Sposób na aktywność biznesową

Data dodania: 27 października 2021
Kategoria:

Andrzej Jesionek szukał pomysłu na biznes. Tak trafił do sieci Carrefour Express.

KTÓRY FORMAT SKLEPU PAN PROWADZI?

Prowadzę trzy sklepy Carrefour Expres w Warszawie, format Zielony o różnych powierzchniach sprzedażowych: na Bielanach 265 m², na Ursynowie 400 m² i Mokotowie 146 m².

DLACZEGO WYBRAŁ PAN TĘ SIEĆ FRANCZYZOWĄ?

Jak zwykle zdecydował przypadek i zbieg okoliczności wybór był spontaniczny i wynikał z poszukiwania sposobu na aktywność biznesową po 60-tce.

JAK DŁUGO PROWADZI PAN SKLEPY W SIECI CARREFOUR?

Pierwszy sklep na Bielanach od marca 2018 roku, na Ursynowie od lipca 2019 i na Mokotowie od maja 2020.

MIAŁ PAN WCZEŚNIEJ DOŚWIADCZENIE W TEJ BRANŻY?

Nie, w prowadzeniu sklepów detalicznych nie, jednak z branżą FMCG tak ale od strony producenta i dystrybucji.

ILE TRWAŁ PROCES PRZYGOTOWANI SKLEPU DO OTWARCIA?

Od dwóch do czterech tygodni.

SPOSÓB NA AKTYWNOŚĆ BIZNESOWĄ CZY PODCZAS ROZMÓW NA TEMAT PRZYSTĄPIENIA DO SIECI MIAŁ PAN MOŻLIWOŚĆ KONTAKTU Z INNYMI FRANCZYZOBIORCAMI?

Tak, istotny wpływ na moja decyzję miała również przypadkowa rozmowa z franczyzobiorcą prowadzącym kilka sklepów formatu zielonego i pomarańczowego. Przed podjęciem decyzji odwiedziłem dwa sklepy prowadzone obecnie przez mojego dobrego kolegę.

CZY UZYSKANE INFORMACJE POMOGŁY PANU W PODJĘCIU DECYZJI?

Tak, z rozmowy wynikało, że model oferowany przez Carrefour jest stosunkowo bezpieczny, dający dobre wsparcie procesów sprzedażowych oraz ograniczający potencjalne strat. Oczywiście finalny wynik zawsze w dużym stopniu uzależniony jest od lokalizacji ale również od koncepcji sprzedaży, dopasowującej ofertę do potrzeb lokalnych społeczności. Model franczyzy Carrefour daje dużą elastyczność kreowania oferty, ponieważ poziom oczekiwanej lojalności zakupowej w sieci kształtuje się pomiędzy 60 a 70%, co daje możliwość zakupu dużej część
towarów od dostawców lokalnych, a to znacznie urozmaica ofertę tak produktową jak i cenową.

JAKI JEST KOSZT URUCHOMIENIA TAKIEGO SKLEPU?

W zależności od umowy najmu (kto posiada tytuł do lokalu) i umowy sprzedaży, koszt pierwszego zatowarowania to ok. 200 tys. zł, kaucja zabezpieczająca i bieżące płatności to również ok. 200 tys. zł, oraz nakłady na uruchomienie obiektu to kwota od 30 tys. zł. Jeśli franczyzobiorca podnajmuje lokal od Carrefour to jest koszt do 200 tys. zł, a jeśli posiada własny lokal, to zobowiązany jest wyposażyć go częściowo na własny rachunek a częściowo wspólnie z Carrefour. Te proporcje uzgadniane są w rozmowach i negocjacjach bezpośrednio przed podpisaniem głównych umów franczyzy i sprzedaży.

A ILU PRACOWNIKÓW TRZEBA ZATRUDNIĆ BY SKLEP DZIAŁAŁ BEZ ZAKŁÓCEŃ?

Zatrudnienie jest bezpośrednio związane z powierzchnią i powinno kształtować się pomiędzy 11 osób – po 5 osób na zmianie plus kierownik sklepu dla powierzchni 250 – 400 m² – i 7 osób dla sklepu o powierzchni 150 – 200 m².

CZY W TEJ BRANŻY JEST SEZONOWOŚĆ?

Oczywiście, jak w każdej branży związanej z handlem, dla którego najlepszy zawsze jest IV kwartał, III kwartał zazwyczaj słabszy ponieważ związany jest z okresem wakacyjnym, a i II kwartał ma swoje bardziej i mniej dynamiczne okresy sprzedaży, jednak decydującym czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży jest dobre rozpoznanie preferencji zakupowych lokalnych społeczności oraz prawidłowe odczytanie siły nabywczej klientów.

ZA NAMI TRUDNY CZAS KWARANTANNY SPOWODOWANEJ PANDEMIĄ KORONAWIRUSA. JAK PAN SOBIE RADZIŁ W TYM CZASIE?

To był trudny, ale jednak bardzo korzystny czas dla każdego sklepu, w zależności od lokalizacji część sklepów zyskiwała a część znacznie traciła na wielkości sprzedaży. W przypadku moich sklepów w miesiącach marcu i kwietniu klienci robili zakupi rzadziej ale przy ponad dwukrotnie wyższym koszyku, dlatego zanotowaliśmy istotne wzrosty sprzedaży wynoszące ok. 25-30 %, co wynikało faktu, że są to sklepy będące de facto lokalnymi marketami oferującymi ponad 8000 indeksów towarowych (głównie dzięki odpowiedniej powierzchni sprzedażowej). Ten poziom oferty handlowej zaspokaja od 85 do 95 % podstawowych potrzeb klientów. Tak szeroka i zróżnicowana oferta towarowa była decydującym czynnikiem dla klientów, którzy w bezpośredniej bliskości od miejsca zamieszkania mogli w pełni zaspokoić swoje potrzeby bez przemieszczania się dalej do centrów handlowych oraz innych większych sklepów sieciowych.

A JAK SYTUACJA PO ZNIESIENIU WIELU OBOSTRZEŃ?

Ku zaskoczeniu wszystkich po zniesieniu obostrzeń obroty w naszym najlepszym sklepie spadły o ok. 5 – 8% co wiążemy z możliwością korzystania z barów i restauracji, pogodą w maju dość kapryśną i bardziej oszczędnym podejściem do większych zakupów. W maju obroty były na podobnych poziomie jak w 2019 a w czerwcu notowaliśmy lekkie spowolnienie i mniejszą ilość klientów przy nieznacznie większym wartościowo koszyku zakupów. Wygląda na przyjęcie przez konsumentów bardziej oszczędnościowego podejścia do zakupów, polegających na preferowaniu zaspokajania podstawowych potrzeb kosztem towarów droższych z tzw. wyższej półki.

W JAKIM ZAKRESIE DZIAŁANIE POD ZNANYM SZYLDEM PANU POMAGAŁO W TEJ SYTUACJI?

Szyld Carrefour ma ugruntowaną pozycje na rynku i jest postrzegany przez klientów jako solidna marka, gdzie gwarantowana jest jakość produktów. Często też postrzegana jest jako nie najtańsza w stosunku do innych sieci, ale dla klientów mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie sklepów, marka Carrefour rozpoznawalna jest pozytywnie, a sklepy odwiedza codziennie od 600 klientów na Ursynowie do 1200 na Bielanach. W okresie pandemii decydującym czynnikiem poza dobrą ofertą był komfort, higiena i bezpieczeństwo zakupów.

JAKIE WSPARCIE CENTRALI JEST NAJBARDZIEJ POTRZEBNE PRZEDSIĘBIORCOM, KTÓRZY STAWIAJĄ PIERWSZE KROKI W TYM BIZNESIE?

Jednym słowem możne je określić jako wszechstronne. Wsparcie ze strony Carrefour występuje w każdym elemencie działalności przyszłego franczyzobiorcy, począwszy od negocjacji i ustalania warunków handlowych, w tym udzielaniu pomocy w analizie danej lokalizacji i jej potencjału zakupowego, następnie standardu wyposażenia sklepu, podzielenia go na obszary sprzedażowe jak również grupy towarów a w tym przekazanie listy dostawców z poza magazynu centralnego. Bardzo ważnym elementem dla początkującego franczyzobiorcy jest wsparcie przez Carrefour systemem IT, programami zakupowym i magazynowym, które są nieocenionymi narzędziami prowadzenia sklepu i pozwalają na bieżące kontrolowanie tak sprzedaży, marży oraz stanów magazynowych w tym towarów wolno lub w ogóle nie rotujących.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Sprawdź ofertę w katalogu

Finanse

  • Minimalna kwota: (inwestycja uzależniona od lokalizacji)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: opłata uzależniona od obrotu sklepu
  • Opłata marketingowa: brak

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design