powiedzieliśmy już na początku jest to, że maszyna z powodzeniem zastąpi pracownika. Jeszcze wcześniej na ten pomysł wpadła sieć dyskontowa Biedronka, która testowała to rozwiązanie już od 2013roku. Pierwsze kasy samoobsługowe pojawiły się w dwóch sklepach tej sieci (Warszawie i Gdańsku) w październiku br.

Sieć przed startem testów miała obawy, czy wprowadzenie kas samoobsługowych nie zmniejszy koszyka zakupowego klientów. Jednak – jak zaznacza właściciel sieci Jeronimo Martins – sprzedaż się nie załamała, wręcz przeciwnie idzie bardzo dobrze. Firmie sprzyja m.in. coraz większa znajomość technologii wśród klientów, a także asortyment, którego podstawą w dyskontach są produkty pakowane.

Gdy nie masz „za plecami” silnego partnera

Powyższy przykład dotyczy „uprzywilejowanych” przedsiębiorców (mowa o franczyzobiorcach Carrefour), którzy dzięki działalności pod marką dużego detalisty, mogą liczyć na szerokie wsparcie swojego biznesu. Większość polskich firm to jednak małe przedsiębiorstwa, które o swoje sprawy muszą zadbać same. Poniższe wskazówki są dedykowane właśnie takim firmom.

Dzięki nim, można nie tylko zwiększyć wydajność przedsiębiorstwa bez większych nakładów finansowych, ale również dokształcić się w innowacyjnych dziedzinach. Przede wszystkim automatyzuj wszystko, co się da. W tym celu wykorzystuj różnego rodzaju programy, które wykonają część pracy za Ciebie.

Zautomatyzować można wiele procesów. Zaczynając od umieszczania postów w mediach społecznościowych, a kończąc na mailingu. E-mail marketing to najstarsza, mająca około 40 lat metoda marketingu internetowego, ale wciąż aktualna. Według danych GUS, aż 58% internautów sprawdzenie maila traktuje jako najważniejszy cel w korzystaniu z internetu. Michał Dalachowski, managing direktor EmailLabs wyjaśnia, że właściwie prowadzone kampanie e-mail mogą przynieść satysfakcjonujące rezultaty, np. przy pozyskiwaniu leadów handlowych i budowaniu bazy odbiorców przyszłych komunikatów firmy.

Korzystając z innych nowoczesnych narzędzi, jak np. serwer SMTP w chmurze, możemy zapewnić dostarczalność e-maili na poziomie 99,8%, a do tego jeszcze uzyskać dostęp do zaawansowanych danych statystycznych. Ale trzeba pamiętać, że dobry wynik i zaangażowanie odbiorców można osiągnąć przede
wszystkim poprzez wysyłkę wartościowych komunikatów, do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie. Kolejne skuteczne narzędzie, które jest w zasięgu ręki każdego przedsiębiorcy to nic innego jak SMS.

To prosty, szybki i tani sposób dotarcia z informacją do nieograniczonej liczby odbiorców. Według badania „Komunikacja SMS w Polsce. Suplement dla biznesu” osoby wykorzystujące w swojej działalności marketing mobilny potwierdzają, że SMS-y odgrywają istotną rolę procesie komunikacji, a więcej niż połowa badanych ocenia ich konwersję sprzedażową na poziomie bardzo dobrym lub dobrym.

Jeszcze jedno narzędzie wspierające sprzedaż to powiadomienia Web Push. Zawierają one krótki, liczący kilkadziesiąt znaków komunikat w formie pop-upu, wzbogaconego małą grafiką i linkiem do strony internetowej. Dzięki temu, że komunikat jest zwięzły, odbiorca nie zastanawia się, czy go przeczytać, tylko po prostu to robi. Nie zapomnijmy też o innej formie kontaktu jak porada - konsultacje na chacie lub przez Messenger.

Jak podkreślają eksperci ds. sprzedaży, fachowa porada i rozwianie istniejących obaw to dla wielu klientów podstawa udanych zakupów bez względu na ich formę. Cowięcej, odpowiednio obsłużony klient zyskuje pozytywne doświadczenia i chętniej wróci do sklepu ponownie – czy to do tradycyjnego czy internetowego. Ponadto, efektywność działań handlowych i obsługę klienta może też podnieść system CRM, który pozwala gromadzić i analizować w centralnym miejscu informacje o kliencie.

Jakie funkcje może mieć taki system? Jeśli prowadzona jest sprzedaż internetowa, CRM informuje, kiedy użytkownik loguje się w sklepie, jakie produkty przegląda, z jakiego urządzenia korzysta i jakie są jego preferencje. Dzięki temu możliwa jest segmentacja klientów czy asortymentu. System może także rejestrować i udostępniać stany magazynowe, prowadzić politykę rabatową, pomagać kontrolować wyniki sprzedaży, a nawet zarządzać zespołem handlowym. Wykorzystaj również ogólnodostępne narzędzia np., takie jak Dropbox czy Google Drive. Dzięki tzw. chmurom informacyjnym przepływ danych w firmie będzie dużo sprawniejszy.

Pozwala to na korzystanie z tych samych plików przez wiele osób. Warto też korzystać z narzędzi pozwalających na jednoczesne pracowanie nad jednym dokumentem przez wiele osób. Tego typu funkcjonalności są dostępne m.in. w ramach darmowego pakietu narzędzi Google. Wsparcie działań w przestrzeni online i mobile jest niezwykle ważne nie tylko z uwagi na podniesienie sprzedaży w sklepach internetowych, ale również na efekt ROPO (Research Online Purchase Offline), czyli finalizowanie przez konsumentów transakcji stacjonarnie, na podstawie informacji znalezionych w sieci.

Dzięki zastosowaniu nawet niektórych z tych nowoczesnych narzędzi, przedsiębiorca może nie tylko budować świadomość marki, ale usprawnić komunikację z klientem oraz zwiększać konwersję prowadzonych działań marketingowych, co z przełoży się na sprzedaż.

Irina Nowochatko-Kowaczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design