Grupa Żabka z przyspieszonym tempem wzrostu

Data dodania: 21 sierpnia 2025
Kategoria:
Sklep franczyzowy Żabka Polska

Na koniec czerwca 2025 roku sieć Żabka liczyła 11 793 sklepy, co oznacza wzrost o blisko 11% w porównaniu rok do roku. Grupa zwiększyła swoje plany ekspansji i w całym 2025 roku zamierza otworzyć ponad 1 300 nowych punktów w Polsce i Rumunii. Wcześniej zakładano 1 100 nowych lokalizacji.

Mimo wysokiej bazy sprzed roku oraz niesprzyjających warunków pogodowych w maju, sprzedaż porównywalna (LfL) wzrosła w pierwszym półroczu 2025 r. o 6,1%. Na wzrost wpływ miały działania w obszarze cyfrowym oraz dalszy rozwój działalności na rynku rumuńskim. Skonsolidowana sprzedaż do klienta końcowego osiągnęła poziom 14,8 mld zł, co oznacza wzrost o 14,4% rdr. Przychody ze sprzedaży wyniosły 12,8 mld zł i były wyższe o 14,7%.

Wzrost liczby sklepów, poprawa wskaźników LfL oraz zachowanie dyscypliny kosztowej przyczyniły się do zwiększenia skorygowanego wyniku EBITDA o 18,2% – do poziomu 1 654 mln zł. Marża skorygowanego EBITDA wzrosła do 11,2% (+0,4 p.p.).

Sezonowy wzrost przepływów gotówkowych w drugim kwartale pozwolił na dalsze zmniejszenie zadłużenia. Na koniec czerwca 2025 r. wskaźnik długu netto do skorygowanego EBITDA spadł rdr o 0,5x i wyniósł 1,2x.

– Osiągnięte dobre wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 potwierdzają skuteczność zaprezentowanej inwestorom strategii rozwoju, opartej na nowoczesnym ekosystemie modern convenience. Systematycznie zwiększamy skalę działalności, zarówno poprzez rozwój sieci sklepów, jak i rozbudowę oferty cyfrowej, notując wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL) oraz całkowitej sprzedaży do klienta końcowego. Przyspieszamy ekspansję - w ciągu sześciu miesięcy otworzyliśmy ponad 800 nowych placówek, co przybliża nas do realizacji nowego celu: ponad 1300 otwarć w całym 2025 r. Dynamiczny rozwój obserwujemy również na rynku rumuńskim, gdzie sieć Froo uruchomiła ponad 100 sklepów zaledwie rok po debiucie. W najbliższym czasie będziemy koncentrować się na zwiększaniu efektywności oraz realizacji strategicznego celu, jakim jest podwojenie wartości sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023–2028 – komentuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.

– Pierwsze półrocze 2025 oraz II kwartał to dobry okres dla naszej firmy, w którym według danych Nielsena, rozwijaliśmy się ponad dwukrotnie szybciej niż rynek, zwiększając swój udział do 10,6% z 9,9% rok wcześniej. W czerwcu 2025 r. zakończyliśmy strategiczny projekt montażu pieców gastronomicznych we wszystkich sklepach, dzięki czemu możemy rozwijać menu posiłków na ciepło “Prosto z pieca” w skali całej Polski. Przyczyniło się to do dwucyfrowego wzrostu sprzedaży dań gotowych (QMS), co znacząco wsparło wzrost sprzedaży LfL w pierwszym półroczu o 6,1%. Systematycznie inwestujemy w rozwój oferty produktowej, która odpowiada na potrzeby naszych klientów. Rozszerzyliśmy ofertę śniadaniową o posiłki na ciepło jak np. tosty z szynką czy panini z jajecznicą – i tylko w pierwszym miesiącu od ich wprowadzenia, sprzedaliśmy milion produktów z tej kategorii. W obszarze cyfrowym rozwijamy ofertę Żabka Ads, dzięki czemu klienci mogą łatwiej poznawać nasze promocje i z nich korzystać. Równocześnie znacząco powiększyliśmy asortyment produktów dostępnych do szybkiego zakupu i dostawy online – teraz można zamówić już ponad 10 tysięcy różnych produktów przez naszą nową platformę delio+. W całym 2025 roku spodziewamy się solidnego wzrostu sprzedaży LfL (w przedziale od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych), który będzie wspierany innowacjami oraz rozwojem rozwiązań cyfrowych, co pozwoli nam dalej umacniać pozycję lidera w branży – dodaje Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.

– Rosnąca sprzedaż, przekładająca się na pozytywne efekty skali, korzystnie wpłynęła na zyskowność bezpośrednią. W połączeniu z dyscypliną kosztową przełożyło się to w II kwartale 2025 r. na 20% wzrostu skorygowanego wyniku EBITDA oraz poprawę marży skorygowanego wyniku EBITDA o 0,6 p.p. do poziomu 13%. Wolne przepływy pieniężne wzrosły o 15% dzięki skutecznej kontroli wydatków i efektywności kosztowej. Zgodnie z sezonowym trendem, drugi kwartał przyniósł silne przepływy gotówkowe. W efekcie, wskaźnik finansowego długu netto do skorygowanego wyniku EBITDA obniżył się o 0,5x rdr, osiągając na koniec pierwszego półrocza poziom 1,2x. Wypracowane wyniki stanowią solidną podstawę do utrzymania marży skorygowanego wyniku EBITDA na poziomie 12–13% na koniec 2025 r. oraz dalszej poprawy rentowności skorygowanego zysku netto do około 3% w krótkim okresie – powiedziała Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.

Najważniejsze dane finansowe i operacyjne za I półrocze 2025 roku:

  • Przychody ze sprzedaży wzrosły o 14,7% r/r, osiągając 12,8 mld zł. W samym drugim kwartale wyniosły 7,1 mld zł, co oznacza wzrost o 16,2%.
  • Sprzedaż do klienta końcowego wyniosła 14,8 mld zł, co stanowi wzrost o 14,4% w skali roku.
  • Sprzedaż porównywalna (LfL) zwiększyła się o 6,1% zarówno w pierwszym półroczu, jak i w drugim kwartale.
  • Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 18,2% do 1 654 mln zł w I półroczu, a w samym II kwartale wyniósł 1 057 mln zł (+20,1% rdr).
  • Marża skorygowanego EBITDA wzrosła do 11,2% w pierwszym półroczu i do 13% w II kwartale.
  • Na koniec czerwca sieć obejmowała 11 793 sklepy, w tym 109 w Rumunii. To wzrost o 10,8% rdr. W II kwartale otwarto 368 nowych placówek.
  • W kanałach cyfrowych sprzedaż do klienta końcowego wzrosła o 26% w pierwszej połowie roku, a w samym II kwartale o 28%.
  • Skorygowany zysk netto za I półrocze wyniósł 144 mln zł (+82,9% rdr), a w II kwartale 221 mln zł (+25,5% rdr).
  • Wolne przepływy pieniężne w I półroczu osiągnęły poziom 1 165 mln zł. W II kwartale wzrosły o 14% r/r, do 1 074 mln zł.
  • Nakłady inwestycyjne wyniosły 740 mln zł, co oznacza wzrost o 14,7%. Środki przeznaczono m.in. na rozwój sieci oraz modernizacje sklepów, w tym instalację pieców gastronomicznych.
  • Wskaźnik długu netto do skorygowanego EBITDA spadł do poziomu 1,2x.

Sprawdź ofertę w katalogu

Finanse

  • Minimalna kwota: ok. 5000 zł
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: brak
  • Opłata marketingowa: brak

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design