5 kroków, aby zacząć sprzedawać w dropshippingu

Data dodania: 1 lipca 2024

Dropshipping jest jednym z innowacyjnych modeli sprzedaży, które znacząco ułatwiają wejście na rynek. Pozwala prowadzić sklep internetowy bez konieczności posiadania magazynu i inwestowania w towar.

Dzięki temu niemal każdy może dziś założyć działalność e-commerce. Jak się zaraz przekonasz, wystarczy wykonać w tym celu 5 prostych kroków. Przed Tobą praktyczny poradnik dla początkujących na temat dropshippingu!

Wybierz asortyment dla swojego sklepu internetowego

Jeśli chcesz prowadzić sprzedaż w dropshippingu, musisz najpierw zdecydować, jakie produkty oferować klientom. W tym celu najlepiej kierować się popytem i trendami konsumenckimi. W raporcie „E-commerce w Polsce 2023” znajdziesz na przykład informację, że do najczęściej kupowanych kategorii produktów w e-handlu należą:

odzież, akcesoria i dodatki,
obuwie,
kosmetyki i perfumy.

Czy to oznacza, że właśnie takie produkty powinieneś sprzedawać w dropshippingu? Niezupełnie! Pod uwagę nie bierzesz bowiem ani realiów rynkowych (w tym działań konkurencji), ani specyfiki samego dropshippingu.

Eksperci podkreślają przede wszystkim znaczenie polityki zwrotów w tym modelu. Sprzedając w dropshippingu, nie posiadasz własnego magazynu, a to oznacza, że nie masz miejsca na przechowywanie produktów odsyłanych przez klientów. Dobrym pomysłem wydaje się więc wybór takiego asortymentu, który rzadko podlega zwrotom. Sprzedaż butów lub ubrań może się okazać ryzykowna, a przynajmniej wysoce problematyczna – zauważa Bartosz Błęka ze Sky-Shop.pl.

Z tego samego względu warto unikać produktów o dużych gabarytach. Jeśli klient zdecyduje się zwrócić zegarek czy kolczyki, bez problemu przechowasz je do czasu ich ponownej sprzedaży. W zdecydowanie trudniejszej sytuacji znajdziesz się wtedy, gdy odeśle szafę czy łóżko.

Wybierając asortyment do e-sklepu, miej więc na uwadze, że dropshipping rządzi się swoimi prawami!

Zaopatrz się w oprogramowanie e-commerce

Wygoda zarządzania sprzedażą w dropshippingu będzie zależała przede wszystkim od tego, jakie oprogramowanie sklepowe wybierzesz. Możesz postawić na narzędzie open source lub platformę abonamentową. Choć to pierwsze będzie kusiło Cię teoretycznie darmowym dostępem, to drugie okaże się zdecydowanie lepszą opcją w przypadku początkującego użytkownika. Odznacza się bowiem kompleksowym charakterem i bardzo łatwą obsługą.

Zastanawiając się nad wyborem platformy sklepowej dla dropshippingu, zwróć szczególną uwagę na listy gotowych integracji z hurtowniami. Sprawdź, ile ich jest, jakie mają profile i do jakiego stopnia można zautomatyzować współpracę z nimi. Zdecyduje to o Twojej elastyczności w zakresie kompletowania asortymentu i wygodzie obsługiwania zamówień.

Dobra platforma e-commerce pozwoli Ci też kilkoma kliknięciami stworzyć funkcjonalny sklep internetowy. Zweryfikuj więc, czy oprogramowanie posiada łatwy w obsłudze kreator stron oraz dostęp do integracji z takimi narzędziami jak bramki płatnicze, systemy kurierskie czy dodatkowe kanały sprzedaży.

Uzgodnij warunki współpracy z hurtownią dropshippingową

Niemałym wyzwaniem może się dla Ciebie okazać wybór hurtowni dropshippingowej i podjęcie z nią współpracy. Każdy z dostawców kieruje się bowiem własną polityką sprzedaży i stosuje różne cenniki. Jako początkujący przedsiębiorca nie będziesz mógł raczej liczyć na rabaty przeznaczone dla kontrahentów składających największe zamówienia. Dobrą strategią na tym etapie może więc być pozyskiwanie wielu klientów przy narzucaniu niskiej marży.

Aby wybrać właściwą hurtownię dropshippingową do współpracy, zorientuj się, jaka jest jej polityka zwrotów (niektórzy dostawcy przyjmują odsyłane produkty z powrotem), jakie usługi kurierskie udostępnia i z jakich progów rabatowych będziesz mógł skorzystać w przyszłości. Pamiętaj też, że nie musisz ograniczać się do jednej hurtowni – nic nie stoi na przeszkodzie, aby nawiązać współpracę z kilkoma dostawcami i urozmaicić w ten sposób swój asortyment.

Połącz sklep z hurtownią dropshippingową

Kiedy wybierzesz już swoich dostawców, podpisz z nimi umowy, a następnie skorzystaj z funkcji gotowej integracji. Pozwoli Ci ona automatycznie pobrać cały asortyment hurtowni (lub wybrane kategorie produktów) do sklepu. Oznacza to, że nie będziesz musiał ręcznie wprowadzać na stronę takich danych jak tytuły i opisy ofert, zdjęcia artykułów czy ceny i stany magazynowe.
Co więcej, dane produktowe będą się aktualizowały na bieżąco. Jeśli na przykład cena wybranego artykułu ulegnie zmianie w hurtowni, jego wartość zostanie też odpowiednio dostosowana w Twoim sklepie. Pozwoli Ci to zaoszczędzić mnóstwo czasu i pracy.

Promuj sklep i sprzedawaj!

W momencie, gdy połączysz swój sklep z hurtownią (lub hurtowniami), będziesz gotowy, aby zacząć sprzedawać w dropshippingu. To nic trudnego – większość zadań przypadnie w udziale Twoim dostawcom. Proces realizacji zamówienia będzie wyglądał mniej więcej tak:

Klient składa i opłaca zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
Przekazujesz zamówienie do hurtowni (lub dzieje się to automatycznie).
Hurtownia kompletuje zamówienie i wysyła je do klienta.
Jako sprzedawca dostarczasz klientowi dowód zakupu (np. e-fakturę na maila).
Rozliczasz się z hurtownią, płacąc za sprzedane produkty i zachowując marżę.
Pamiętaj, że o ile hurtownie będą zajmowały się procesami logistycznymi, o tyle odpowiedzialność za pozyskiwanie klientów będzie spoczywała wyłącznie na Tobie. Z tego względu postaraj się opracować skuteczną strategię marketingową, w której uwzględnisz między innymi działania SEO, PPC czy social media.

Dropshipping – poradnik dla początkujących. Podsumowanie

Dropshipping może być znakomitym pomysłem na biznes dla początkujących sprzedawców. Dzięki niemu wejdziesz na rynek bez dużego kapitału na start i bez specjalistycznych umiejętności. Wystarczy Ci w tym celu dobre oprogramowanie e-commerce oraz podstawowa wiedza z zakresu marketingu. Pamiętaj też, że jakość sprzedaży będzie w dużej mierze zależała od usług Twoich dostawców. Dobrze zastanów się więc, z kim podjąć współpracę w ramach dropshippingu!

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design