Grene na Targach Systemów Sieciowych „Forum Franczyzy”

Data dodania: 23 maja 2013
Kategoria:

Podczas trwającej właśnie drugiej edycji Targów Systemów Sieciowych Forum Franczyzy 2013, duńska sieć sklepów z zapleczem rolniczo-technicznym Grene, w trakcie specjalnej konferencji dla dziennikarzy, zaprezentowała nową strategię rozwoju. Do 2018 roku firma zamierza podwoić stan posiadania placówek własnych i franczyzowych.

Aktualnie w Polsce funkcjonuje 86 sklepów własnych i 16 franczyzowych. Do 2018 roku plany zakładają posiadanie 100 placówek własnych i 120 franczyzowych. – Zamierzamy kontynuować ekspansję. W chwili obecnej Grene otwiera jeden sklep franczyzowy miesięcznie. Ta tendencja utrzyma się w najbliższych latach. Cały czas udoskonalamy swój koncept, każda zgłoszona lokalizacja jest dokładnie weryfikowana przez sieć i jeżeli spełnia zakładane przez nas kryteria i potencjał rozwoju, spotykamy się z potencjalnym franczyzobiorcą i przystępujemy do negocjacji – powiedział Jarosław Łuczak, Szef Marketingu Grene.

W chwili obecnej największą ilość sklepów Grene posiada w północno-zachodniej części Polski. – Zauważamy potencjał wschodniej Polski. Rolnictwo w tym rejonie naszego kraju bardzo się zmieniło przez ostatnie 20 lat i niewykluczone, że coraz częściej także tam będą otwierane sklepy Grene – dodał Jarosław Łuczak.

W realizacji ambitnych założeń Grene istotne miejsce zajmuje rozwój oferty współpracy za pośrednictwem franczyzy, wypracowanej na bazie 17 lat doświadczeń na rynku technicznego zaopatrzenia rolnictwa. W pierwszym roku funkcjonowania programu franczyzowego sieć otworzyła 12 sklepów. Do końca 2013 ta liczba powinna wynosić 28. – Do wdrożenia franczyzy przygotowywaliśmy się dłuższy czas. Sklepy własne stanowiły dla nas poligon doświadczalny, jesteśmy więc w stanie zminimalizować ryzyko związane z otwarciem sklepu franczyzowego Grene – powiedział Dariusz Stróżyk, Członek Zarządu, Dyrektor Zarządzający Grene Sp. z o.o.

Ambitne plany rozwoju sieci sklepów rolniczo-technicznych uzyskują potwierdzenie w oszacowanym przez Grene potencjale rynku technicznego zaopatrzenia rolnictwa, którego wartość oceniana jest na poziomie 2,7-3 mld zł., a roczna dynamika wzrostu nie spada poniżej 4%. – Szacujemy, że w 2013 roku będziemy posiadali jako cała grupa Grene ok 14,5% rynku, co daje nam miano jego lidera, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo współpracy dla naszych obecnych i przyszłych Franczyzobiorców – dodał Dariusz Stróżyk.

Grene cały czas monitoruje rynek w Polsce. Zdaniem firmy potencjał przedsięwzięcia, jakim jest prowadzenie sklepu z zapleczem rolniczo-technicznym jest nadal duży. – Przystępując do tworzenia strategii opracowaliśmy mapę potencjalnych lokalizacji, które wstępnie zostały przez nas zweryfikowane pod kątem atrakcyjności potencjału dla prowadzonej przez nas działalności. Jest ich w chwili obecnej 200, ale biorąc pod uwagę, że wokół wskazanych miejscowości mogą się znajdować lokalizacje sąsiadujące o dobrym skomunikowaniu, traktowane alternatywnie, przez co ich ilość szacujemy na ok. 300. Mapa powstała dla celów efektywniejszej komunikacji z rynkiem potencjalnych kandydatów, dla których jest ona wyraźną wskazówką, gdzie uruchomienie naszego biznesu może zaowocować sukcesem – podsumował Dariusz Stróżyk.

Doświadczenia wyniesione z ostatnich 17 lat działalności firmy Grene na polskim rynku, tylko dopingują jej przedstawicieli do stałego unowocześniania oferty franczyzowej, której głównym trzonem są szkolenia wstępne i okresowe, kompletna instrukcja prowadzenia biznesu w postaci podręcznika operacyjnego oraz elastycznie prowadzona polityka zakupowa, gdzie dostęp do „półki” w sklepie mają zapewniony również i inni dostawcy. – Budując sieć franczyzową od początku wiedzieliśmy, że zmieniać to będzie nasze dotychczasowe podejście do rynku. Coraz większa specjalizacja wymaga nawiązywania współpracy z nowymi dostawcami, którzy mogą sprzedawać swoje towary za pośrednictwem naszej sieci. Daje to nam i naszym franczyzobiorcom szybszą i dokładniejszą informację o produkcie, a także co ważne monitorowanie najlepszych cen, co jest przecież nie bez znaczenia dla rentowności biznesu sklepu rolniczo – technicznego – poinformował Leszek Niewiedziała, Szef Działu Rozwoju Sieci Grene Sp. z o.o. – Rozbudowa sieci za pomocą franczyzy jest głównym filarem strategii firmy Grene i na tym będziemy się w najbliższym czasie szczególnie skupiać – dodał Niewiedziała.

Specyfika sklepów z zapleczem rolniczo-technicznym Grene polega na tym, że właściciel nie tylko sprzedaje towar, ale zajmuje się też doradztwem i pozyskiwaniem klientów w sposób bezpośredni. Działając na określonym terenie zna dobrze swoich odbiorców – To nie jest sklep spożywczy, tu nie ma anonimowych klientów, dlatego nasi franczyzobiorcy przechodzą specjalne szkolenia branżowe – powiedział Leszek Niewiedziała. Zasięg takiego sklepu może wynosić nawet 50 km, a firma zapewnia wyłączność terytorialną każdemu franczyzobiorcy.

Potencjalny franczyzobiorca zainteresowany dołączeniem do sieci Grene musi liczyć się z wydatkami na otwarcie i zatowarowanie sklepu w wysokości min. 300 tys. zł. Opłata licencyjna wynosi 20 tys. zł, a opłata bieżąca to 2% miesięcznego obrotu netto. Grene obliguje swoich franczyzobiorców do zakupu min. 60 % towaru. – Pozostałą część każdy franczyzobiorca, po uzyskaniu naszej akceptacji, może zamówić u innego dostawcy. W praktyce jednak, według najnowszych danych, nasi franczyzobiorcy 97 % towaru kupują u nas – podsumował Niewiedziała.

Targi Forum Franczyzy potrwają do soboty 25 maja. Bierze w nich udział prawie 40 wystawców z kilkunastu branż. W programie przewidziano liczne konferencje, szkolenia i dużą dawkę profesjonalnych rozmów biznesowych.

Adam Gieras

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design