W wielu przypadkach będziecie mocno zaskoczeni, że są to rodzime marki. Najwięcej przykładów firm o obcobrzmiącej nazwie znajdziemy w branży fashion i gastronomii.
W świadomości klientów wciąż pokutuje myślenie, że obce – patrz zagraniczne - znaczy lepsze. Stąd nie dziwi fakt, że nawet nasze polskie marki przyjmują obce nazwy. Pytanie tylko po co to robią i czy to może pomóc w rozwoju tego biznesu? Sprawdźmy.
Oto nasza gorąca dwudziestka.
1. Reserved
Marka należy do polskiej firmy odzieżowej LPP S.A. z siedzibą w Gdańsku, posiadającą w swoim portfolio 5 marek – Reserved, House, Cropp, Mohito, Sinsay. W przypadku tego przedsiębiorstwa, wszystkie marki mają obco brzmiące nazwy. Sieć sprzedaży składa się z ponad 1700 sklepów zlokalizowanych w 19 krajach – to może tłumaczyć dlaczego twórcy tych marek zdecydowali się na takie nazwy. Firma od początku swojego istnienia związana jest z Pomorzem – w Gdańsku znajduje się jej centrala oraz projektowane są kolekcje Reserved, Cropp i Sinsay. Odzież dwóch pozostałych marek – House i Mohito powstaje w krakowskim oddziale LPP.
2. Krüger&Matz
To polska marka należąca do firmy Lechpol Electronics, specjalizująca się w imporcie urządzeń mobilnych oraz sprzętu audio. Siedziba tej firmy mieści się w Miętnem koło Garwolina. Twórcą marki Krüger&Matz jest przedsiębiorca Michał Leszek. Jej nazwa częściowo nawiązuje do amerykańskiego producenta wzmacniaczy i kolumn basowych – Gallien-Krueger, zaś w odbiorze masowym kojarzy się z niemiecką solidnością.
Marka Krüger&Matz pojawiła się na rynku w 2010 roku. Początkowo oferowała sprzęt z segmentu car audio (głośniki, wzmacniacze i radia samochodowe) oraz home audio (wieże, radioodbiorniki z CD, kolumny). Wraz z rozwojem technologii mobilnych do swojej oferty zaczęła włączać urządzenia przenośne (smartfony, tablety, inteligentne zegarki i opaski).
3. GoClever
Nazwa tej firmy budzi skojarzenia z amerykańską marką GoPro, która produkuje kultowe sportowe kamery. Polska firma też ma w ofercie podobne kamery, choć podstawę jej oferty stanowią tablety i smartfony. Firma prowadzi aktywną sprzedaż internetową.
4. Diverse
Marka należy do gdańskiej spółki Etos, funkcjonuje na naszym rynku od 1993 roku i wciąż jest dość popularna. Początkowo oferowała produkty głównie dla młodszych klientów, choć obecnie portfolio firmy jest bardziej uniwersalne.
5. Wittchen
To przykład marki, która początkowo pozycjonowała się jako marka luksusowa, dla klientów z raczej zasobnym portfelem. W ostatnich latach jednak, otworzyła się na klienta masowego wprowadzając swoje produkty do sklepów sieciowych, m.in. do jednej z sieci dyskontowej. Wiele osób myśli, że Wittchen to marka niemiecka bądź szwajcarska. Tymczasem firma ma całkowicie polskie korzenie, a jej siedziba mieści się w podwarszawskich Łomiankach. Nazwa firmy pochodzi od nazwiska jej założyciela, Jędrzeja Wittchena. Obco brzmiąca nazwa jednak przyciąga klientów – według badań KPMG, Wittchen to druga najbardziej rozpoznawalna przez Polaków firma, produkująca jakościowe akcesoria skórzane.
6. Willisch
Lody Tradycyjne Willisch to rodzinna firma założona w 1983 roku. Serwuje naturalne i ręcznie wyrabiane lody. Aktualnie w ramach tej sieci działa 11 lodziarni zlokalizowanych w Wągrowcu, Wałaczu, Pile, Chodzieży, Szczecinie, Bydgoszczy, Gnieźnie, Koszalinie, Kościerzynie i Śremie.
7. Gusto Dominium
Gusto Dominium to sieć ponad 70 restauracji w Polsce, pod tym szyldem działa też 7 lokali w Rumunii. Firma oparta jest wyłącznie na polskim kapitale. Pierwsza restauracja Dominium została otwarta w 1993 roku w Warszawie przy ul. Złotej przez Tomasza Plebaniaka. Od początku swojej działalności serwowała swoim klientom pizzę bazującą na oryginalnych włoskich recepturach.
8. Bierhalle
Nie, to nie jest niemiecka marka. Sieć Bierhalle należy do polskiego przedsiębiorstwa QLT Restaurant & Bar SP. z o.o. Stylizowane na niemieckie piwiarnie z lokalami w większych miastach w całej Polsce. Jej założycielami są Jerzy Becz – związany wcześniej ze spółką AmRest, która wprowadziła do Polski sieć KFC – oraz Roman Gościk, specjalista rynku nieruchomości. Pomysł, aby prowadzić restaurację warzącą własne piwa podpatrzyli w Niemczech. Stamtąd pochodzą także sprzęt do warzenia piwa oraz receptury, z których korzystają.
9. Atelier Amaro
To pierwsza w Polsce restauracja, które przyznano gwiazdkę Michelin. Brzmi włosko, a jej nazwa pochodzi od założyciela Modesta Amaro, który wcześniej nazywał się Wojciech Basiura. A gdyby jej właściciel został przy swoim pierwszym nazwisku i nazwał swój lokal u Basiury? Było by za słabo z punktu widzenia marketingu.
10. Pako Lorente
Pako Lorente to polska firma zajmująca się projektowaniem, produkcją i sprzedażą̨ odzieży. Na początku swojej działalności marka skupiała się na produkcji męskich koszul, wraz z rozwojem poszerzyła swój asortyment i aktualnie tworzy pełne kolekcje uzupełnione dodatkami i akcesoriami. W portfolio marki są dwie linie - męska i damska.
11. Greenpoint
To polska firma odzieżowa, która skoncentrowała się na asortymencie dla kobiet z każdym sezonem udoskonalać swpje produkty w oparciu o trendy modowe. Firma podkreśla, że stawia na kobiecość i wygodę, bez konieczności rezygnacji z elegancji.
12. Blu Shadow
Blue Shadow, marka stworzona przez dwie polskie projektantki - siostry Romę i Sarę Barna, która zajęła swoją niszę na rynku modowym. Sieć salonów funkcjonująca pod tą marką konkuruje z popularnymi „sieciówkami” jakością i dostępnością potrzebnych rozmiarów.
Chodzi o to, że większość firm nie szyje ubrań w dużych rozmiarach. Producenci wolą ich unikać z tego powodu, że wymagają większego nakładu pracy. Blue Shadow się tego nie boi, dzięki czemu wygrywa z konkurencją.
13. Venezia
Pod tą marką działają sklepy z obuwiem, torebkami i akcesoriami. Kolekcje Venezia adresowane są do kobiet i mężczyzn ceniących w modzie indywidualizm, najnowsze trendy i odważne wzornictwo.
14. Esotiq
To polska marka bielizny dla kobiet. Projekty tej marki powstają w doświadczonym zespole projektowym przy udziale m.in. domu mody EVA MINGE. Salony Esotiq są enklawą kobiecości w przestrzeni miast i galerii handlowych. Marka jest obecne również w Niemczech, gdzie rozwija się zarówno poprzez stacjonarną sieć sklepów, jak i w obszarze e-commerce.
15. QUIOSQUE
To kolejna polska marka odzieżowa z ofertą dla kobiet. Pierwszy sklep QUIOSQUE został otwarty w Bydgoszczy w 1992 roku. Salony QUIOSQUE są zlokalizowane w ponad 80 miastach w całej Polsce, głównie w galeriach handlowych. W salonach funkcjonujących pod tą marką można znaleźć zarówno odzież, jak i akcesoria: szale, apaszki, czapki, rękawiczki, torby i biżuterię.
16. Coccodrillo
Właścicielem tej marki jest firma CDRL, która powstała w roku 2002. Spółka zajmuje się projektowaniem, produkcją oraz dystrybucją odzieży przeznaczonej dla niemowląt i dzieci do lat 14. Siedziba firmy znajduje się w Pianowie koło Kościana (woj. wielkopolskie). Sieć Marka jest znana nie tylko w Polsce. Coccodrillo współpracuje z partnerami z następujących krajów: Arabia Saudyjska, Australia, Bułgaria, Czechy, Egipt, Estonia, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Austria, Mołdawia, Niemcy, Nowa Zelandia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Węgry, Mongolia, Szwecja, Szwajcaria.
18. Recman
Historia tej polskiej marki specjalizującej się w modzie męskiej sięga 1986 roku. Obecnie firma szyje rocznie ponad kilkadziesiąt tysięcy garniturów.
19. Giacomo Conti
Giacomo Conti to polska marka odzieżowa z ofertą dla mężczyzn, która powstała w 2006 roku. U jej podstaw leżą dwie tradycje - z jednej strony tradycja polskiego krawiectwa, dbającego o każdy szczegół, z drugiej – nawiązanie do włoskiego designu.
Dzięki tej synergii, produkty marki trafiają w gusta zarówno miłośników klasycznej elegancji, jak i poszukiwaczy nowoczesnego szyku bazującego na globalnych trendach obowiązujących w modzie męskiej.
20. Big Star
To firma założona w Polsce w 1990 roku przez przedsiębiorców Bogdana Kaczmarka i Wiesława Kosterę przy udziale szwajcarskiego holdingu Big Star AG jako spółka joint venture, zajmuje się sprzedażą, marketingiem oraz budową sieci sklepów firmowych. Siedziba spółki znajduje się w Kaliszu. W 1994 roku kapitał firmy był w 2/3 polski. Od 2005 spółka jest w 100% polska.
Dlaczego „podszywamy się” pod zagranicę?
Odpowiednio wybrana nazwa może już na samym początku przyczynić się do udanego startu firmy. W wielu przypadkach wybór nazwy zdeterminowały plany związane z zagraniczną ekspansją. I jest to zrozumiałe, bo to od początku ułatwia odbiór marki na obcych rynkach. Często jest też tak, że nazwa pochodzi od nazwiska założyciela firmy.
W tym przypadku można mówić, że jest to chwyt marketingowy, który zarazem nawiązuje do wartości firmy rodzinnej oraz nadaje marce prestiżu – nie każdy, przecież wie, że ma ona pochodzenie polskie. Jest też kolejne wytłumaczenie tego zjawiska, o czym zasygnalizowaliśmy na samym początku. W odbiorze masowym to, co pochodzi z zagranicy - z rynków rozwiniętych, mających swoją tradycję - jest po prostu uznawane za lepsze.
Irina Nowochatko-Kowalczyk
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji