Jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek kosmetycznych w Polsce i na świecie. Nasi franczyzobiorcy mają możliwość czerpania z siły marki, oferując konsumentom produkty najwyższej jakości - mówi Anneli Loorits, General Manager Avon Polska.
Dlaczego postanowiliście wejść w retail? Czy to już koniec sprzedaży bezpośredniej?
Jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek kosmetycznych w Polsce i na świecie. Globalnie, skupiamy wokół naszej marki miliony Konsultantek, w tym ponad 145 tysięcy w kraju. Nie stoimy w miejscu, rozwijamy się, podążamy za trendami i chcemy dać Klientom możliwość zakupu ulubionych kosmetyków jak chcą i tam gdzie chcą. Wejście do retail to kolejny kamień milowy w naszej strategii omnichannel, którą rozwijamy od dłuższego czasu. Najpierw pojawiliśmy się w kanałach online, a teraz przyszedł czas na drogerie Rossmann i sklepy franczyzowe Avon. Pragnę jednak podkreślić, że sprzedaż bezpośrednia pozostaje sercem marki Avon. Jesteśmy członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej i aktywnie działamy na rzecz jej rozwoju w Polsce. Nasz biznes rozwija się dzięki zaangażowaniu naszych Konsultantek. Dzięki ich pasji, wiedzy eksperckiej, spersonalizowanemu podejściu i budowanym relacjom, oferują one unikalne na rynku doświadczenie, które jest teraz bardzo doceniane przez Klientów. Budujemy wielokanałowy ekosystem, by móc dotrzeć do nowych Konsumentów, którzy mogą nie znać naszej marki. Strategia ta obejmuje zarówno kanały online, jak i sklepy detaliczne. Jesteśmy pewni, że teraz będą mieć łatwiejszy dostęp do naszych kosmetyków i docenią ich świetną jakość.
Chcąc skupić się na tym wątku – skąd pomysł na franczyzę Avon?
Tak jak wspomniałam wcześniej, chcemy dotrzeć do nowych Klientów, a tym, którzy znają już nasze kosmetyki, umożliwić zakupy jak chcą i gdzie chcą. Avon zawsze wspierał rozwój przedsiębiorczości, a oferując otwarcie sklepu franczyzowego lub wyspy handlowej, umożliwiamy przedsiębiorcom otwarcie własnego biznesu kosmetycznego. Mogą teraz wejść na rynek kosmetyczny ze znaną marką i produktami wysokiej jakości. Do tej pory otworzyliśmy ponad 70 sklepów w Turcji, 2 w Wielkiej Brytanii i w ostatnim kwartale, 3 pierwszy punkty w Rumunii. Nowe lokalizacje potwierdzają, że nasz model franczyzowy to atrakcyjny biznes.
Do kogo skierowana jest oferta franczyzy?
Oferta skierowana jest do wszystkich przedsiębiorczych osób, gotowych na nowe wyzwania i chcących odnieść swój sukces razem z Avon. Nasza propozycja jest idealna dla każdego, kto dysponuje zdolnością inwestycyjną i pragnie prowadzić własny biznes w branży beauty. Partnerami mogą zostać zarówno Konsultantki, jak i osoby niezwiązane wcześniej z Avon, które są zainspirowane wizją i warunkami franczyzy.
Kto może zostać Waszym franczyzobiorcą?
Kandydaci muszą posiadać zdolności inwestycyjne i zasoby finansowe na rozpoczęcie działalności. Osobiste zaangażowanie w zarządzanie punktem sprzedaży, wraz ze zdolnością do planowania i szybkiego reagowania na wyzwania, jest również kluczowe.Doceniamy także kompetencje w zarządzaniu zespołem, zwłaszcza kadrą sprzedażową. W tego typu biznesie przyda się również znajomość lokalnego rynku oraz doświadczenie w handlu lub branży beauty.
W jaki sposób została wybrana oferta produktowa dla punktu franczyzowego?
Do franczyzy proponujemy absolutnie topowe i najlepsze produkty z asortymentu Avon, znane i lubiane przez Klientki w Polsce, oraz najważniejsze nowości produktowe. Znajdą się tam zapachy, produkty do pielęgnacji twarzy, produkty do makijażu, kosmetyki sezonowe, piękne zestawy upominkowe oraz wyselekcjonowane portfolio kosmetyków do ciała.
Czy ta oferta różni się od tej, którą mają Konsultantki?
Oferta franczyzowa została zaprojektowana tak, aby harmonijnie współgrać z tym, co oferują nasze Konsultantki, a tylko one mają dostęp do pełnego portfolio naszych produktów. Zostając franczyzobiorcą, zyskuje się dostęp do szerokiej gamy uwielbianych i zaufanych kosmetyków Avon, obejmujących zarówno te znane i lubiane od lat bestsellery, jak i nowości. Dodatkowo, na start zapewniamy gotowy planogram produktów oraz pakiet testerów do pierwszego zamówienia i do wszystkich nowości. Dzięki temu franczyzobiorca zapewni swoim Klientom możliwość przetestowania różnorodnych produktów marki, co poprawia ich doświadczenia zakupowe i wspiera rozwój biznesu.
A od oferty, która jest dostępna w drogerii?
W ramach rozszerzania strategii omnichannel podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu do drogerii starannie wyselekcjonowanej gamy kultowych i najbardziej uwielbianych produktów z 3 kategorii: makijażu, pielęgnacja twarzy i zapachów. Wyobraźcie sobie, że wchodzicie do sklepu i odkrywacie te perełki starannie wyeksponowane na półkach, zapraszające do bezpośredniego doświadczenia ich wyjątkowej jakości. To doskonała okazja, aby dotrzeć do zupełnie nowej grupy konsumentów i pozwolić im zakochać się w produktach, tak jak my je kochamy. Obecnie w ofercie Rossmann znajduje się 16 produktów do pielęgnacji twarzy, 14 kosmetyków do makijażu oraz 14 zapachów. Razem stanowią one starannie dobrane 8 procent całego portfolio. Ci, którzy chcą poznać resztę szerokiej gamy produktów Avon, mogą je znaleźć u naszych Konsultantek lub na avon.pl.
Zastanawia mnie też jak widzi Pani funkcjonowanie punktu franczyzowego np. w galerii handlowej, w której również jest drogeria sprzedająca produkty Avon.
Taka sytuacja doskonale ilustruje naszą strategię wielokanałowości. Oferta w drogeriach i punktach franczyzowych jest celowo zróżnicowana. Drogerie oferują starannie wyselekcjonowaną gamę naszych kultowych produktów do makijażu, pielęgnacji twarzy i zapachów, zaprojektowaną tak, aby przyciągnąć nowych klientów i pokazać ich jakość. Punkty franczyzowe natomiast oferują szerszy asortyment, obejmujący zarówno kosmetycznych „ulubieńców”, jak i nowości. Obecność zarówno standu w drogerii, jak i punktu franczyzowego w tym samym centrum handlowym poprawia doświadczenie klienta, zapewniając więcej możliwości kontaktu z marką i jednocześnie okazji do odkrywania i zakupu produktów Avon. W ten sposób realizujemy nasz cel, jakim jest zapewnienie klientom dostępu i szerokiego wyboru naszych kosmetyków.
W jaki sposób będą dobierane lokalizacje pod franczyzę?
Dzięki franczyzie chcemy zwiększyć widoczność i dostępność naszej marki, zarówno w największych, jak i tych mniejszych miastach i miejscowościach. Lokalizacje będą przedmiotem indywidualnych rozmów z kandydatami, można przyjść ze swoją propozycją, możliwa jest także wspólna weryfikacja rynku i dostępnych lokalizacji w danym mieście, natomiast finalnie to Avon zawsze potwierdza ostateczną lokalizację dla firmowych punktów sprzedaży. Takie podejście pozwala nam strategicznie umieszczać punkty franczyzowe tak, aby zapewniać łatwy dostęp do naszych produktów dla większej liczby klientów. Rozszerzając naszą obecność na różnorodne lokalizacje, nie tylko zwiększamy widoczność marki na rynku, ale także otwieramy nowe możliwości biznesowe dla aspirujących przedsiębiorczyń i przedsiębiorców. Ta harmonijna synergia między drogeriami a punktami franczyzowymi doskonale odzwierciedla nasze zaangażowanie w rozwijanie strategii omnichannel.
Jakie są warunki finansowe przystąpienia do sieci?
Franczyza Avon została przygotowana w 2 formatach: wyspy handlowej i sklepu stacjonarnego. Elastyczność naszych formatów franczyzowych pozwala na dostosowanie inwestycji do możliwości finansowych partnera, co czyni ofertę Avon jeszcze bardziej atrakcyjną. Każdy może znaleźć rozwiązanie dostosowane do swojego budżetu i lokalnych warunków rynkowych. Od partnera oczekujemy inwestycji w wyposażenie (meble, ekspozytory, system kasowy), adaptację przestrzeni handlowej i media. Dla wyspy handlowej jest to inwestycja początkowa rzędu 90-95 tys. zł, dla sklepu 190-200 tys. zł. Największym elementem inwestycji początkowej jest zakup wyposażenia, natomiast zwrot z tej inwestycji można osiągnąć już w ciągu 12 miesięcy dla punktu sprzedaży detalicznej lub 20 miesięcy dla tradycyjnego sklepu. Avon zapewnia także kompleksowe wsparcie, w tym profesjonalne szkolenia, pomoc marketingową oraz pomoc w znalezieniu najlepszych lokalizacji dla nowego sklepu.
Czy jest jakiś bonus dla pierwszego franczyzobiorcy?
Mamy świetną, jednorazową ofertę na „szybki start” w modelu wyspy handlowej z inwestycją początkową poniżej 20 tys. zł, która obejmuje gotowe meble i ekspozytory dostępne do wynajęcia.
Ile potencjalny franczyzobiorca może zarobić?
W Avon rozumiemy, że każdy potencjalny franczyzobiorca ma unikalne potrzeby i cele. Dlatego też, każdej kandydatce czy kandydatowi pomagamy w przygotowaniu indywidualnego modelu finansowego, dostosowanego do specyfiki jego placówki. Poziom oczekiwanych przychodów jest ściśle związany z potencjałem sprzedażowym danego obszaru oraz strukturą kosztów. Każdy partner jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność na własny rachunek, ale oferujemy wsparcie w oszacowaniu potencjalnych zarobków na start. Dzięki temu nasi partnerzy mogą podejmować świadome decyzje biznesowe, mając pełen obraz możliwości finansowych swojej franczyzy.
Jaka jest strategia rozwoju franczyzy?
Nasza strategia rozwoju franczyzy jest ambitna i wielowymiarowa. Obecnie sprzedaż bezpośrednia dociera do 6 proc. konsumentów, a naszym długoterminowym celem jest dotarcie do pozostałych 94 proc. Aby to osiągnąć, musimy w pełni wykorzystać potencjał naszego biznesu, opierając działania na synergii wielu kanałów. Świeżo wzbogacona strategia omnichannel jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek beauty, który rośnie oraz na ewoluujące zwyczaje zakupowe konsumentów. Chcemy dotrzeć do osób, które jeszcze nie miały okazji poznać naszej marki, oraz pozyskać nowych, szczególnie młodszych konsumentów. Obecność w retailu to kolejny, naturalny krok w rozwoju marki. Wcześniej uruchomiliśmy już oficjalną stronę internetową z modułem e-commerce, budujemy obecność marki na platformach marketplaces. Punkty franczyzowe to jeden ze sposobów na dalsze zwiększanie rozpoznawalności marki i zainteresowania kosmetykami Avon – nie tylko w sklepie, ale także u naszych Konsultantek.
Ile widzi Pani takich placówek w Polsce?
W Polsce projekt franczyzowy dopiero się rozpoczął i już nie możemy się doczekać otwarcia pierwszego sklepu. Na tym etapie trudno jest dokładnie oszacować skalę, ale mamy nadzieję, że będzie ich jak najwięcej. Tak jak wspominałam wcześniej, do tej pory otworzyliśmy ponad 70 sklepów w Turcji oraz dwa w Wielkiej Brytanii, które odnotowują wzrosty sprzedażowe. Kolejne punkty są w trakcie otwierania, co potwierdza, że nasz model franczyzowy może być opłacalnym biznesem. Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli pochwalić się pierwszymi sklepami i sukcesami naszych franczyzobiorców
w Polsce.
Dlaczego warto wybrać współpracę z firmą Avon?
Avon to wiodąca marka o wysokiej rozpoznawalności, znana z innowacyjnych produktów
i formuł, które od lat cieszą się zaufaniem klientów. Nasi franczyzobiorcy mają możliwość czerpania z siły marki, oferując konsumentom produkty o najwyższej jakości. To solidna podstawa do osiągnięcia sukcesu w ramach sieci sklepów franczyzowych Avon w Polsce. Dodatkowo, każdy franczyzobiorca może liczyć na nasze pełne wsparcie. Oferujemy kompleksowe szkolenia, pomoc w wyborze lokalizacji oraz organizacji punktu sprzedaży, a także wsparcie marketingowe, które pozwolą szybko rozwinąć własny biznes. Nasz zespół specjalistów wspiera franczyzobiorcę na każdym etapie – od uruchomienia działalności po jej codzienne funkcjonowanie. Wspieranie przedsiębiorczości jest w naszym DNA, więc jeśli ktoś kiedyś marzył o własnym biznesie beauty to Avon właśnie daje tę szansę.
Dziękuję za rozmowę
Marta Krawczyk
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji