Wydobyć potencjał z małych sklepów

Autor: Redakcja
Data dodania: 22 lipca 2012
Kategoria:

- Rozwój małych sklepów osiedlowych wymaga przyswajania nowoczesnych rozwiązań – wprowadzania akcji promocyjnych i marketingowych czy udogodnień dla klientów, np. płatności kartą czy możliwości zamawiania zakupów online – mówi Magdalena Figurna, menedżer ds. PR i komunikacji wewnętrznej w Makro Cash & Carry w rozmowie z portalem FranczyzawPolsce.pl.

Magdalena_FigurnaDane Euromonitor International mówią o długotrwałym trendzie spadkowym co do liczby sklepów osiedlowych w Polsce – o 10 proc. rocznie, tak że w 2025 roku zostanie ich niewiele ponad 30 tys. Czy w Państwa ocenie tak duży spadek to realny scenariusz i czy są szanse na to, by ten trend odwrócić albo przynajmniej w którymś momencie zatrzymać?

Magdalena Figurna: W otoczeniu małych sklepów osiedlowych zachodzi wiele zmian, które nie pozostają bez wypływu na warunki ich funkcjonowania. Zmieniają się potrzeby, preferencje i zachowania konsumentów, wzrasta złożoność rynków zbytu, dostawców i konkurentów, dynamicznie zmienia się technika komunikacyjna i informacyjna, również w handlu detalicznym. Małe sklepy osiedlowe są bez wątpienia kluczowym elementem polskiej gospodarki, o który należy dbać. Temu też służy akcja „Tu mieszkam, tu kupuję”, którą MAKRO prowadzi już drugi rok. Do tej pory przyłączyło się do niej ponad 11 000 sklepów w całej Polsce. Jesteśmy przekonani, że tylko dzięki wspólnej dyskusji i zwróceniu uwagi opinii publicznej na problem handlu tradycyjnego uda nam się zatrzymać dynamiczny spadek liczby sklepów osiedlowych.

Co wynika z tej dyskusji? Jakie działania należy pojąć?

Jak pokazują wyniki badania „Sytuacja małych sklepów w Polsce”, przeprowadzonego na potrzeby II edycji kampanii, właściciele sklepów osiedlowych obawiają się o swoją przyszłość. Aż 70 proc. z nich zauważa przeszkody w prowadzeniu działalności handlowej, w tym m.in. bliskość konkurencyjnych placówek handlowych. Nie bez znaczenia pozostaje też duża koncentracja innych małych sklepów. Mimo to w sklepach osiedlowych drzemie olbrzymi potencjał. Polacy cenią je za dogodną lokalizację (73 proc.), dostępność świeżego towaru (53 proc.) oraz indywidualne podejście do klienta (40 proc.). To właśnie tymi elementami małe sklepy są w stanie podjąć walkę z wielkoformatową konkurencją. Niezależne sklepy powinny wygrać ofertą szytą na miarę, uwzględniającą specyficzne potrzeby otoczenia, w którym funkcjonują. Wyniki raportu wskazują również na potrzebę wsparcia handlu ze strony władz miasta lub dzielnicy – uważa tak ponad 2/3 ankietowanych. Preferowane jest głównie wsparcie finansowe, organizacyjne oraz w postaci sprzyjających regulacji prawnych. Wyniki potwierdzają również, że rozwój małych sklepów osiedlowych wymaga przyswajania nowoczesnych rozwiązań – wprowadzania akcji promocyjnych i marketingowych czy udogodnień dla klientów, np. płatności kartą czy możliwości zamawiania zakupów online (oczekuje tego ponad 8 proc. ankietowanych). Właściciele sklepów, na co zwrócili uwagę respondenci, powinni bardziej starać się poszerzać ofertę produktów objętych promocjami

Wielu niezależnych detalistów w tej trudnej sytuacji szuka wsparcia u większych graczy, przyłączając się do tworzonych przez nich sieci franczyzowych. Potwierdzeniem tego jest m.in. spektakularny sukces sieci Odido, do której w ciągu roku przyłączyło się 1000 placówek. Czy uczestnicy sieci odczuwają poprawę?

Dynamika rozwoju sieci ODIDO jest najlepszym potwierdzeniem wymiernych korzyści, jakie wiążą się z przystąpieniem do niej placówek. Przyłączają się do nas nie tylko sklepy, które wcześniej działały niezależnie, ale i te, które były zrzeszone w innych sieciach. Na poprawę sytuacji sklepów wpływa stała opieka naszych konsultantów, solidne wsparcie marketingowe oraz upusty na produkty dostępne w MAKRO.

Rzeczywiście to wsparcie marketingowe jest szczególnie zauważalne. Odido to jedna z nielicznych, jeśli nie jedyna sieć sklepów osiedlowych zrzeszająca punkty należące do różnych kupców, która inwestuje w reklamę ogólnopolską – radiową i telewizyjną. Czy w sieci obowiązuje składka marketingowa?

Nie, składka marketingowa nie istnieje w naszej sieci. Nasza akcja w znaczący sposób wpłynęła natomiast na rozpoznawalność marki ODIDO.

Proszę o przypomnienie podstawowych warunków przystąpienia do sieci.

Do sieci mogą przystąpić właściciele zarówno małych, jak i większych sklepów spożywczych na terenie całej Polski, którzy chcieliby mieć dostęp do kompleksowego pakietu doradczego MAKRO, a przy tym zachować dużą niezależność działania. Nie ma opłat za przystąpienie do sieci ODIDO, za działanie w niej pobierana jest roczna opłata w wysokości 100 zł. Koszt, który właściciel sklepu musi ponieść, jest związany z zakupem oznaczeń lub odpowiedniego wyposażenia. Ponadto, w ofercie każdego sklepu ODIDO są produkty Fine Food i Aro – marek dostępnych wyłącznie w halach MAKRO. W zależności od wielkości sklepu, w jego asortymencie znajduje się od 100 do 150 produktów sygnowanych logo Aro i od 150 do 250 produktów marki Fine Food.

Czy właściciele Odido mają specjalne warunki zakupu w halach Makro?

Tak, otrzymują od nas specjalne warunki zakupowe na produkty uwzględnione w gazetkach reklamowych. Korzystają również z dwóch programów lojalnościowych: programu rabatowego, który daje im 5 proc. zniżki na zakupy w halach MAKRO oraz programu o charakterze „collect & win” – za zakupy w MAKRO zbierają punkty, które wymieniają na artykuły wyposażania sklepu.

Jakie jest obecnie zainteresowanie siecią? Czy dalej planuje się ona rozwijać równie prężnie?

Dotychczasowa dynamika rozwoju sieci ODIDO prześcignęła znacznie nasze oczekiwania. Obecnie sieć skupia ponad 1100 sklepów na terenie całego kraju. Jak pokazują rezultaty naszego badania, które przeprowadziliśmy w zeszłym roku wśród polskich kupców, 22 proc. właścicieli sklepów ocenia swoją obecną sytuację na rynku zdecydowanie gorzej niż w zeszłym roku. Wiemy także, że wielu z nich, myślących o przystąpieniu do sieci franczyzowej obawia się ukrytych kosztów oraz utraty niezależności. Z kolei prawie jedna czwarta badanych za pozytywny aspekt sieci franczyzowych uważa możliwość zakupu towarów po niższych cenach. Klienci doceniają również jednolite oznakowanie sklepów oraz pomoc w prowadzeniu działalności. To wszystko daje im sieć ODIDO - gwarantuje niezależność biznesową, solidne wsparcie marketingowe, brak ukrytych opłat i atrakcyjne upusty na produkty kupowane w halach MAKRO. Zainteresowanie ze strony właścicieli sklepów na pewno przełoży się na dalszą ekspansję sieci, my zaś ze swojej strony na pewno będziemy nadal pracować nad jej promocją.

Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram