Powierzchnia lokalu, jakim dysponujesz, może być przeszkodą dla otwarcia niektórych rodzajów działalności gospodarczej. Ze względów praktycznych nie da się otworzyć marketu budowlanego na 50 metrach kwadratowych. Wymagania dotyczące powierzchni ma również wiele sieci franczyzowych. Nie oznacza to jednak, że w niewielkim lokalu nie da się otworzyć ciekawego, rozwojowego, a także dochodowego biznesu. Zobacz propozycje, co otworzyć w małym lokalu.
Według statystyk Polskiej Akademii Rozwoju Przedsiębiorczości, mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, działające często właśnie w niewielkich lokalach, a nawet mieszkaniach zaadaptowanych na biura, stanowią nawet 99,8% wszystkich przedsiębiorstw istniejących w naszym kraju. Przyczyn popularności takiej formy działalności jest wiele. Przede wszystkim są to oczywiste kwestie finansowe. Mały lokal, a także niewielka liczba pracowników pozwala zaoszczędzić, maksymalizując zyski przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie istotne w branżach mocno specjalistycznych, o ograniczonej liczbie potencjalnych odbiorców, czy w tych, które cechują się wysokim nasyceniem rynku i konkurencyjnością. Ograniczeniem w wielu miejscowościach jest niewielka liczba dużych lokali, które często znajdują się w wyjątkowo drogich dla najemców centrach handlowych. Nie można też zapominać też o tak prozaicznym fakcie, jak to, że wielu przedsiębiorców nie ma na celu potencjalnego tworzenia dużej sieci handlowej, czy firmy ogólnopolskiej. Skutecznie realizują się oraz zarabiają na satysfakcjonującym dla siebie poziomie, działając wyłącznie na rynku lokalnym. Powyższe czynniki sprawiają, że rzeczywiście można znaleźć ciekawe pomysły na mały biznes.
Jeśli zastanawiasz się, co można otworzyć w małym lokalu, warto zapoznać się z ofertami franczyz, a także naszym artykułem „sprawdź 70 pomysłów na biznes”. Dzięki franczyzie możesz otworzyć działalność pod znanym szyldem, który ma już swoich zwolenników na rynku. Dostępne są zarówno pomysły firm usługowych, jak i działających w handlu detalicznym.
Wbrew pozorom, duży lokal nie jest koniecznością w biznesie gastronomicznym. Wiele sieci franczyzowych z tej branży udostępnia kilka możliwości współpracy. Jedną z nich jest okienko podawcze, czyli miejsce, w którym klienci otrzymają swój posiłek lub kawę na wynos. Wymagania dotyczące powierzchni są w takim przypadku naprawdę minimalne. To pomysł na biznes w małym lokalu nawet o powierzchni 6 m2.
Popularny biznes w małym lokalu to też agencja nieruchomości, ubezpieczeniowa, czy działająca w branży finansowej. W dużej mierze o potrzebnej powierzchni decyduje liczba stanowisk dla zatrudnianych agentów. W wielu ofertach w przypadku samodzielnej pracy własny lokal nie jest nawet wymagany. Gdy musi zostać otwarty, popularny przedział metrażowy to ok. 30-50 m2.
Coraz śmielej, nawet do mniejszych miejscowości, wchodzą franczyzowe sieci z branży usług zdrowotnych oraz beauty. Należą do nich np. sieci salonów wykonujących zabiegi dla ciała, a także salonów podologicznych. W zależności od wybranego konceptu można otworzyć biznes w małym lokalu o powierzchni 50-60 m2.
Znakiem czasów jest też wszechobecność punktów odbioru paczek. W ramach franczyzy otworzyć można lokal, w którym będzie możliwość odbierania, a także nadawania przesyłek wielu sieci. Minimalny metraż to ok. 30 m2.
We franczyzie możesz odnaleźć także pomysł na mały sklepik. Najpopularniejsze są zdecydowanie sklepy typu convenience, które w zasadzie wyparły już niezależne, małe sklepy spożywcze. Do otwarcia takiego lokalu również wystarczy lokal, którego powierzchnia nie przekracza nawet 100 m2. Jeśli zastanawiasz się, jaki biznes w małym lokalu będzie odpowiedni, doskonale sprawdzą się również bardziej wyspecjalizowane sklepy, które także dostępne są w ramach współpracy franczyzowej. Dobrym przykładem są np. sieci z wyposażeniem dekoracyjnym na imprezy – balonami, czy strojami na bale przebierańców. Z pewnością ciekawy pomysł na biznes w małym lokalu dla wielu potencjalnych przedsiębiorców to sklep z branży beauty, z kosmetykami oraz perfumami. W takim przypadku wystarczy nawet lokal o powierzchni w przedziale 20-30 m2. Jeśli szukasz pomysłów na temat „mam lokal – co w nim otworzyć”, warto przejrzeć oferty współpracy franczyzowej. Znajdzie się w nich coś odpowiedniego dla przedsiębiorców o różnych zainteresowaniach, predyspozycjach, a także możliwościach finansowych.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji