Własne biuro czy franczyza nieruchomości?

Data dodania: 25 maja 2020
Foto: pixabay.com

Franczyza to coraz popularniejsze rozwiązanie w branży nieruchomości, zwłaszcza dla osób rozpoczynających karierę pośrednika.

Początkujący agent ma szansę uniknąć wielu błędów, które zwykle pojawiają się na początkowym etapie rozkręcania biznesu. Franczyza nie tylko daje dostęp do sprawdzonego know-how i gotowego schematu, ale również oferuje wolność w zarządzaniu firmą. Własne biuro czy franczyza nieruchomości - które rozwiązanie sprawdzi się najlepiej? Podpowiadamy.

Osoby zainteresowane rozpoczęciem kariery pośrednika w obrocie nieruchomościami, mają dwie możliwości: założenie własnego biura lub franczyzę. Oba rozwiązania różni sposób organizacji oraz poniesione koszty.

Własne biuro

Biorąc pod uwagę dużą konkurencyjność na rynku nieruchomości, założenie własnego biura będzie wiązało się z większym nakładem pracy niż franczyza i rozpoczęcie działalności pod znanym szyldem oraz marką, która ma już wyrobioną pozycję w branży. Budowanie własnego brandu od podstaw wymaga m.in. opracowania modelu biznesowego, systemu sprzedaży, planu marketingowego. Dla osób początkujących czy nawet posiadających doświadczenie w branży, kwestie formalne mogą przysporzyć problemów. Decyzja o założeniu własnego biura wiąże się z koniecznością akceptacji ryzyka. Z drugiej strony - gwarantuje większą swobodę.

Franczyza nieruchomości

Franczyza nieruchomości pomimo faktu, że już na samym początku wymaga uiszczenia opłaty franczyzowej, zdaje się bezpieczniejszym modelem. Dlaczego? Działając pod brandem znanej marki, biura korzystają z jej doświadczenia - mają zagwarantowane wsparcie biznesowe i merytoryczne, opracowany schemat działań, uwzględniający różne warianty i modele rozwiązań. Nowym firmom nieco trudniej jest się przebić na rynku, zwłaszcza w branży nieruchomości, która cechuje się dużą konkurencyjnością. Na korzyść franczyzy przemawia dostęp do know-how, opracowanego systemu procedur i szkoleń, sprawdzonych oraz efektywnych metod sprzedażowych czy marketingowych. Duże znaczenie ma też optymalizacja kosztów działalności. Funkcjonujące pod znanym szyldem biura ponoszą mniejsze wydatki na reklamę czy usługi prawne. Kluczowe znaczenie ma również rekrutacja pracowników. W przypadku franczyzy biura korzystają z opracowanej ścieżki wdrożenia agentów - szkoleń prawnych i sprzedażowych, podręczników, kursów czy case study. Dzięki temu pracownicy zyskują wiedzę niezbędną do rozpoczęcia pracy.

Gotowe zestawy narzędzi to duża zaleta i przewaga franczyzy. Ten model biznesowy posiada jednak kilka wad. Jakich? Pierwszym z nich jest obowiązek dostosowania do standardów i procedur. Franczyzobiorca musi respektować określone wymogi, aby zachować kompatybilność i spójność działań pod wspólnym brandem. Kolejnym jest czas trwania umowy. Zwykle podpisywana jest na czas określony od 2 do 5 lat. Wcześniejsze wyjście z sieci będzie wiązało się z koniecznością poniesienia finansowych konsekwencji przez biuro, a jego działania będą podlegały kontroli.

Decyzja o prowadzeniu własnego biura nieruchomości czy franczyzy powinna być dobrze przemyślana. Warto zapoznać się z wadami i zaletami każdego modelu biznesowego.

Materiał opracowany przez eksperta portalu RynekPierwotny.pl.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design