Na popularności zyskują koncepty gastronomiczne typu „food hall”, które pojawiają się w centrach handlowych oraz w projektach wielofunkcyjnych. Ostatnie otwarcie takiego obiektu miało miejsce w Warszawie, przy ul. Grochowskiej w Fabryce PZO.
Obecnie całkowita powierzchnia handlowa w Polsce osiągnęła poziom 13,1 mln mkw. Pierwsza połowa 2022 roku przyniosła wzrost o 121,1 tys. mkw., gdzie 91% z tego to różnorodne parki handlowe. Obecnie w trakcie budowy znajduje się 360 tys. mkw. powierzchni handlowej, która przede wszystkim zasili mniejsze miasta - wynika z ostatniego raportu CBRE.
Wzrost popularności obserwuje się w obiektach typu „convenience”, a centra handlowe stale poszukują metod na zachowanie swojej atrakcyjności. Rozwija się również koncepcja gastronomiczna „food hall”. Najnowsze otwarcie to Fabryka PZO w Warszawie.
W pierwszej połowie bieżącego roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 9,1% w porównaniu z poprzednim rokiem. Najlepsze wyniki odnotowano w kwietniu i maju, ale dynamika miesięcznych zmian wskazuje na spowolnienie sprzedaży. Jest to efekt ochłodzenia gospodarki oraz inflacji, które zaczęły wpływać na zakupy Polaków. Jednak perspektywy dla sektora handlowego są nadal optymistyczne, co widoczne jest w działaniach na rynku. Nowe obiekty są w trakcie budowy, niemal 195 tys. mkw. powstanie w małych miastach. Na rynku powierzchni handlowych pojawiają się kolejne formaty gastronomiczne, w tym „food halle”, przyciągające mieszkańców i tworzące nowe przestrzenie miejskie - informuje Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
Z ostatniego raportu CBRE wynika, że zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły 13,1 mln mkw. W pierwszej połowie 2022 r. rynek powiększył się o 121,1 tys. mkw., z czego większość stanowią parki handlowe różnego typu, cieszące się popularnością wśród deweloperów i inwestorów. Parki handlowe typu „convenience” stanowiły 12% całej powierzchni zbudowanej w tym okresie, 47% przypadło na „typowe” parki handlowe o powierzchni 5-10 tys. mkw., 32% to obiekty typu „big box”, a tylko 9% to centra handlowe.
W trakcie budowy pozostaje 360 tys. mkw. powierzchni, z czego większość, czyli 54% (prawie 195 tys. mkw.), powstanie w mniejszych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W średnich miastach realizowane jest 10% powierzchni, w dużych miastach 8%, a w aglomeracjach 28%.
Dynamiczny rozwój centrów typu „convenience” wiąże się z ekspansją najemców charakterystycznych dla tego typu miejsc, takich jak dyskonty wielobranżowe, sieci spożywcze, drogerie, czy sklepy z elektroniką i odzieżą sportową.
Centra handlowe nieustannie ewoluują, starając się przyciągnąć klientów poprzez nowe formaty sprzedaży i marki. Sklepy regularnie odnawiają i modernizują swoje wnętrza, a dla właścicieli i najemców coraz ważniejsze stają się kwestie zrównoważonego rozwoju i ekologii.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji